تسهیلات بانکی باید ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش دهد/ بستن بودجه غیرواقعی عامل به نتیجه نرسیدن طرح‌های اشتغالزایی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با طرح «جهش تولید و تامین مسکن» که مطرح کردیم، تکلیف در حوزه مسکن روشن شده است. هر اقدامی که برای مسکن بخواهد انجام شود باید در قالب این طرح باشد.

هزینه ساخت مسکن

محمد آیتی، اقتصاد۲۴ – دو شعار اشتغال‌زایی و تولید مسکن همیشه به‌عنوان محوری‌ترین وعده‌های دولت‌های مختلف مطرح بوده است و اساساٌ این دو کار جزو وظایف اصلی و همیشگی هر دولتی که راس کار است، قلمداد می‌شود.

اما با نگاهی به کارنامه دولت‌های پس از انقلاب متوجه می‌شویم که هیچ‌گاه رضایت عمومی در جامعه بابت این دو رسالت بزرگ اتفاق نیفتاده است و پرسش اصلی که در ذهن‌ها نقش می‌بندد این است که چرا دولت‌ها نمی‌توانند به وظایف خود در این دو بخش به‌درستی عمل کنند؟

اقبال شاکری، نماینده تهران در این رابطه به اقتصاد۲۴ می‌گوید: متاسفانه این چالش بوده و هست، اما با طرح «جهش تولید و تامین مسکن» که مطرح کردیم، تکلیف در حوزه مسکن روشن شده است. هر اقدامی که برای مسکن بخواهد انجام شود باید در قالب این طرح باشد که به‌طور ویژه در کمیسیون عمران دیده شده است. در این طرح تولید یک میلیون مسکن در سال درنظر گرفته شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص ضمانت اجرای طرح «جهش تولید و تامین مسکن» افزود: با زمین‌هایی که به صورت تملک زمین رایگان برای مردم درنظر گرفتیم و نحوه تامین مصالحی که در آنجا دیده شده که به‌صورت خرید از بورس و ریسکی انجام می‌شود، تامین منابع و ضمانت اجرای طرح را عملیاتی می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم، تامین مالی است و تسهیلات بانکی باید هزینه ۷۰ درصد از ساخت را بدهد. این تقریباً مهمترین بند این طرح است و تمام تلاش ما این است که این موضوع محقق شود.

شاکری در پاسخ به این پرسش که رفت‌وآمد دولت‌ها اجرای طرح را سیاسی نخواهد کرد؟ گفت: بعد از ابلاغ قانون، در تمام مراحل، نظارت اجرایی کامل و مستمر کمیسیون عمران باید وجود داشته باشد. از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی باید تمام‌قد و با همت و جدیت و به دور از مسائل حاشیه‌ای به فکر اجرای کار و مردم باشد. وقتی قانونی تصویب شود و نظارت مجلس درست و بدون تعارف باشد، شک نکنید کار درست انجام می‌شود و به تبع آن، رضایت عمومی حاصل خواهد شد.

نماینده تهران در ادامه در خصوص اشتغال‌زایی اظهار داشت: موضوع اشتغال‌زایی به نحوه کارکرد بودجه مربوط است و اگر بودجه با کارایی بالا به‌کار گرفته شده باشد، اشتغال‌زایی محقق می‌شود. بستن بودجه غیرواقعی و انحراف از آن و به‌طور کلی عملیاتی‌نکردن اصلاح ساختار بودجه باعث شده اشتغال‌زایی براساس برنامه‌های نوشته‌شده صورت نگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که نظارت مستمر مجلس بر قانون نباشد و در مقابل بودجه‌هایی که داده می‌شود، شاخص‌های پیشرفت و توسعه نباشد، نمی‌توان اطمینان خاطر پیدا کرد که موضوعات مهم کشور از جمله تولید مسکن و اشتغال‌زایی انجام شود. من معتقدم اگر طرح‌هایی که به قانون تبدیل می‌شود بدون دلیل موجه انجام نشود حتماً باید وزیر موردنظر را استیضاح کرد که حساب کار دست دولتمردان بیاید.