تداوم آشفتگی در بازار سیمان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده، برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و گفت: هرچند هدف این سازمان از افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، کمک به تولیدکننده و حذف واسطه‌ها بود اما در حال حاضر این واسطه‌ها حذف نشده و کارخانه‌ها محصولات خود را مستقیم به مصرف‌کننده نمی‌دهند.

به گزارش ساختمان آنلاین: حجت اله فیروزی درباره آشفتگی بازار سیمان اظهار داشت: فلسفه‌ وجودی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، تامین کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب و در حجم بالا است. در واقع این سازمان تشکیل شده تا مردم نگرانی از کمبود و گرانی کالاهای اساسی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده باید طوری عمل کند که برای مصرف‌کننده اطمینان خاطر ایجاد شود، افزود: علی رغم وجود سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان دچار التهاب و آشفتگی شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا افزایش قیمت کارخانه‌ای سیمان را راهکاری برای ساماندهی بازار دانستند حال آنکه با وجود اجرایی شدن این سیاست بازار هنوز ساماندهی نشده است، افزود: این روش از اساس اشتباه است زیرا تولید سیمان بیش از نیاز کشور بوده و مازاد این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود. حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود صادرات چگونه تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد؟

فیروزی ادامه داد: روند کنونی، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که کارخانه‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با واسطه‌ها کار کرده و از این وضعیت ذی نفع بوده و از واسطه‌ها نفعی می‌برند، بنابراین اکنون سیمان گرانتر به دست مشتری می‌رسد زیرا علاوه بر افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، سوداگران نیز بر بهای این کالا می‌افزایند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت سیمان، مشکلات قبلی این حوزه همچنان پابرجا است و صرفا عرضه این کالا از حالت قطره چکانی خارج شده اما هنوز تقاضا را پوشش نمی‌دهد، ادامه داد: در حال حاضر مردم برای تامین سیمان با مشکل روبه رو هستند حتی سودجویان مسیر محوله‌هایی که به منظور تنظیم بازار از کارخانه‌ها می‌آمد را تغییر داده و با نرخ‌های بالاتر به فروش رساندند.

وی نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: این سازمان باید در تمامی سیاست‌گذاری ها به مصرف کننده و تولیدکننده توجه کند به این معنا که تقویت تولید، فراوانی، تامین کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب سرلوحه کارش قرار گیرد.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزایش قیمت سیمان موجب نشد که این کالا با نرخ‌های تعریف و تعیین شده به دست مصرف‌کننده برسد.