۵ مانع دریافت وام اجاره مسکن

طبق اظهارات مستاجران برای دریافت وام اجاره، ۵ مانع از دریافت این تسهیلات توسط مستاجران جلوگیری می‌کند، با این حال طبق اعلام وزارت راه تنها به ۴ درصد متقاضیان وام ودیعه مسکن تعلق گرفته است.

بررسی‌‌‌ها بر مبنای اظهارات مستاجرهای متقاضی وام اجاره و همچنین تحقیقات به عمل آمده از وضعیت پرداخت وام اجاره از سوی شعب پرداخت این وام، منجر به شناسایی ۵ مانع مهم در مسیر دسترسی مستاجرهای واجد شرایط به وام ودیعه شده است.

در حالی که تعداد زیادی از مستاجرهای نیازمند به حمایت مالی، به دلیل معادله وارونه وام اجاره‌‌‌نشینی ناشی از الزام به ارائه کد رهگیری برای قرار گرفتن در صف متقاضیان نهایی این تسهیلات قادر به ارائه درخواست برای دریافت این وام نیستند و اساسا از جامعه وام‌‌‌گیرنده حذف شده‌‌‌اند، حتی گروهی از مستاجرها که موفق به دریافت کدرهگیری شده‌‌‌اند نیز برای دسترسی به این وام در برخی موارد با موانع زیادی همراه هستند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد از میان شعب بانک‌های مورد بررسی، تنها حدود نیمی از آنها وام ودیعه را پرداخت می‌کنند؛ حتی پرداخت وام از سوی برخی از این شعب مشروط به برخی اما و اگرها مانند عدم‌اتمام سهمیه یا بودجه تخصیصی و… شده است. بنا بر اظهارنظر برخی از افراد که متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن بوده و در سامانه تعیین شده به عنوان فرد متقاضی شناخته شده‌‌‌اند در زمان مراجعه به برخی از بانک‌ها برای دریافت وام با «نه» بانک‌ها مواجه شده‌‌‌اند. آنها اعلام می‌کنند به‌رغم آنکه برخی از بانک‌ها به عنوان بانک عامل پرداخت‌کننده وام ودیعه معرفی شده‌‌‌اند اما بعضی از آنها اعلام می‌کنند که این وام را پرداخت نخواهند کرد.
عدم ‌ابلاغ وام ودیعه مسکن از سوی برخی از بانک‌های عامل مانع اول

اولین مانع مربوط به «عدم ‌ابلاغ این وام از سوی برخی از بانک‌های عامل به شعب خود» است. برخی از شعب بانک‌های عامل تعیین شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن به اعلام کردند هنوز از بانک‌های خود ابلاغیه‌‌‌ای برای پرداخت این وام به شعب ارسال نشده است و بنابراین این شعب پرداخت وام ودیعه دست‌‌‌کم تا زمان ابلاغ دستورالعمل آن ، نخواهند داشت.
دریافت وام تنها از شعب نزدیک به محل سکونت خود مانع دوم

دومین مانع به برخورد برخی از متقاضیان با مشکل «دریافت وام تنها از شعب نزدیک به محل سکونت خود» مربوط می‌شود؛ برخی از شعب بانک‌های عامل اعلام کردند وام ودیعه در این شعبه پرداخت می‌شود اما حتما آپارتمان اجاره‌‌‌ای باید در محدوده شعبه باشد و به متقاضیانی که منزل استیجاری آنها در خارج از محدوده شعبه باشد وام تعلق نخواهد گرفت. این موضوع نیز تعداد زیادی از مستاجرها به‌خصوص مستاجرهای ساکن در مناطق مصرفی و پرتقاضا را با مشکل مواجه کرده است. چرا که در برخی موارد فرد یا والدین وی در شعبه‌‌‌ای برخوردار از حسابی معتبر است که می‌تواند به واسطه سابقه‌‌‌ای که در آن بانک دارد، با سهولت بیشتری اقدام به دریافت وام کند؛ اما این قید و محدودیت، او را در فرآیند دریافت وام دچار مشکل می‌کند؛ یا در برخی از مناطق مصرفی به واسطه بالا بودن تعداد درخواست‌‌‌ها ؛ ازدحام در صف دریافت وام ایجاد شده و ممکن است وام به موقع به دست متقاضی نرسد؛ در حالی که در شعب خلوت‌‌‌تر آنها می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌‌‌تری به وام دسترسی پیدا کنند.
پاسخ نامشخص شعب عامل بانکی مانع سوم

