واردات قیر توسط تولیدکننده ها| ورود نیروی کار ساده به پروژه های راهسازی

در حالی این روزها کمبود تولید قیر در کشور به آن شکل نداریم که کیانپور، مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک خاک می گوید: برخی تولیدکننده های فرآورده های قیری اقدام به واردات قیر می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ماجرای واردات قیر و قیرهای بی کیفیت به خصوص از کشورهای همسایه چند ماهی است که از سوی مراجع و سازمان های مربوطه به صورت جدی پیگیری شده است و آنطور که گفته می شود این روزها این موضوع به دغدغه وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها تبدیل شده است.

افت پروژه های راهسازی در کشور و عمر آسفالت در راه ها و شریان حیاتی کشور این موضوع را تداعی می کند که قطعا در نهاده های تولید آسفالت مشکلاتی ایجاد شده است. قیر اصلی ترین محصول تولید آسفالت است و آنطور که آمارها می گویند ۵.۵ تا ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود که ظاهرا کفاف نیاز داخلی را نمی دهد. به همین دلیل برخی سازمان ها و شرکتهای تولیدکننده فرآورده های قیر اقدام به واردات می کنند.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشتر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقا کیفیت قیر و بواسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند.

خادمی با بیان اینکه امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش هایی که در آزمایشگاههای کشور انجام می دهیم جلوگیری کنیم معتقد است که یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی کیفیت و ارزان تر از کشورهای همجوار است. نتیجه این می شود که باید آزمایشگاههای مرجع مثل آزمایشگاه مکانیک خاک اگر محموله ای را چند بار آزمایش می کرد هر محموله را چند بار آزمایش بیشتری انجام دهد و از مهندسان مشاور استفاده کنند تا بتوانند قیر با کیفیت تولید و استفاده کنند.

در کشور بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن قیر تولید می شود و طبق مصوبه مجلس حدود ۴ میلیون تن به دستگاههای اجرایی اختصاص پیدا می کند اما در این میان یک سری قیرهای وارداتی داریم که توسط برخی تولیدکننده های فرآورده های قیری خریداری و وارد پروژه ها می شود

در این خصوص مجید کیانپور مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک خاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: در کشور بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن قیر تولید می شود گفت: در کشور بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود و طبق مصوبه مجلس حدود ۴ میلیون تن به دستگاههای اجرایی اختصاص پیدا می کند اما در این میان یک سری قیرهای وارداتی داریم که توسط برخی تولیدکننده های فرآورده های قیری خریداری و وارد پروژه ها می شود.

ورود قیرهای بی کیفیت توسط تولیدکننده های فرآوری قیر| ورود نیروی کار ساده به پروژه های راهسازی

وی افزود: این اقدام برای پایین آوردن قیمت نهایی تولید و قیمت نهایی صورت می گیرد و معمولا هم کیفیت آنها دستخوش تغییر می شود. البته این اقدام یکی از دغدغه های وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای اجرایی است تا آزمایشات بیشتری بر روی قیر وارداتی به کارگاهها صورت گیرد و باید یک حساسیت بیشتری روی آن داشته باشیم تا قیری که اکثر تولیدکنندگان با استانداردهای بالا تولید می کنند دستخوش نگرانی نشوند و نام محصول آنها هم زیر سوال نرود.

کیانپور با اشاره به اینکه باید کمک کنیم که قیر نامرغوب وارد پروژه ها نشود تا بتوانیم همچنان کیفیت قیری که توسط قسمت اعظم تولیدکنندگان با یک استاندارد بالایی تولید می شود بتواند با همان کیفیت مطلوب در اختیار قرار بگیرد تاکید کرد: در کنار این موارد باید به آسفالت های بازیافتی نیز به طور جدی نگاه شود. در حالیکه هنوز جوان سازی آسفالت خیلی جدی به عنوان یکی از منابع توجه نمی شود و از آن استفاده نکرده ایم. در حالیکه این موضوع مثل کشورهایی که در این بخش به خوبی فعالیت کرده اند باید فراگیر شود.

باید به این سمت و سو حرکت کنیم که روی آسفالت بازیافتی و جوان سازی آسفالت یک تلاش بیشتر و گسترده تری صورت بگیرد و این به عنوان یک روش مهم و اولویت دار قرار بگیرد

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه در کشور ۵.۵ تا ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود و وفور و دسترسی به منابع قیری مشکل است ادامه داد: شاید خیلی روی روش های بازیافتی و روش هایی که می تواند کمک کند تا از منابع استفاده کنبم خیلی مرسوم نیست اما باید به این سمت و سو حرکت کنیم که روی آسفالت بازیافتی و جوان سازی آسفالت یک تلاش بیشتر و گسترده تری صورت بگیرد و این به عنوان یک روش مهم و اولویت دار قرار بگیرد.

ورود قیرهای بی کیفیت توسط تولیدکننده های فرآوری قیر| ورود نیروی کار ساده به پروژه های راهسازی

کیانپور در پاسخ به این پرسش که برای بالا بردن عمر مفید پروژه ها چه اقداماتی نیاز است؟ گفت: با توجه به محدودیتهای منابع باید از روشهایی استفاده کنیم که بتوانیم مدت عمر مفید پروژه ها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینه های نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و عمر بهره برداری راه ها را افزایش دهیم.

