دولت به کمک بخش خصوصی برنامه منسجمی برای تولید مسکن داشته باشد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه «دولت باید برنامه منسجمی برای تولید سالانه یک میلیون مسکن داشته باشد»، گفت: دولت باید با سیاست‌های حمایتی توسط بخش خصوصی اقدام به ساخت مسکن تا سقف یک میلیون کرده و آن را در اختیار جامعه هدف قرار دهد تا شاهد انباشته شدن تقاضا و افزایش فشار نباشیم.

مجید کیان پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره راه‌های مدیریت بازار مسکن در سال جدید بیان کرد: در کشور سالانه حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم که حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار واحد معمولا توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و برای تولید مابقی هنوز برنامه منسجمی نتوانسته ایم ایجاد کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: به صورت روتین دولت می‌تواند از طریق انجمن‌هایی که وجود دارد مانند انبوه سازان اقدام به برنامه ریزی و ساخت مسکن کند اما در طول این سال‌ها چنین چیزی نبوده و برنامه مشخصی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی و انجمن‌ها نداشته است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در ادامه تصریح کرد: حداقل نیاز است دولت به کمک بخش خصوصی که مورد حمایت دولت هستند نظیر انبوه سازان یا شرکت‌های سازنده تولید انبوه یک بسته سیاستی و حمایتی ایجاد کند تا ایجاد مسکن برای دهک‌های سوم تا پنجم با قیمت پایین‌تری تمام شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر دولت باید سیاست گذاری انجام دهد و مشوق‌ها و تسهیلات حمایتی در نظر بگیرد و بخش خصوصی نیز اجرا کند تا شاهد تولید و ساخت مسکن تا سقف یک میلیون باشیم. هر چه ما از برنامه عقب بمانیم تقاضاها انباشته خواهد شد و فشارش بر روی بازار اجاره بها خواهد آمد.

کیان پور در ادامه اظهار کرد: ما باید سالانه تا سقف یک میلیون تولید مسکن داشته باشیم و تلاش کنیم با سیاست گذاری و تأمین اعتبار لازم و سیاست‌های حمایتی جوانان و سایر اقشار متوسط جامعه صاحب مسکن شوند. دولت باید کمک کند قیمت تمام شده ملک و قیمت فروش را با نظارت پایین بیاورد. دولت می‌تواند با یک تیم کارشناسی مشوق‌هایی را در خصوص رایگان کردن پروانه ساخت، بحث بیمه و مالیات و بحث عوارض ساختمانی در نظر بگیرد.

وی در پایان گفت: البته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ساخت ۴۰۰ هزار واحد در دستور کار است اما این میزان برای یکسال پاسخگو است.