امضای تفاهمنامه مشترک برای صنعتی سازی در حوزه ساخت مسکن

تهران- ایرنا- در نشست مشترک روسای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، ضمن امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، از ویرایش ششم مجموعه فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تفاهم‌نامه مشترک ۸ ماده‌ای با موضوع همکاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی از سوی «علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و «مجتبی عزیزیان» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن امضا شد.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، طرفین در خصوص توسعه و تبادل همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی، در حوزه ساخت‌وساز و امکان‌سنجی آن‌ها جهت معرفی سرمایه‌گذاری با ابزار حلقه‌های اندیشه‌ورز، ارایه گواهینامه فنی ساختمانی در جنبه‌های رده‌بندی کیفی و کارکردی،‌ ارایه خدمات مشترک تحقیقاتی – کاربردی با تعریف پروژه‌های مشترک در حوزه تکنولوژی بافت فرسوده و قانون جهش تولید مسکن به‌جهت اعتلای ساخت صنعتی، متعهد شده‌اند.

همچنین در این جلسه از ویرایش ششم کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» رونمایی شد. در سال ۱۳۹۹ بازبینی اطلاعات ارایه شده در ویرایش پنجم کتابچه فناوری‌های نوین با همکاری مجموعه تحقیق و توسعه(R&D) شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن آغاز شد و در نتیجه آن، مجموعه حاضر به‌عنوان ویرایش ششم این کتاب تهیه شد.

در این ویرایش، تغییراتی در ساختار و نحوه معرفی سیستم‌ها و مصالح نسبت به ویرایش پنجم اعمال شده و تلاش شده تا اطلاعات مربوط به سیستم‌های «نوین» و «مطرح» و برخی دستاوردهای حاصل آمده از فعالیت‌های مطالعاتی یک دهه اخیر پژوهشگران مرکز و دیگر متخصصان کشور به نحو مطلوب ارایه شده و در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های موضوع قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، جامعه مهندسی و استادان و دانشجویان این صنعت قرار می‌گیرد.

«مجتبی عزیزیان» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این نشست با اشاره به اینکه مسکن و ساختمان حوزه‌ای است که از نظر استفاده از فناوری‌های روز از تمامی صنایع عقب‌تر است، گفت: در بحث مسکن و ساختمان، ‌صرفاً تکنولوژی ساخت نقش بازی نمی‌کند و مباحث تامین مصالح ساختمانی، انتخاب پیمانکار و نظارت بر آن‌ها و مباحث لجستیکی، محورهای بسیار مهمی هستند که توجه لازم و کافی به آن‌ها صورت نگرفته است و باید در زنجیره ارزش صنعت ساختمان به این موارد توجه ویژه کرد.

وی با اشاره به این که برای پیشرو بودن نیاز به اجماع داریم، ادامه داد: در کشور ما موضوعات نظام مهندسی در هر استان، قوانین خاص خود را دارند که این امر می‌تواند در راه توسعه و رواج استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان موانع مختلفی ایجاد کند.

عزیزیان ادامه داد: انتظار ما از مرکز تحقیقات این است که ببینیم چگونه می‌توانیم نظامات، قوانین و مقررات در حوزه نظام مهندسی را تغییر دهیم که در صورت استفاده جامع از تکنولوژی‌ها در کشور، با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این جلسه همچنین خواستار تشکیل کارگروهی در خصوص قوانین و مقررات و محدودیت‌های نظام مهندسی در حوزه تکنولوژی‌های جدید و کارگروهی برای بررسی توسعه از طریق اجماع شد.

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور برای توسعه صنعت ساختمان، آمادگی کامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن را برای همکاری در این حوزه‌ها اعلام کرد.

«علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست، با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات در چند دهه گذشته اقدامات بسیاری را در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی به انجام رسانده است، آن را اتاق فکر و بازوی اصلی در موضوع ورود به فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان برشمرد و گفت: متاسفانه در نتایج کار مرکز تحقیقات، ارتباط با صنعت که همواره مشکل اساسی در مراکز تحقیقاتی بوده است، به آن شکل فراهم نشده است. در حالی‌که مطالعات و تحقیقات ما باید به دستورالعمل و ضوابط تبدیل شود تا به درستی از آن در صنعت استفاده شود و نباید صرفاً کتابخانه‌ای باشد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» یک راهنمای خوب برای استفاده متخصصان و ذی‌نفعان است؛ ولی موضوع مهم، نزدیکی مجموعه‌های مختلف به مرکز تحقیقات و اعتماد به این مجموعه، تحقیقات صورت گرفته و بهره‌مندی از آنهاست.

این مقام مسوول همکاری‌های جدید با قرارگاه و شرکت عمران شهرهای جدید را از مهم‌ترین اقدامات مرکز در حوزه صنعتی‌سازی برشمرد و خاطرنشان ساخت: مرکز تحقیقات از مجموعه‌هایی که می‌توانند سازنده باشند و از ایده‌های خوب پشتیبانی می‌کند که ماحصل این ایده‌ها می‌تواند در صنعتی‌سازی مورد استفاده قرار گیرد.