اختلاف فاحش قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی با وزارت راه

در حالی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مسکن در شهریور در منطقه ۲۱ تهران را ۲۱.۲ میلیون تومان اعلام کرده، بانک مرکزی آن را ۱۰.۱ میلیون ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارش وضعیت بازار مسکن در شهریور امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۲۱ پایتخت را ۲۱ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۷۰ تومان اعلام کرده است، در گزارشی که بانک مرکزی از بازار مسکن شهریور ماه تهران ارائه داده، این شاخص ۱۰ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر متر مربع عنوان شده است.

این در حالی است که در هر دو گزارش ارائه شده، منبع آمار اعلامی، سامانه املاک و مستغلات بوده است. ضمن اینکه تعداد معاملات مسکن نیز در هر دو گزارش تقریبا نزدیک به هم است که در گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه، ۳۲ فقره معامله و بانک مرکزی، ۳۵ مبایعه نامه اعلام شده است. بنابراین شبهه متفاوت بودن تعداد معاملات مسکن نیز نمی تواند توجیهی برای این اختلاف ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن باشد.

از سوی دیگر قیمتی که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از منطقه ۲۱ داده، از متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲، ۴و ۵ تهران نیز بیشتر بوده و به دو منطقه ۱ و ۳ پایتخت که همواره بالاترین قیمت مسکن را در سال های اخیر داشته اند، نزدیک شده است.

این نرخ ها از آن جهت حائز اهمیت است که در بنگاههای مشاوره املاک مبنای تعیین قیمت خرید و فروش قرار می گیرد.

گزارش وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن منطقه ۲۱ تهران در شهریور ۹۸

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن منطقه ۲۱ تهران در شهریور ۹۸