پیگیری اتصال مسیر‌ معمولان-خرم‌آباد/ برقراری تردد عادی بین خرم‌آباد-پلدختر

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: بخشی از مسیر ارتباطی معمولان و خرم‌آباد کاملا از بین رفته بود که پس از بررسی مسیرهای موجود با در نظر گرفتن معارضان و طول مسیرهای مختلف، احداث واریانت‌ در کنار رودخانه نهایی شد و مشاوران طرح نهایی را بررسی می‌کنند.
پیگیری اتصال مسیر‌ معمولان-خرم‌آباد/ برقراری تردد عادی بین خرم‌آباد-پلدختر

محمد‌حسین میرشفیع‌ در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به باز بودن آزادراه‌های خرم آباد-پل زال و پل زال اندیمشک در استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر سرویس‌دهی‌ در این آزاد‌راه‌ها به صورت کامل و ایمن انجام می‌شود و ارتباط شمال و جنوب این آزادراه‌ها برقرار است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بیان کرد: آزادراه خرم‌آباد-پل‌زال تنها مسیر دسترسی پلدختر و حتی خوزستان به خرم‌آباد است و تنها مسیر دسترسی و امداد رسانی  به پلدختر از روستای دهلیج و یا از طریق منطقه پاعلم محسوب می‌شود، بنابراین باز بودن آزادراه خرم‌آباد- پل زال امری ضروری است که تلاش شد در بارندگی و سیل اخیر، این مسیر در هیچ مقطعی بسته نشود و‌ هم‌اکنون نیز زیر عبور ترافیک قرار دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه راه خرم آباد به پلدختر مسدود شده بود، تنها راه ارتباطی این‌ آزاد‌راه بود که ‌تردد به راحتی در آن انجام می‌شود، ضمن آنکه در این مسیر‌ رانش‌هایی داشتیم که بلافاصله‌، بهسازی و ترمیم محور انجام می‌شد.

میرشفیع بیان کرد: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی‌ برای خودروهای امدادی و پلاک پلدختر معافیت عوارض آزادراهی اعمال می‌شود ‌و عملاً این خودروها می‌توانند بدون پرداخت عوارض از این آزادراه عبور کنند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها اظهار داشت: در جریان باز شدن اولیه برخی مسیرها مقرر شد ما‌ کمک سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای باشیم و این بر عهده ما بود؛ ارتباط خرم آباد به معمولان در همان روزهای اول از طریق جاده روستایی به آزاد‌راه برقرار شد و دسترسی‌های اولیه امدادی را تأمین کردیم همچنین امکانات برق‌رسانی و آب‌رسانی هم انجام شد و ادامه کار از طریق خرم آباد به سمت پلدختر مسیر هایی بود که آب بردگی شدید داشتند و امکان تردد نبود همچنین ارتباط تعدادی از روستاها در مسیر قطع بود.

میرشفیع اظهار داشت: با کمک قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که پیمانکار آزادراه ما و پیمانکار راه‌آهن اراک-خرم‌آباد بود، آنجا را تجهیز کردیم و غیر از یک روستا ارتباط بقیه روستاهای مسیر تا معمولان برقرار شد، یک پیمانکار هم از سمت معمولان ‌داشتیم که فعال شد و راننده های آنها را با هلیکوپتر انتقال دادیم و توانستند از سمت معمولان هم حرکت کنند و در حال حاضر فقط یک قطعه‌ ۸۰۰ متری وجود دارد که نیازمند انفجار برای بازگشایی است که قرارگاه خاتم مشغول انجام فعالیت است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ الی ۱۵ روز آینده  این قطعه هم متصل شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها یادآور شد: بدین ترتیب امکان تردد‌ عادی و امدادی بین خرم‌آباد تا پلدختر از طریق جاده قدیم برقرار شد و کل مسیر باز است.

وی ادامه داد: مسیر ارتباطی معمولان و خرم‌آباد در بخشی از مسیر به طور کامل از بین رفته بود و امکان بازگشایی مسیر نبود، اما پس از بررسی مسیرهای موجود با در نظر گرفتن معارضان و طول مسیرهای مختلف، احداث واریانت‌ در کنار رودخانه نهایی شد که در حال حاضر مشاوران بر روی طرح نهایی کار می‌کنند.