امضای تفاهمنامه همکاری بنادر هرمزگان با هلدینگ ملی قرقیزستان

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و مشاور رئیس جمهوری قرقیزستان، ضمن امضای یادداشت‌ تفاهم همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و شرکت هلدینگ ملی قرقیزستان بر عملیاتی شدن همکاری‌ها تاکید کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، «علی‌اکبر صفایی» در نشست با مشاور رئیس‌جمهوری قرقیزستان با اشاره به ظرفیت و آمادگی بالای این سازمان برای همکاری با بخش خصوصی، تاکید کرد: با توجه به تعرفه‌ها و قوانین‌ و مقررات، شرایط حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در بنادر و پسکرانه‌های بندری ایران فراهم است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با تهیه پیش‌نویس قرارداد و بررسی آن در قالب یک کمیته مشترک، از حضور سرمایه‌گذاران قرقیزستانی در بنادر جنوبی ایران استقبال می‌کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاران و بخش‌خصوصی قرقیزستانی می‌توانند با تاسیس دفتر در منطقه آزاد کیش یا منطقه آزاد قشم، از تسهیلات و امکانات منطقه آزاد تجاری استفاده کند.

در این نشست «تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» مشاور رئیس‌جمهوری قرقیزستان از علاقه بیشکک برای توسعه روابط و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی با ایران صحبت کرد و خواهان عملیاتی شدن هرچه سریع تر همکاری‌ها شد.

وی گفت: با توجه به تغییرات و مشکلاتی که در ترانزیت کالا از غرب داریم، خواهان استفاده از مسیرهای ترانزینی شرق و استفاده از بنادر ایران برای ترانزیت کالا هستیم.

«خسرو سرایی» مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقتنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای حمایت از سرمایه‌گذاری طرف قرقیزستانی، از تشکیل کارگروهی مشترک برای بررسی جزئیات روند همکاری و فعالیت سرمایه‌گذاران در بنادر شهید رجایی و بنادر جنوبی کشور خبر داد.