افزایش قیمت مسکن، اوراق تسه را از جذابیت می‌اندازد/افزایش قیمت “تسه” به معنی افزایش قیمت مسکن نیست!

مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، عقیده دارد که رشد شاخص ها در ۵۰ روز اخیر ناشی از تقاضای بالا بوده و روندی غیرطبیعی داشته چرا که ذات بازار سرمایه نوسان بوده و باید شامل روزهای منفی و مثبت شود.

چابک آنلاین، رژین میدانی، علیرضا تاج‌بر در گفت و گو با چابک آنلاین بیان کرد: مثبت بودن پیاپی با ماهیت بازار سرمایه همخوانی ندارد، از این رو، افت شاخص ها در چند روز اخیر نیز نگران کننده نیست و مطابق با مباحث تکنیکی و مالی-رفتاری، شاخص درحال استراحت است.

وی، اظهار داشت: خوشبختانه حجم معاملات خوب است و هنوز شاهد ورود پول هستیم و خروجی نداشته ایم.

تاج‌بر،”افزایش قیمت اوراق مسکن (تسه)” را لزوما به معنی افزایش قیمت مسکن نداشت و بیان کرد: بلکه افزایش قیمت مسکن، تسه ها را از جذابیت می اندازد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین،تشریح کرد: زمانی که قیمت مسکن رشد می کند، قدرت خرید مردم کمتر شده و تقاضا برای خرید مسکن کاهش می یابد ، بنابراین بر روی کاغذ، تقاضا برای تسه هم کاهش پیدا می کند.

وی، در خصوص “میزان استقبال مردم ازصندوق ای تی اف ” گفت: هنوز آماری منتشره نشده و باید تا انتهای ماه جاری برای نتیجه گیری منتظرماند؛ اما باید توجه داشت که فروش در این ای تی اف ،همزمان با همهمه سهام عدالت بوده و اطلاع رسانی در این زمینه لا به لای اخبار مختلف گمشده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین تصریح کرد: هنوز بسیاری از مردم با ساز و کار و محاسن صندوق “ای تی اف”آشنا نیستند درحالیکه مخاطب اصلی این صندوق ها مردمی هستند که خارج از بازار سرمایه بوده و با آن آشنایی ندارند.

وی ادامه داد: بهتر بود که ای تی اف را در جراید عمومی نیز معرفی و تبلیغ کنند تا طیف گسترده تری از مردم با آن آشنا شوند اما بیشتر در جراید اقتصادی و بورسی به این موضوع پرداخته شده است.

تاج‌بر در پاسخ به “انتقادهای وارده بر واگذاری سهام بیمه و بانک های دولتی” گفت: اگرچه شیوه واگذاری سهام بانک ها و بیمه های دولتی به شکلی است که در آن مالکیت واگذار شده اما مدیریت واگذار نمی شود؛ اما این طرح دارای محاسنی است که باید به آن ها نیز توجه شود.

وی افزود: باید یک راهی برای مشارکت مردم با سرمایه های پایین در بازار سرمایه وجود داشته باشد و این طرح به منزله یک مشوق عمل می کند و ممکن است بعد از مدتی دستخوش تغییر شود.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر، باید به ارزندگی صندوق “ای تی اف”یعنی اختلاف قیمت فروش با ارزش ذاتی آن ها توجه داشت؛ علاوه بر این، بسیاری از نهادهای جامعه که توان مالی اندکی دارند، می توانند در بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.