افزایش ۱۰ درصدی بهای مسکن در نروژ

تهران – ایرنا – یک انجمن صنعت املاک نروژ روز دوشنبه در گزارش ماهانه اعلان کرد که بهای خانه در این کشور اروپایی در ماه گذشته (ژوئن) نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ براساس آمار گردآوری شده این نهاد، بهای خانه میان ماه های مه و ژوئن(اردیبهشت و خرداد) به میزان ۰.۲ درصد بالا رفته، اما میزان افزایش بهای خانه در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن (مه)  که ۱۱.۳ درصد بوده، اندکی کاهش نشان می دهد.

نروژ با داشتن ذخایر طلای سیاه و جمعیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفره، بزرگ ترین صندوق سرمایه داری مستقل جهان را با ارزش ۱.۳۶ تریلیون دلار (۱.۱۳ تریلیون یورو) دارد. این کشور بیش از ۱۱۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا داشته که از این تعداد ۷۳۶ نفر جان باخته اند.

افزایش قیمت کالاها و خدمات، رکود و تورم در کشورهای اروپایی مانند نروژ با محدودیت ها و تعطیلی ها برای مهار همه گیری کرونا که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

«بیورن انگی لارسن» از مقامات ارشد بهداشتی در نروژ، شیوع ویروس کرونا در سطح قاره اروپا را متوجه «آژانس کنترل عفونت اروپا» (ECDC) دانست و این نهاد را متهم به ارتکاب خطاهای متعدد در این زمینه کرد.

با افزایش شمار مبتلایان به گونه دلتا از ویروس کرونا در اروپا پس از ۱۰ هفته روند کاهشی، سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه گذشته هشدار داد که این گونه تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی (اوایل شهریور ماه)، به گونه غالب در قاره سبز تبدیل خواهد شد.

هانس کلاگ مدیر دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: به دلیل افزایش رفت‌وآمدها، سفرها و پایان محدودیت‌های اجتماعی، آمار ابتلای هفته گذشته در اروپا، افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. به رغم تغییر و تحول و همه گیری سریع و نگران کننده گونه دلتا و تلاش‌های قابل توجه کشورهای اروپایی، هنوز میلیون‌ها نفر از شهروندان این قاره واکسن دریافت نکرده اند.

براساس برآوردهای مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) و اعلام سازمان جهانی بهداشت، گونه جهش یافته دلتا از ویروس کرونا با قابلیت سرایت‌پذیری بیشتر، تا پایان اوت سال جاری (اوایل شهریور ماه)، ۹۰ درصد موارد ابتلا در اتحادیه اروپا را شامل خواهد شد.

با گذشت ۶ ماه از سال ۲۰۲۱، شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید- ۱۹ در حالی از ایستگاه ۱۸۳ میلیون و ۴۳۲ هزار نفر عبور کرده که بیش از ۴۸ میلیون و ۵۹ هزار مورد آن از قاره سبز گزارش شده است. همچنین تا روز دوم ژوئیه (یازدهم تیر ماه) از مجموع بیش از سه میلیون و ۹۷۱ هزار نفری که در جهان، جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند، بیش از یک میلیون و ۱۰۳ هزار مورد آن در کشورهای اروپایی ثبت شده است.