آمادگی صنعت فولاد برای تامین مصالح ۴ میلیون مسکن

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تأمین فولاد چهار میلیون واحد مسکونی کشور ممکن است و حتی هیچ مشکلی هم برای تأمین آن وجود ندارد.

به گزارش روزگارمعدن، محمد کشانی عنوان کرد: درحال‌حاضر ارزان‌قیمت‌ترین مصالح ساختمانی و فولاد به ایران تعلق دارد و اگر سیاست دولت واردات مصالح ساختمانی و فولاد باشد قطعا باید با نرخ جهانی وارد کنند که طبیعتاً گران‌تر از فولاد و مصالح ساختمانی تولید داخل تمام خواهد شد. اجرای این سیاست صدمه زیادی به تولیدکنندگان و فعالان صنعتی خواهد زد.

وی افزود: تولید فولاد و محصولات فولادی بیش از ۳۴ میلیون تن خواهد بود و سال آینده هم در تولید فولاد حتماً رشد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد مصرف داخلی فولاد حدود ۱۴ میلیون تن است که از تفاضل میزان تولید و مصرف به‌دست‌آمده است بنابراین تأمین فولاد چهار میلیون واحد مسکونی کشور ممکن است و حتی هیچ مشکلی هم برای تأمین آن وجود ندارد.

این فعال صنعتی در پاسخ به سؤال فولادبان و انتشار اخباری مبنی بر واردات مصالح ساختمانی از کشورهایی چون هند و چین گفت: فولاد و مصالح ساختمانی در بازارهای جهانی و در بازار داخلی نرخ مشخصی دارد و درحال‌حاضر ارزان‌قیمت‌ترین فولاد و مصالح ساختمانی در کشور و داخل تولید می‌شود و اگر مصالح ساختمانی وارد شود حتماً با نرخ جهانی وارد خواهد شد که گران‌تر از فولاد تولید داخل خواهد بود.

کشانی با اشاره به اینکه فولاد و مصالح ساختمانی وارداتی قرار است در مسکن و لوازم خانگی استفاده شود، افزود: سیاست واردات مصالح ساختمانی و فولاد با توجه به مازاد تولید این صنایع در کشور، صدمه زیادی به تولیدکنندگان و فعالان صنعتی خواهد زد.

وی ادامه داد: معیار گرانی و ارزانی فولاد با کلام و گفت‌وگو قابل سنجش نیست بلکه نرخ محصولات فولادی بر اساس قیمت‌های جهانی ارزیابی می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: وقتی فولادسازان آهن اسفنجی و کنسانتره را با نرخ بالا می‌خرند چگونه می‌توانند شمش و ورق فولادی را ارزان‌تر از نرخ نهاده‌ها بفروش برسانند علاوه بر اینکه عامل گرانی فولادسازان نیستند و نرخ محصولات فولادی عمدتا در بورس کالا تعیین می‌شود و قیمت‌های دستوری دولت همیشه تعیین‌کننده نرخ محصولات فولادی در کشور است.