آغاز روند کاهشی قیمت سیمان در بازار خراسان رضوی

مسئولان و متولیان حوزه صنعت و بازار خراسان رضوی از آغاز روند کاهشی قیمت سیمان، در پی افزایش عرضه کارخانجات و کاهش تقاضا برای این کالا خبر می‌دهند.

از هفته‌های نخست مردادماه به علت اجبار کارخانجات بزرگی، چون فولاد و سیمان در کشور به کاهش ۹۰ درصدی مصرف روزانه برق، تولید سیمان و عرضه آن به بازار کاهش یافت و این موضوع قیمت آن را به شدت افزایش داد به طوری که قیمت هر پاکت سیمان از ۳۳ هزار تومان به بیش از ۹۰ هزار تومان رسید.

اما اکنون بعد از گذشت چند روز و پیگیری مسئولان برای کاهش قیمت سیمان، نرخ این کالا روند کاهشی یافته و به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد، قیمت هر پاکت سیمان خاکستری در بازار به ۵۵ هزار تومان و هر پاک سیمان سفید به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

غلامرضا سلطانی کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علت کاهش قیمت سیمان از یک سو به افزایش سطح عرضه واحد‌های تولیدی و از سوی دیگر به کاهش تقاضا در بازار مصرف برای این کالا بازمی گردد.

او افزود: علت کاهش تقاضا برای خرید سیمان را می‌توان رکود شدید صنعت ساختمان و همچنین شیوع کرونا و افت کار در فعالیت‌های مرتبط با حوزه ساخت و ساز دانست

کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: قیمت سیمان در هفته نخست مردادماه هر پاکت حدود ۳۳ هزار تومان بود که در هفته دوم این ماه به ۶۰ هزار تومان و در هفته سوم به ۹۰ هزار تومان رسید.

اخوان بیان کرد: با اجبار کارخانجات سیمان به افزایش سطح عرضه این محصول در بازار، قیمت این کالا در اواخر هفته سوم مردادماه روند کاهشی یافت و اکنون قیمت هر پاکت سیمان سفید ۶۰ هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان خاکستری ۵۵ هزار تومان است.

او تصریح کرد: پیش از این قیمت سیمان در ستاد تنظیم بازار مصوب شده بود، اما اخیرا ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آن را از قیمت مصوب خارج و میزان عرضه و تقاضا در بازار را پایه تعیین نرخ برای این کالا قرار داده اند.