تقاضای ۱.۸۴ میلیارد تن فولاد در سال جاری میلادی/ جنگ اوکراین و ایجاد مشکل در زنجیره تامین

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: میزان تقاضای فولاد جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و۸۴۰ میلیون و ۲۰۰هزار تن پیش‌بینی شده است که نسبت به سال پیش از آن رشد چهار دهم درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به نقل از وب سایت انجمن جهانی فولاد (World Steel Association)، همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۲ درصد افزایش یافته و یک میلیارد و ۸۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ثبت رسد.
بر اساس این گزارش، بحران روسیه و اوکراین منجر به رشد قیمت انرژی و مواد اولیه در تولید فولاد و نیز ایجاد مشکلاتی در زنجیره تامین شده که صنعت فولاد را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، نوسانات بازار مالی و نیز افزایش عدم اطمینان موجب تضعیف سرمایه‌گذاری خواهد شد.

تقاضای فولاد

عواقب ناشی از جنگ در اوکراین نشان‌دهنده کاهش انتظارات رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ میلادی است.

علاوه بر این، تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۵۲ میلیون تن یعنی بدون تغییر نسبت به سال پیش از آن خواهد ماند، زیرا دولت در تلاش است تا سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت را تقویت کرده و بازار املاک و مستغلات را تثبیت کند.

همچنین میزان تقاضای فولاد در کشورهای توسعه یافته در سال‌های ۲۰۲۲ میلادی ۴۰۳میلیون و ۷۰۰هزار تن و ۲۰۲۳ میلادی۴۱۳ میلیون و ۵۰۰هزار تن (به ترتیب ۱.۱ درصد و ۲.۴ درصد رشد) پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که میزان تقاضای این محصول در کشورهای در حال توسعه (به‌جز چین) با چالش های محیطی همچون بحران روسیه و اوکراین و نیز محدودیت‌های مالی آمریکا مواجه خواهند شد که رشد نیم درصدی (تقاضای ۴۸۴ میلیون ۴۰۰هزارتنی) در سال ۲۰۲۲ میلادی و رشد ۴.۵ درصدی (تقاضای ۵۰۶ میلیون و۴۰۰هزار تنی) در سال ۲۰۲۳ میلادی را به دنبال خواهد داشت.

برترین مصرف‌کنندگان فولاد سال ۲۰۲۱ میلادی

از ابتدای ژانویه تا پایان دسامبر۲۰۲۱ میلادی، چین با مصرف ۹۵۲ میلیون تن فولاد در صدر مصرف‌کنندگان این محصول قرار گرفت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی نیز اژدهای زرد همچنان عنوان بزرگترین مصرف‌کننده را به خود اختصاص دهد.

هند با مصرف ۱۰۶ میلیون و ۱۰۰هزار تن، آمریکا با مصرف ۹۷ میلیون و ۱۰۰هزار تن، ژاپن با مصرف ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، کره‌جنوبی با ۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، روسیه با ۴۳ میلیون و ۹۰۰هزار تن، آلمان با ۳۵ میلیون و ۲۰۰هزار تن، ترکیه با ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، برزیل با مصرف ۲۶ میلیون و ۴۰۰هزار تن و ایتالیا با مصرف ۲۵میلیون و ۹۰۰هزار تن به ترتیب در رتبه های دوم تا دهم مصرف فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دهمین فولادساز برتر جهان قرار دارد.

ایرنا