ایجاد اشتغال برای 400 هزار نفر در صورت توجه ویژه به مسکن روستایی

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در 5 سال اخیر تنها 7 درصد مسکن روستایی نوسازی شده است، گفت: این بخش اگر فعال شود، رفاه مردم را در پی دارد، سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود که کلا به 8 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی، دیشب در برنامه «پایش» که با موضوع «اثرات صنعت پیشران مسکن بر روی تولید و اشتغال کشور» روی آنتن رفت، با اشاره به تاثیر بالای بخش مسکن بر پیشرفت اقتصاد کشور، گفت: مسکن روستایی بخشی است که باید به آن پرداخته شود، در حدود 5.5 میلیون مسکن روستایی در کشور وجود دارد که بیش از 3.5 میلون نفر آنها فرسوده است، ضمن اینکه در این خانه ها در حدود 6 میلیون خانوار زندگی می کنند.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی مبنی بر تاکید به حق مسکن مردم، بیان کرد: در برنامه های مختلف توسعه ذکر شده است که دولت باید سالانه 200 هزار مسکن روستایی احداث کند، اما این مهم تاکنون به طور کامل محقق نشده است.

سلیمی زاده گفت: در سال های 76 تا 84، تنها دو درصد نوسازی و بهسازی مسکن روستایی انجام شد که نشان دهنده بی‌توجهی به این بخش است، در سال های 84 تا 92، توجه ویژه ای به مسکن روستایی گردید و سهم آن به 31 درصد رسید.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در 5 سال اخیر تنها 7 درصد مسکن روستایی نوسازی شده، افزود: این بخش اگر فعال شود، رفاه مردم را در پی دارد، سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود که کلا به 8 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

وی ادامه داد: این منابع مالی می تواند از طریق تسهیلات 40 میلیون تومانی تامین گردد، منبع تامین 4 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نیز می تواند از منابع حاصل از بازگشت تسهیلات مسکن مهر تامین گردد و بانک تنها باید 4 هزار میلیارد تومان مابقی را فراهم کنند.

سلیمی زاده با تاکید بر اینکه 4 هزار میلیارد تومان معادل 1.5 درصد منابع قرض الحسنه بانکی است، گفت: ساخت مسکن روستایی بار مالی به دولت تحمیل نمی کند، حاصل این کار این است که در مواقع سیل، زلزله و بحران خسارات چندانی به روستاییان وارد نمی شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی ساخت 200 هزار مسکن روستایی خود باعث ایجاد 400 هزار اشتغال می شود و 135 صنعت کشور را فعال می کند و ویژگی این اشتغالزایی نیز پهنه جغرافیایی آن است.

سلیمی زاده ادامه داد: مسکن 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است و در سال های 91 و 92 این بخش باعث شد که رشد کشور منفی نشود و جای نفت را در تولید ناخالص داخلی پر کرد.

وی بیان کرد: 40 درصد سرمایه گذاری ها می تواند در حوزه مسکن باشد و با توجه به اینکه 5 درصد تورم کشور حاصل از بخش مسکن است، کنترل آن می تواند به کاهش تورم نیز کمک نماید.

این کارشناس اقتصادی گفت: نکته مهم توجه به بخش مسکن این است که تحریم پذیر نیست و همه ملزومات آن در داخل تامین می شود، همچنین تقاضای مسکن نیز همیشه وجود دارد که خود نشان دهنده بازار فعال آن است.

وی افزود: بر اساس برآوردها، در ایران سالانه یک میلیون مسکن نیاز است ساخته شود و می توان با برنامه ریزی انبوه سازی های کشور را فعال نمود که خود به افزایش اشتغال نیز کمک می کند.

سلیمی زاده با تاکید بر مولد بودن بخش مسکن در اقتصاد کشور، گفت: در بسیاری از کشورها دولت در بخش مسکن ورود می کند، و در ایران نیز دولت باید توجه ویزه ای به بخش ساخت مسکن نماید.