تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن‌‌ به مردم در شهریور امسال‌

در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل، در دست اجرا است و‌ تا شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل مردم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌ بررسی‌های آماری از بخش حمل و نقل و همچنین نهضت ملی مسکن،‌ حاکی از رشد آمارهای ترانزیت عبوری از کشور و‌ برنامه دولت برای اجرای به موقع نهضت ملی مسکن ‌است.

* رشد  ۳۲ درصدی ترانزیت عبوری از کشور در فصل بهار

در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است.

میزان ترانزیت توسط بخش جاده‌ای در ۲ ماهه سال‌ جاری ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در بخش ریلی و در زمینه جابه‌جایی مسافر شاهد ۶۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

* رشد ۸۱ درصدی پروازهای عبوری از فضای کشور در ۲ ماه اول سال

در حوزه هوایی نیز، تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین‌المللی در ۲ ماهه سال جاری به ‌ترتیب ۱ درصد و ۱۸۳ درصد افزایش داشته است.

به لحاظ میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱ درصد و ۳۷۸ درصد رشد را داشته‌ایم.

تعداد پروازهای عبوری از فراز کشور هم در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته است.

* رشد ۱۵۳ درصدی تعداد مسافر ورودی و خروجی از بنادر در ۲ ماهه سال جاری

به لحاظ جابه‌جایی مسافر (ورودی- خروجی)، تعداد مسافر ورودی و خروجی از بنادر در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ درصد افزایش داشته است.

* یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت/ تحویل ۱۰۰ هزار واحد تا شهریور امسال به مردم‌

طبق برنامه دولت ساخت ۴ میلیون واحد در دو مرحله و طی ۴ سال انجام می‌شود که به‌زودی آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مرحله اول، تکمیل می‌شود.

تاکنون حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که حدود یک میلیون نفر از آنها حائز شرایط نبودند اما مابقی قطعا کسانی هستند که دولت برای آنها مسکن می‌سازد.

امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی (با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل) در دست اجرا است و‌ تا شهریورماه امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل خواهد شد.

* ثبت ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن‌ در بانک زمین

نزدیک به ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن (از کل ۴ میلیون) در بانک زمین ثبت شده است و آماده بارگزاری است. بقیه زمین‌های مورد نیاز هم در دست بررسی است. برنامه این است که زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون مسکن به‌زودی تعیین تکلیف شود.

بانک مسکن با اعلام اینکه بیش از ۲۹۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن برای دریافت تسهیلات به آن بانک معرفی شدند از انعقاد قرارداد ۹۱ هزار واحد به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان خبر داده است.

آخرین آمار نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:

۱-پروژه های شروع شده طرح نهضت ملی مسکن- شهری: ۵۶۷ هزار واحد

۲-پروژه های شروع شده نهضت ملی مسکن- روستائی: ۱۵۸ هزار واحد

۳-پروژه های کلنگ زنی نهضت ملی مسکن-شهری: ۴۳۹ هزار واحد

۴-پروژه های شروع شده بخش خصوصی (خودمالکین): ۲۰۳ هزار واحد

مجموعا: ۱.۳۶۸.۰۰۰ واحد مسکونی در مرحله اخذ پروانه ساختمانی، تا فونداسیون، اسکلت و سقف، سفت کاری و نازک‌کاری است.

*‌ بی‌توجهی به نهضت ساخت مسکن در دولت قبل قیمت اجاره را هم بالا برد

بنابراین گزارش بدیهی است که در شرایط بروز تورم دو رقمی همه زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت در یک بخش از اقتصاد مثل مسکن را داشت.

پس از هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت قبل و نهضت مسکن‌نسازی در آن دولت، اثر افزایش قیمت مسکن بر اجاره‌بهای دریافتی، چون نسبتی از قیمت ملک مورد اجاره است، با وقفه ظاهر شده است.

با وجود همه این موارد وزارت راه و شهرسازی اقدامات متعددی در راستای کنترل بازار اجاره و کمک به مستاجران انجام داده است؛ از آن جمله می‌توان به تدوین لایحه اجاره‌داری حرفه‌ای با هدف ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران که جهت تصویب و ابلاغ به دولت ارسال شده، اشاره کرد.

همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ سود پایین (5 درصد از 18 درصد را دولت یارانه می‌دهد) به مستاجران پرداخت می‌شود.

همچنین محدودیت افزایش سقف اجاره‌بها اجرایی شده که برابر گزارشات واصله تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از افزایش بی‌رویه رقم افزایش تمدید قراردادهای اجاره داشته شده است.

‌علاوه بر این تولید و عرضه مسکن در قالب طرح‌های حمایتی و کمک به کسب و کار بخش خصوصی در قالب قانون جهش تولید مسکن با جدیت در حال انجام است، این اقدام منجر به افزایش موجودی مسکن در کشور و به دنبال آن کنترل بهای مسکن و کنترل نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن خواهد شد.

اجرای همه این اقدامات مشروط به در اختیار بودن سامانه ملی املاک و اسکان است که در هشت سال گذشته تکمیل نشد.

با این حال، سامانه اسکان املاک در دی‌ماه سال گذشته برای اولین بار توانست بیش از ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کند و اولین مالیات‌های خانه خالی بعد از ۴۰ که از اولین قانون می‌گذشت، در بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد، اخیرا هم مجددا ۱۲۰ هزار واحد خالی جدید که شناسایی شده، به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.