اوراق تسهیلات مسکن مرز۶۰هزار تومان را رد کرد/ حرکت خلاف جهت بازار

در حالی که بازار سرمایه از ابتدای امروز با کاهش شدید شاخص کل روبرو شد، اما اوراق تسهیلات مسکن با سرعتی عجیب بازه ۶۰ هزار تومانی را رد کرد و در چند نمادِ تسه، به سقف دامنه نوسان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که تابلوی بورس تهران از ابتدای معاملات امروز (شنبه ۲۷ اردیبهشت) قرمزپوش بود، اما تابلوی اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در همه نمادهای زیرمجموعه «تسه» سبزپوش شده و در چند نماد نیز به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی رسید.

همچنین در حال حاضر به دلیل استقبال خریداران از اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، برخی از دارندگان این اوراق از عرضه آن به امید گران‌تر شدن این اوراق در روزهای آینده خودداری می‌کنند که همین موضوع به افزایش قیمت اوراق دامن زده است.

قیمت نمادهای تسه ۹۸۰۱، ۹۸۰۲، ۹۸۰۶ و ۹۸۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر ۹۸) بازه ۶۱ هزار تومانی را در معاملات امروز رد کردند.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن صادره در نیمه دوم سال گذشته و فروردین امسال نیز در بازه ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان در حال عرضه هستند.

بیشترین تعداد اوراق فروخته شده به سه نماد ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه ۹۸)، تسه ۹۸۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۸) و تسه ۹۹۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۹) به ترتیب با عرضه ۲۰، ۱۵ و ۱۳ هزار برگه تعلق دارد. تعداد برگه‌هایی هم که به فروش رسیده، به جز سه نماد مذکور، اکثراً به زیر ۱۰۰ برگه می‌رسد.

از سوی دیگر به دلیل کاهش عرضه این اوراق از سوی دارندگان برگه‌ها، تعداد معاملات اوراق در بسیاری از نمادها زیر ۱۰ فقره معامله است؛ اما در نمادهای پُرتقاضا، تعداد معاملات انجام شده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ فقره در نوسان است.

خاطرنشان می‌شود سال گذشته در نیمه نخست اسفند ماه و همزمان با افزایش ناگهانی تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه، برای اولین بار در سال ۹۸، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید اما همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید معاملات مسکن، قیمت اوراق در فروردین ماه امسال به زیر ۴۰ هزار تومان رسید.

ضمن اینکه بسیاری از متقاضیان خرید مسکن در تهران، مشکل اصلی را کمبود عرضه واحد مسکونی می‌دانند که سبب شده تا بازار مسکن با انباشت تقاضا و احتمالاً افزایش قیمت مسکن در هفته‌های پیش رو مواجه شود.