رمز موفقیت و ادامه روند تولید فولاد عدم دخالت دولت در قیمت گذاریست

رنامه‌ریزی‌های گسترده، تلاش و پیگیری‌های مستمر بوده که رشد تولید فولاد ایران را در بین ۴۰ کشور بزرگ دنیا سرآمد کرده است.
نسبت میزان تولید فولاد کیفی ایران به فولادهای معمولی در مقایسه با کل کشورهای دنیا بسیار بالاتر است.
دولت به هیچ‌وجه نباید در موضوع قیمت‌گذاری صنعت فولاد مداخله کند.

موارد بالا، چکیده گفت‌وگو با مهندس رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است.

به گزارش دنیای معدن، او انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را به واسطه اعتبار و اعتمادی که کسب کرده، به مثابه نهالی با ریشه‌های قوی می‌داند که قدرت آن نتیجه پیگیری‌های انجام شده طی سالیان اخیر بوده است.

وی ایجاد توازن در حلقه‌های تولید فولاد را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این تشکل می‌داند و معتقد است که امروز همه حلقه‌ها با هم متناسب هستند و یا حداکثر تا دو سال آینده به طور کامل تناسب لازم برقرار خواهد شد.

خلیفه‌سلطانی از دو برابر شدن میزان تولید در ۸ سال گذشته و یا رشد ۷ تا ۸ درصدی صنعت فولاد در این مدت خبر داد و گفت: امروز فولاد ایران با رشد تولیدات خود در بین ۴۰ کشور بزرگ دنیا بیشترین رشد را به خود اختصاص داده و در ۱۰ سال گذشته نیز به طور متوسط بالاترین نرخ رشد تولید فولاد جهان را داشته است. این در حالی است که در دیگر شاخص‌های تولید و صادرات و یا تقلیل واردات نیز مثبت بوده‌ایم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، “پایدارسازی” صادرات فولاد را موضوعی بسیار حیاتی دانست و اظهار داشت: امروز موفقیت بیشتر صنعت فولاد، توسعه صادرات است که دولت در این زمینه نباید از هیچ کوششی دریغ نماید.

وی بحث مداخله دولت در قیمت‌گذاری را از دیگر موانع پیش‌روی این بخش از صنعت برشمرد و تاکید کرد که تجربه ثابت کرده، مداخله‌های پی‌در‌پی دولت در قیمت‌گذاری نتیجه‌ای جز بهم‌ریختگی بازار و ایجاد رانت ندارد، جالب آن‌که فولادسازان را موظف به فروش کالا در بورس می‌کند که گرچه این ساز و کار مورد تایید ما نیست، اما با وجود همه مشکلات، آن را پذیرفتیم. به هر حال وقتی کمبود در بازار وجود ندارد، دلیلی بر عرضه محصول در بورس متصور نیست.

خلیفه‌سلطانی، صنعت فولاد ایران را صنعتی پیشران و سرآمد دانست و خاطرنشان کرد که یکی از دغدغه‌های ما افزایش تولید فولاد کیفی است، زیرا امروز درصد تولید فولاد آلیاژی و کیفی به فولاد ساختمانی در ایران، در بین ۴۰ کشور مهم تولیدکننده فولاد به مراتب پایین‌تر از سایر کشورها است. موضوعی که با توجه به ارزش‌افزوده بالای فولادهای خاص، باید بیش از پیش مورد توجه فعالان و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: تمام تلاش ما این است که پنج درصد میزان تولید فولاد کیفی فعلی را در طی یک دهه به ۱۵ درصد یا بیشتر برسانیم. لذا این مهم وظیفه انجمن است که با فرهنگ‌‌سازی، زمینه ورود سرمایه‌گذاران جهت تولید فولادهای کیفی را فراهم ‌سازد.

وی بسیاری از موفقیت‌های عرصه فولاد و صنایع زیردستی را نتیجه راهنمایی و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط انجمن دانست و با تاکید بر این‌که از امروز به بعد فولاد جزء رقابتی‌ترین کالاهاست، تصریح کرد که از حدود یک دهه پیش و در پی مذاکره با صنایع مختلف، همچون پیچ‌سازان در استفاده از مفتول داخلی، زمینه صادرات آنان فراهم شد و یا با برقرار کردن ارتباط میان صنایع مفتولی و تولیدکنندگان مواداولیه، واردات کالا از خارج به حداقل رسید که عملا ارزش‌افزوده بسیار بالایی نصیب این تولیدات گردید.

خلیفه‌سلطانی افزود: توسعه در صنعت فولاد به دلیل تولید فولاد کیفی در دو قالب عمودی و افقی صورت گرفته است. به عنوان مثال، هم‌اینک لوله‌های خط گوره-جاسک تماما از داخل تهیه شده که خود نشان از موفقیت‌های چشمگیر دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفت: اگر متوسط ارزش ۳۰ میلیون تن فولاد را از قرار هر تن ۸۰۰ دلار در نظر بگیریم، رقمی معادل ۲۴ میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود که نشان از ایجاد قدرت اقتصادی و پتانسیل بالقوه دارد. طبیعی است، اگر همین میزان ارزش‌افزوده با کمک بخش‌خصوصی و صنایع پایین‌دستی ایجاد شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع می‌گردد.ماهنامه پردازش