رشد قیمت مسکن در آذر ماه صحت ندارد/ باید آمارهای دقیق تولید کنیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه رشد قیمت مسکن در آذر ماه نشان می‌دهد که آمارهای استخراج شده به هیچ وجه درست نیست، گفت: مسکن کشش رشد قیمت ندارد.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا رشد قیمت مسکن در آذر ماه که بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی گفته می‌شود 6.8 درصد بوده است صحیح است،‌گفت: به هیچ وجه در آذر ماه رشد قیمت مسکن نداشتیم و متأسفانه وقتی اقتصاددانان سیاسی هستند باید هم شاهد چنین آمارها و گزارش‌هایی باشیم.

وی ادامه داد: هنوز یک آمار صحیح از بازار مسکن نداریم و وقتی آمارها غلط است تمام کارها و اقدامات نیز بر پایه غلط گذاشته می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در گزارش موردنظر گفته شده است منطقه یک تهران رشد بالایی در قیمت مسکن داشته است،‌ اظهار داشت: منطقه یک تهران تحت پوشش اتحادیه شمیرانات است وقتی با رئیس اتحادیه شمیرانات تماس تلفنی گرفتیم افزایش قیمت مسکن به شدت رد شد.

خسروی گفت: مسکن کشش رشد قیمت را ندارد چرا که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش اخیر دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نه ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۰ هزار و ۲۴۷ مبایعه نامه ثبت شده است که نسبت به سال گذشته که ۱۰۰ هزار و ۹۶۷ بوده، کاهش بیش از ۵۰ درصدی داشته است. همچنین یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در نه ماه نخست سال جاری به طور متوسط ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان معامله شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان معامله می‌شد، افزایش بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

این گزارش حاکی است که تعداد ۴۲ هزار و ۲۷۱ پروانه ساختمانی در 9 ماهه سال جاری صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۵۱ هزار و ۲۷۰ پروانه را به ثبت رسانده کاهش ۱۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، تعداد کل مبایعات ثبت‌شده در آذرماه سال جاری ۹ هزار و ۶۶۴ بوده که نسبت به آمار ۴ هزار و ۶۸ ماه گذشته رشد بیش از ۱۳۷ درصدی را تجربه کرده است. همچنین، متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در آذرماه ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با متوسط قیمت ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان، نزدیک به ۴۰ درصد افزایش و نسبت به ماه قبل با متوسط قیمت ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان، ۶.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.