دلیل اجرا نشدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی مشخص شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بیشتر خانه‌های خالی برای افراد عادی نیست و برای وابستگان دولت است.

به گزارش اخبار ساختمان، مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: مدتی است که مصوبه مجلس را برای خانه‌های خالی داشتیم و دلیل اجرا نشدن آن این است که خانه‌ها برای افراد عادی نیست بلکه مربوط به وابستگان دولت است و در نتیجه چندان علاقه‌مند به انجام شدن آن نیستند.

وی با بیان اینکه هنوز سامانه تکمیل نیست، افزود: این سامانه در اختیار ما هم نیست بلکه در اختیار خود وزارتخانه است که آن را به وزارت دارایی سپرده است، اما اطلاعات را از سامانه املاک می‌گیرد و استفاده می‌کند.

 

وی با بیان این که دریافت جریمه از دولت و بانک‌ها کارساز نیست، تصریح کرد: این ساختمان‌ها باید وارد بازار شود، اگر جریمه سنگین بگذارند و دولت بخواهد از خودش جریمه سنگین بگیرد، تفاوتی ندارد. مدیران بانک‌ها باید قوی عمل کنند و بگویند اصل هدف ما دریافت جریمه نیست، اما خانه‌ها باید وارد بازار شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس اخیراً درباره مالیات خانه های خالی گفته بود: منابع مالی هنگفتی از کشور صرف ساخت و ساز مسکن می شود، اما این حجم از منابع توسط گروهی محبوس شده است. مجلس در طرح مالیات بر خانه‌های خالی به دنبال آن است که مالیات‌ها در سطحی دریافت شود تا مالکانی که خانه‌های خود را محبوس نگه داشته‌اند، وادار به عرضه مسکن به بازار شوند.

وی افزود: عرضه این بخش از خانه‌های خالی نه تنها جریان عرضه مسکن را از رکود خارج می کند، بلکه سبب می شود تخفیف در اجاره بها نیز اتفاق بیفتد لازم به ذکر است که انتظار داریم مزایای این طرح در کوتاه مدت در جامعه نمایان شود.

وی یادآور شد: گروهی از مسکن به عنوان کالای سرمایه ای استفاده می‌کنند و نقدینگی خود را در بخش مسکن متمرکز کرده اند. در واقع بزرگترین مزیت طرح این است که مسکن از حوزه کالای سرمایه ای خارج می شود.