وزارت راه از فرصت فراهم شده توسط مجلس برای سامان‌دهی بازار مسکن استفاده کند

با فراهم شدن ظرفیت احیای سهم مسکن از تسهیلات پرداختی توسط مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی باید با عرضه زمین به شکل اجاره 99 ساله و شناسایی متقاضیان واجد شرایط از این فرصت استفاده کرده و زمینه سامان‌دهی بازار مسکن مهیا شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات بیان شده در ارتباط با بازار مسکن، بی‌توجهی نظام بانکی به تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی است. مسئله‌ای که مکررا توسط متولیان حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی و همچنین بدنه کارشناسی این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است.

در همین راستا، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بی‌توجهی نظام بانکی به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گفت:« متاسفانه برخلاف تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی، نه تنها مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر ارائه 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک به حوزه مسکن محقق نشد، بلکه این آمار از 13.5 درصد در سال 97 به تنها 7 درصد در سال 98 کاهش پیدا کرد.»

*کمک بزرگ مجلس شورای اسلامی به معیشت از دیدگاه رهبر انقلاب

در این شرایط مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن مصوبه‌ای در قالب قانون بودجه 1400، ضمن شناسایی دقیق مشکلات حوزه مسکن، پرداخت 1.2 میلیون وام ساخت 300 میلیون تومانی را به نظام بانکی کشور تکلیف کرد.

مصوبه‌ای که در سخنان اخیر رهبر انقلاب به مناسبت روز معلم و روز کارگر مد نظر قرار گرفت و رهبری تحقق این بخش از بودجه سال 1400 را به عنوان کمک بزرگ یاد کردند.

استفاده از ظرفیت قانونی برای ساماندهی بازار مسکن توسط مجلس شورای اسلامی، فرصت تاریخی در اختیار سایر متولیان حوزه مسکن قرارداد تا با حل مشکل قدیمی این حوزه، یعنی تامین مالی ساخت دیگر بهانه‌ای برای دامن زدن به محدود کردن بخش عرضه واحدهای مسکونی نداشته باشند.

به عبارت دیگر هم اکنون فرصت استفاده از 1.2 میلیون فقره تسهیلات 300 میلیون تومانی در قانون فراهم شده و وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای حاکمیتی فعال در حوزه مسکن می‌توانند، از این ظرفیت برای پشتیبانی از تولید مسکن استفاده کنند.

*وزارت راه و شهرسازی امکان عرضه زمین به شیوه اجاره 99 ساله را فراهم کند

در همین رابطه یکی از راهکارهای اساسی در زمینه رونق ساخت و ساز مسکن متناسب با تقاضای موجود، عرضه زمین‌های وزارت راه و شهرسازی به شیوه اجاره 99 ساله است.

در همین راستا افشین پروین‌پور، کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن ضمن اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با مهیا کردن زمین و عرضه آن به صورت اجاره 99 می‌تواند زمینه رونق تولید مسکن را مهیا کند، گفت:« تسهیلات ساخت 300 میلیون تومانی می‌تواند با رعایت شرط قابل انتقال به مصرف کننده نهایی در اختیار پیمانکار قرار گرفته و زمین نیز به صورت اجاره 99 ساله برای ساخت 1.2 میلیون مسکن اختصاص پیدا کند.»

بررسی گفته کارشناسان بیانگر آن است که ارائه زمین توسط وزارت راه و شهرسازی به صورت اجاره 99 ساله اگر همراه با اجرای تسهیلات 300 میلیون ساخت مسکن شود، شاهد صاحب‌خانه شدن بسیاری از اقشار فاقد مسکن هستیم، چرا که این اقشار تنها باید اقساط 20 ساله تسهیلات ساخت را برای صاحب‌خانه شدن پرداخت کند.

*قیف و شیر ساخت مسکن در کنار هم قرار گرفت

پیش از این مصوب شدن تسهیلات ساخت 300 میلیون تومانی در حوزه مسکن، وزارت راه و شهرسازی از تامین زمین برای ساخت 5 میلیون واحد مسکونی خبر داده بود.

اصطلاح “قیف و شیر” در قالب ضرب المثل “گاهی اوقات قیف هست، شیر نیست؛ گاهی هم شیر هست و قیف نیست” یکی از عبارات پرکاربرد در نظام حکمرانی کشور است. در همین رابطه باید گفت، پس از مدت‌ها در حوزه ساخت مسکن هم قیف زمین برای اجاره 99 ساله آماده است و هم شیر تسهیلات ساخت مسکن با دوره بازپرداخت طولانی مدت مهیا می‌شود.

این یعنی در شرایطی که بانک مرکزی هرچه سریع‌تر دستورالعمل و سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات را مشخص کرده و وزارت راه و شهرسازی نسبت به معرفی زمین‌های اجاره 99 ساله و همچنین پایش متقاضیان واجد شرایط اقدام کند، می‌توانیم پس از 7 سال شاهد جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار اساسی‌ترین کالای مورد نیاز مردم باشیم.

البته همه 1.2 میلیون تسهیلات 300 میلیون تومانی ساخت مسکن نیاز به تامین زمین ندارد و استفاده از شیوه‌های ساخت مسکن به شکل خود مالک به خصوص در بافت فرسوده نیز می‌تواند به صورت گسترده در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.