دولت 25هزار میلیارد ریال تسهیلات به سیل زدگان می پردازد

اهواز- ایرنا- معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور از اختصاص 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با مصوبه هیئت وزیران برای جبران خسارت ناشی از سیل فروردین ماه امسال برای مناطق سیل زده کشور خبر داد.

مهدی جمالی نژاد یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز به کارمزد چهار درصدی این تسهیلات اشاره کرد اظهار داشت: این تسهیلات کم بهره در مرحله نخست با اولویت نسبت به سایر تکالیف قرض الحسنه سیستم بانکی با راهبری بانک مرکزی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات از طریق بانک های عامل با معرفی بنیاد مسکن و با ضمانت زنجیره ای صورت می گیرد افزود: میزان سهم استانی تسهیلات با نظر قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده وزارت کشور توزیع می شود.
این مقام مسئول در وزارت کشور یادآورد شد: هیئت وزیران برای بازسازی و جبران خسارت در استان ‌های سیل ‌زده به 62 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی 29 هزار و 137 میلیارد و 710 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته است.
جمالی نژاد یادآور شد: این اعتبار از محل منابع قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص خواهد یافت.
به گفته وی در این راستا از ظرفیت هشت بانک کشور استفاده شده است.
معاون عمرانی وزیر کشور همچنین تعداد کل واحدهای مسکونی ارزیابی شده در کشور را 169 هزار و 377 واحد در 21 استان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 109 هزار و 833 واحد مسکونی مشمول دریافت خسارت معیشتی شده اند.
وی با بیان اینکه کمک بلاعوض پرداختی به متقاضیان تا کنون 461 میلیارد ریال بوده، افزود: برای انجام این پرداختی ها تا کنون 56 هزار و 427 پرونده در سطح کشور تشکیل شده است.
جمالی نژاد همچنین تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک ها برای دریافت تسهیلات احداثی و تعمیری را 27 هزار و 624 واحد مسکونی بیان کرد و گفت: تا امروز یکهزار و 355 قرار داد از این تعداد واحد برای دریافت تسهیلات منعقد شده است.
بر اساس این گزارش، در جریان سیل اخیر بیش از پنج هزار روستا و 213 شهر کشور درگیر سیلاب شدند. بر اساس برنامه ریزی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور واحدهایی که نیاز به احداث مجدد دارند باید ساخت آنها تا پایان امسال به اتمام برسد و واحدهایی که به تعمیر نیاز دارند باید کار آنها نیز تا سه ماه آینده تمام شود.