دولت اگر ناظر خوبی است نام صاحبان ۳۰۰ ملک را معرفی کند

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اگر قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه به موقع اجرایی شود می تواند بر بازار مسکن اثرگذار باشد گفت: سوال ما این است که اگر دولت می گوید برخی ۳۰۰ مسکن دارند چرا اسامی آنها را اعلام نمی کند؟

 

بازار؛ گروه راه و مسکن: از زمانی که مجلس یازدهم بر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه پافشاری کرد برخی از نمایندگان مجلس و برخی مقامات وزارت راه و شهرسازی از تعداد بالای واحد مسکونی در اختیار برخی افراد پرده برداشتند. برخی نمایندگان مجلس که عمدتا هم نمایندگان تهران بودند اعلام کردند که برخی از نهادها و اشخاص هستند که بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی در اختیار دارند. اما این اظهارات نیز باعث نشد تا دولت برای یک بار هم که شده اعلام کند بیشترین تعداد خانه های خالی از سکنه مربوط به ارگان ها و بانک ها هستند.

چند روز پیش شورای نگهبان با ارسال نامه ای به رئیس مجلس برای بار دوم از طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه ایراد گرفت و کمیسیون اقتصادی مجلس این ایرادات را دوباره برطرف و تقدیم رئیس مجلس کرد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه اگر قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه به موقع اجرایی شود می تواند بر بازار مسکن اثرگذار باشد گفت: پنج سال پیش قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب شده است، اما امسال تازه دارد عملی می شود. چرا مصوبات مجلس را دست کم می گیریم؟

دولت هیچ وقت نمی تواند تاجر خوبی باشد باید ناظر خوبی باشد. سوال ما این است که اگر دولت می گوید برخی از افراد ۳۰۰ مسکن دارند چرا اسامی آنها را اعلام نمی کند؟

وی ادامه داد: مصوبات مجلس و قوانین نباید ابتر و ازبین برود. بنابراین با کنترل وضعیت، قانونگرا و قانونمند در این کار فعالیت کنیم. دولت هیچ وقت نمی تواند تاجر خوبی باشد باید ناظر خوبی باشد. سوال ما این است که اگر دولت می گوید برخی از افراد ۳۰۰ مسکن دارند چرا اسامی آنها را اعلام نمی کند؟ اگر آمار بالای بانک ها در داشتن خانه های خالی از سکنه قابل توجه است چرا  اسامی آنها معرفی نمی شود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که اینطور که از شواهد بر می آید این است که طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه هم نمایشی است؟ اظهار داشت: اینکه طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه نمایشی است یا نمایشی نیست کاری نداریم. اما سئوال ما این است که بارها اعلام شد که برخی دارای ۳۲۰ واحد مسکونی هستند اما دولت هیچگاه آنها را معرفی نکرد.

خسروی ادامه داد: اگر چنانچه طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه به موقع اجرا شود به سود بازار مسکن و مردم خواهد شد. قطعا این واحدهای مسکونی اگر وارد بازار شوند می تواند تا حدودی میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند.

سالهاست که بازار مسکن با یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا مواجه است و هیچ گاه هم دولت ها تلاش آن چنانی برای رفع این مشکل انجام ندادند

وی با بیان اینکه این روزها بازار مسکن از یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا رنج می برد اضافه کرد: سالهاست که بازار مسکن با یک عدم تعادل میان عرضه و تقاضا مواجه است و هیچ گاه هم دولت ها تلاش آن چنانی برای رفع این مشکل انجام ندادند. بازار دلار، طلا، مسکن و بورس در اختیار دولت است. پس دولت می تواند قیمت ها را کنترل کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا روند معاملات مسکن در هفت ماه گذشته کاهشی بوده است؟ گفت: بر خلاف تصور روند معاملات مسکن روند آرامی را در هفت ماه گذشته طی کرده است و هنوز مسکن جایگاه خود برای حفظ سرمایه را حفظ کرده و هنوز از مسکن استقبال می شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق آمارهای سامانه املاک و مستغلات در هفت ماه گذشته (تا ۲۶ مهر ماه) کل قراردادهای منعقد شده در شهر تهران به ۱۹۲ هزار و ۸۵۲ مورد بوده است.
خسروی ادامه داد: از اول فروردین ماه سال ۹۸ تا ۲۶ مهر ماه ۹۸ در شهر تهران ۱۴۷ هزار و ۴۹۹ مورد قرارداد منعقد شده که ۴۷ هزار و ۲۹۴ مورد مبایعه نامه و ۹۹ هزار و ۳۰۰ مورد اجاره نامه بوده است.

 

وضعیت معاملات مسکن در ۷ ماه گذشته
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه این آمار مقایسه ای به خوبی نشان خواهد داد وضعیت معاملات مسکن بهتر از ۷ ماه سال گذشته است ادامه داد: از اول فروردین ماه ۹۹ تا ۲۶ مهر ماه جاری تعداد کل قراردادهای شهر تهران ۱۹۲ هزار و ۸۵۲ مورد بوده است که ۷۷ هزار و ۸۵۴ مورد مربوط به مبایعه نامه و ۱۱۴ هزار و ۴۲ مورد قرارداد اجاره بوده است.

خسروی در پاسخ به این پرسش که کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک هم ظاهرا اتحادیه املاک را گله مند کرده است؟ تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن معاملات مسکن را به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان سخت تر می شود. حال سوال این است که کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک قیمت ملک را کاهش داد؟ املاکی ها اگر کمیسیون نگیرند ملک ارزان می شود؟