موانع «توسعه معادن و فلزات» در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ

دستیابی به جایگاه برترین شرکت سرمایه گذاری خاورمیانه در سال 1404 از مهمترین برنامه های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است. هرچند موانعی در مسیر این برنامه قرار دارد اما تغییر نگاه مدیریتی و سرعت اجرای طرح های توسعه ای می تواند بر تحقق این هدف اثر گذار باشد.
موانع «توسعه معادن و فلزات» در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ
تیتر۲۰- شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات(ومعادن) که با نگاه حمایتی از بخش معدن و پشتیبانی از شرکت های زیر مجموعه از سال ۱۳۷۴ کار خود را آغاز و امروز می توان آن را یکی از نقش آفرینان اصلی بخش معدن دانست.

این شرکت در چشم انداز خود رسیدن به جایگاه برترین شرکت سرمایه گذاری خاورمیانه را هدف گذاری کرده تا در سال ۱۴۰۴ به این هدف ‌دست پیدا کند.

در سال های اخیر این شرکت حضور پررنگ در جدول سهامداری شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی داشته که در اجرای طرح های توسعه نقش آفرین بوده است.

در راستای توسعه هرچه بیشتر فعالیت ها، ایجاد شرکت پروژه محور «تجلی» نیز در دستور کار این مجموعه قرار گرفت.

شرکتی که برای اولین بار با نگاه پروژه محور ایجاد تا تامین نقدینگی به اجرای طرح های معدنی سرعت داده که خود تحولی بزرگ در بخش معدن خواهد بود و بیش از گذشته مشارکت سهامداران را افزایش می دهد.

چنین اتفاقاتی در زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می‌ تواند این مجموعه را به هدف پیش بینی شده نزدیک کند.

اما بدون شک دستیابی به این هدف با موانعی همراه است که از میان برداشتن آنها نیز نیازمند برنامه ای مدون و فراگیر است، البته حضور مدیران تخصصی با نگاهی توسعه ای می تواند تا حدودی این مسیر را هموار کند اما بی تردید دستیابی توسعه معادن فلزات به شرکت برتر سرمایه گذاری در خاورمیانه به توسعه هرچه بیشتر بخش معدن و‌ شرکت های معدنی و صنایع معدنی گره خورده است.

به هر میزان شرکت های زیرمجموعه در اجرای طرح سرعت بیشتر داشته و میزان فروش خود را افزایش دهند توان اجرایی شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار بیشتر خواهد شد، اما توسعه هرچه بیشتر در بخش معدن نیازمند تامین نقدینگی، زیرساخت ها، توسعه صادرات و حذف قوانین پیچیده در بخش سرمایه گذاری است. مواردی که پیش بینی می شود در دولت جدید با حضور یک وزیر تخصصی در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش پیدا کند.

اما همچنان موانع موجود در مسیر توسعه بخش معدن می تواند سرعت توسعه معادن در مسیر پیش رو را کاهش دهد.

تامین تجهیزات برای اکتشافات عمیق و سرمایه گذاری برای تامین ماشین آلات برای بهره برداری از موضوعاتی است که شرکت توسعه معادن و فلزات باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

اما در مقابل رفع موانع صادراتی و حضور هرچه بیشتر در بازارهای جهانی می تواند بر افزایش درآمد شرکت هایی که توسعه معادن و فلزات در میان سهامداران آن قرار دارد اثر گذار باشد اما همانطور که اشاره شد توسعه صادرات از مهمترین موضوعاتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به آن توجه داشته و این مسیر را برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی فراهم کند.

در کنار موانع یاد شده در مسیر شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باید به حضور رقبایی اشاره داشت که می توانند در این مسیر قرار بگیرند. شاید در این میان هلدینگ هایی که با قدرت وارد فعالیت های معدنی شده و در حال توسعه پروژه های خود در حوزه های مختلف بخش معدن هستند می توانند رقبایی برای توسعه معادن و فلزات باشند . به همین دلیل است که این شرکت با حضور مدیرعامل جدید خود بازنگری در برنامه ها را در دستور کار قرار داده و قرار است در حوزه های جدید همچون عناصر نادر خاکی وارد شود.

از سویی دیگر ایجاد شرکت تجلی نیز می تواند سرعت پیشی گرفتن شرکت توسعه معادن و فلزات از رقبا را افزایش دهد اما همچنان حرکت با نگاهی به روز و تامین نقدینگی لازم از مهمترین فاکتورهایی است که می تواند به تحقق برنامه های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات کمک کند.