رشد ۴۲ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۸

رشد قیمت واحد‌های مسکونی کمتر از ۴۰ متر در اسفندماه ۹۸ با افزایش بیش از ۵۰ درصدی رکوردار بوده است.
بررسی آمار منتشره از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران در اسفندماه ۹۸ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۸.۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی مورد بررسی تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران به ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۴.۴ درصد و نسبت به اسفند سال قبل ۲۱.۴ درصد کاهش داشته است.

در این بین میانگین رشد متوسط قیمت مسکن برای یک دوره دوازده ماه منتهی به اسفند ۹۸ به صورت ماهانه ۳.۱ درصد بوده است.

بررسی در بازه زمانی یکساله منتهی به اسفند ۹۸ متوسط قیمت مسکن در اردیبهشت ماه ۹۸ بیشترین رشد (۱۱.۴ درصد) و در شهریورماه ۹۸ کمترین رشد قیمت (۳.۵ درصدی) را تجربه کرده است.

وضعیت معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه در اسفند ۹۸ نشان می‌دهد که در منطقه یک هر متر مربع آپارتمان با قیمت ۳۲ میلیون و ۲۲۰ تومان بیشترین و در منطقه ۱۸ با قیمت ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان کمترین متوسط قیمت مسکن به ثبت رسیده است.

همچنین مناطق ۱، ۳، ۲، ۶، ۵ و ۴ به ترتیب مناطقی هستند که متوسط قیمت مسکن در آن‌ها از متوسط قیمت شهر تهران بیشتر بوده است.

بیشترین رشد مسکن مربوط به واحد‌های کمتر از ۴۰ متر

براساس آمار متوسط قیمت مسکن براساس متراژ‌های مختلف نشان می‌دهد که دراسفندماه ۹۸ واحد‌های مسکونی با متراژ کمتر از ۴۰ متر با رشد ۵۱.۳ درصدی بیشترین رشد را داشته و در کنار آن واحد‌های بیش از ۲۰ متر کمترین رشد در حدود ۳۲.۲ درصد را به ثبت رسانده است.

در اسفند ماه ۱۳۹۸، بیشترین میزان رشد معاملات با ۱.۷ درصد به منطقه ۲۲ تعلق گرفته و منطقه ۲۰ با منفی ۶۷.۱ درصد کمترین معاملات را به ثبت رسانده است.

نرخ رشد تعداد معاملات برحسب سن بنا در اسفند ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل در تمامی بازه‌های سنی کاهشی بوده است.

بررسی‌ها حاکی از ان است که بیشترین تقاضا در بازار مسکن برای واحد‌های ۶۰ تا ۸۰ متری با سهم ۲۶.۳ درصدی بوده و پس از آن واحد‌های ۴۰ تا ۶۰ و ۸۰ تا ۱۰۰ و ۱۰۰ تا ۱۲۰ متری در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

کمترین تعداد معاملات نیز مربوط به واحد‌های مسکونی با زیربنای ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترمربع بوده که سهم ۳/۱ درصدی معاملات در اسفندماه ۹۸ را به خود اختصاص داده است.