آنطور که آمارها می گویند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برای نگهداری راه ها نیاز است که در خوشبینانه ترین حالت کل اعتباری که در بخش راه ها وجود دارد و حتی بخش های جانبی به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد

وی افزود: اگر یک مهندسی ارزش بر روی راه ها و نحوه نگهداری از آنها را بتوانیم پیاده کنیم بسیار موثر خواهد بود. آنطور که آمارها می گویند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برای نگهداری راه ها نیاز است که در خوشبینانه ترین حالت کل اعتباری که در بخش راه ها وجود دارد و حتی بخش های جانبی به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد. در خصوص نگهداری راه ها امروزه دیگر با استفاده از روش های سنتی نمی توان به موفقیت دست یافت. پس با استفاده از تکنولوژی روز و روش های غیر مخرب و آزمایش هایی که به صورت برداشت های کاملا فنی و مهندسی و مکانیزه از سطح شریان های اصلی کشور اتفاق می افتد با کارفرمایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت زیر ساخت و شرکتهایی که آزاد راه ها را نگهداری می کنند تحت عنوان TMS و سامانه ای که رونمایی شده است می توان به اهداف خود رسید.

کیانپور خاطر نشان کرد: موضوعی که بسیار مهم و حیاتی است این است که روش های نوین و تکنولوژهای نوین است که باید راه را برای شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی که توان فنی دارند باز کند تا بتوانند تکنولوژیهای روز دنیا را بومی سازی کنند. با توجه به سابقه ۷۰ ساله ای که شرکت مکانیک خاک در استفاده از تکنولوژی های روز و اسکنرهای لیزری که در سطح جاده ها به کار می برد دارد، می توان به کمک تکنولوژیهای روز نحوه نگهداری از راه ها را مشخص و آن هزینه ای که برای نگهداری راه ها در مدت زمانی که مشخص می شود صرف می شود و با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلاتی که شریان ها دارند از طریق کارفرما و پیمانکاران اعلام می شود شاید یک صرفه جویی بین شش تا ۱۰ برابری را در نگهداری جاده ها داشته باید.

وی افزود: پس هر چقدر نگهداری جاده ها را بتوانیم بصورت استفاده از تکنولوژی روز و روش های نوین و دقت نظر بیشتری انجام دهیم قطعا می توانیم استفاده بهتری از منابع داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از دانش روز و لایه های بتنی می تواند برای بالا بردن عمر مفید آسفالت و راه ها موثر باشد؟ گفت: در حال حاضر بر روی روش های سنتی که در حال اجرا است و روکش های تقویتی و روکش های حفاظتی که در راهها انجام می شود ما باید به سمت یک پله جلوتر و از روش های روز دنیا برای بالا بردن عمر مفید روکش های آسفالتی و روکش های حفاظتی که انجام می دهیم توجه کنیم تا بتواند تقویتی برای بالا بردن ظرفیت باربری در سطح روکش آسفالتی جاده ها داشته باشیم. یکی از آنها استفاده از لایه های روکش است. در نهایت کمک کنیم این تَرک ها را در آسفالت وجود دارد دیرتر به لایه های زیرین کشیده شود.

استفاده از تکنولوژی روز را اگر استفاده می کنیم باید سعی کنیم که از اپراتورهایی که به کار می گیریم و استفاده می کنیم در طی کل فرایند اجرا از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار و فینیشینگ کار توسط نیروی مهارت دیده کار آزموده انجام بگیرد

کیانپور تاکید کرد: کشور در حوزه دانش قوی است. اما فاصله حوزه دانش و اجرا را باید به حداقل برسانیم. استفاده از تکنولوژی روز را اگر استفاده می کنیم باید سعی کنیم که از اپراتورهایی که به کار می گیریم و استفاده می کنیم در طی کل فرایند اجرا از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار و فینیشینگ کار توسط نیروی مهارت دیده کار آزموده انجام بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیروی کار مهارت دیده در پروژه های راهسازی به وفور دیده می شود؟ تاکید کرد: جامعه مهندسین مشاور با دانش روز عجین هستند و پیمانکاران ما و کارفرمایان بر این موضوع تاکید دارند اما باید تلاش کنیم که یک نیروهای مهارت دیده را صرفا در کارگاههای تولیدی و اجرایی استفاده کنیم و تمام شرایط استاندارد را رعایت کنیم. چرا که باید زمان طرح اختلاط مناسب باشد اما به صورت مناسب روش اجرا را رعایت نکنیم یعنی اینکه اگر نحوه تولید تا اجرا خوب باشد اما شرایط حمل مناسب نباشد آن کالای نهایی شاید مناسب نباشد و کار را با مشکل مواجه کند.

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: خواهش ما این است که یک تلاشی صورت بگیرد به هیچ وجه نیروی کار ساده و غیر مهارت دیده برای فعالیت در پروژه های راهسازی اجازه ورود نداشته باشند. در کارگاهها و مناطقی که مصالح تولید می کنند و تا جایی که حمل و پخش می شود و اپراتورهایی که کار را اجرا می کنند و در نهایت مرحله نهایی از نیروی مهارت دیده استفاده کنیم و اجازه ندهیم نیرویی بدون داشتن کارت مهارت در پروژه ها ورود کنند.

وی افزود: حدود ۱۰ سال است که در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتنی به مرحله اجرا رسیده است اما این کافی نیست و باید با توجه به اینکه ما ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان ۶۵ میلیون تن تولید می شود این ظرفیت با توجه به قیمتی که روی مصالح و فرآورده های قیری است بتوانیم از رویه های بتنی استفاده کنیم.