مانع سوم مربوط به پاسخ نامشخص برخی از شعب به متقاضیان است. برخی از شعب بعضی بانک‌های عامل پرداخت‌کننده وام ودیعه مسکن اعلام می‌کنند که اگر اعتبار در اختیار داشته باشیم این وام را به متقاضیان پرداخت می‌‌‌کنیم؛ در واقع پرداخت وام از سوی آنها با اما و اگر همراه بوده و برای فرد متقاضی مبهم و نامشخص است.
بالا بودن حجم تسهیلات تکلیفی مانع چهارم

برخی دیگر از شعب از «بالا بودن حجم تسهیلات تکلیفی در حوزه‌‌‌های دیگر (مانند وام ازدواج، پرداخت تسهیلات به گروه‌‌‌های خاص و… )،» به عنوان یکی از عوامل عدم‌پرداخت وام ودیعه و نداشتن بودجه برای پرداخت این وام یاد کرده و اعلام می‌کنند به دلیل مشغله‌‌‌های زیاد اداری و مالی در این حوزه‌‌‌ها امکان پرداخت وام ودیعه را ندارند یا پرداخت این وام در صف طولانی قرار گرفته و مشخص نیست به متقاضی برسد یا نه!
تعیین برخی از شعب شمال شهر برای پرداخت وام ودیعه عامل پنجم

پنجمین مانع مربوط به «تعیین برخی از شعب شمال شهر بعضی بانک‌های عامل به عنوان شعبه پرداخت کننده وام ودیعه مسکن» است.

در برخی از بانک‌های عامل، پرداخت وام ودیعه به بعضی شعب واقع در مناطق شمال شهر تهران واگذار شده است در حالی که یکی از محدودیت‌های تعیین شده برای پرداخت این وام مربوط به قرار داشتن ملک اجاره‌‌‌ای در محدوده شعبه محل درخواست وام است. در حالی که اساسا وام فعلی، هم به لحاظ مبلغ، هم مخاطبان و هم هدفی که سیاستگذار در نظر دارد، مختص واحدهای مسکونی مناطق مصرفی و پایین‌‌‌تر شهر است. بنابراین تعیین شعب شمال شهر به عنوان شعب وام دهنده اساسا بی‌‌‌معناست.
۴۱۱ هزار ۹۳۷ متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن

براساس اطلاعات رسیده از یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی، تا ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۱۱ هزار ۹۳۷ متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تا کنون در سامانه ثبت‌نام دریافت تسهیلات مرتبط با مستاجران ثبت‌نام کرده‌اند.

بر این اساس از مجموع افراد ثبت نام‌کننده ۲۰۲ هزار ۴۷۹ خانواده مستاجر به عنوان متقاضی و حائز شرایط توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
تسهیلات ودیعه مسکن به ۴ درصد متقاضیان واجد شرایط پرداخت شد

با وجود معرفی ۲۰۲ هزار ۴۷۹ متقاضی واحد شرایط به بانک‌های عامل تا ابتدای مرداد ماه سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت راه، نظام بانکی تسهیلات ودیعه مسکن را تنها به ۸۲۵۵ متقاضی پرداخت کرده است.

با وجود اینکه روند پرداخت تسیهلات ودیعه مسکن توسط نظام بانکی نسبت به سال گذشته کمی بهبود پیدا کرد است اما پرداخت تسهیلات به ۴ درصد مستاجران همچنان عملکرد مناسبی تلقی نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد- فارس