روش ساخت خانه ارزان!

اغلب افراد، هنگام ساخت‌ و ساز، در تلاش‌ هستند با حذف بخش‌هایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند که گاه همین کارها برای آنها گران تمام می‌شود!

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، حتی با وجود تورم نیز می‌توانید قیمت تمام‌شده ساخت مسکن را کاهش دهید.

هزینه ساخت یک ساختمان به عوامل زیادی وابسته است. موقعیت زمین، طراحی ساختمان، نوع مصالح، قیمت تیرآهن، قیمت سیمان، نوع ساخت و نوع طراحی، اهمیت ویژه‌ در قیمت تمام‌شده‌ ساخت یک ساختمان دارند.

ساخت‌ و ساز شما در چه دسته‌ای قرار دارد؟

معمولاً ساخت‌ و ساز را از نظر هزینه تمام‌شده به ۳ دسته‌ انبوه‌سازی، ساخت متوسط و شخصی‌سازی، طبقه‌بندی می‌کنند.

۱- انبوه‌سازی

در این نوع ساخت‌ و ساز، هزینه تمام‌شده حرف نخست را می‌زند و نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد. اصطلاح بساز و بفروش نیز به این دلیل برای انبوه‌سازان به‌کار می‌رود که هدف نخست آنها ساخت خانه با پایین‌ترین هزینه ممکن است.

۲- ساخت متوسط

در ساخت‌ و ساز‌هایی از نوع متوسط، محدودیت بودجه مانند روش انبوه‌سازی وجود ندارد. استاندارد‌های ساختمان‌سازی در این نوع، چیزی بین روش انبوه‌سازی و شخصی‌سازی است.

۳- شخصی‌سازی

در این نوع ساخت‌ و ساز، طراحی و ساخت خانه کاملاً متناسب با درخواست مالک صورت می‌گیرد و محدودیتی از نظر هزینه وجود ندارد.

متوسط قیمت ساخت یک خانه

قیمت ساخت خانه در شهر‌های مختلف متفاوت است، حتی در برخی کلان‌شهر‌ها مانند تهران، قیمت ساخت بسته به زمین انتخابی می‌تواند از محلی به محل دیگر بسیار متفاوت باشد. هزینه استادکار نیز از شهری به شهر دیگر تفاوت می‌کند.

در برخی مناطق، کمبود مصالح ساختمانی وجود دارد و هزینه حمل‌ و نقل آن نیز می‌تواند بر قیمت تمام‌شده خانه بیافزاید. در حال حاضر، بالاترین قیمت ساخت خانه در مناطق غرب و مرکزی ایران و پایین‌ترین هزینه ساخت نیز در مناطق جنوبی کشور است.

علاوه بر تورم و افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن، حجم تقاضا و رونق بازار مسکن نیز یکی از عوامل مهم و مؤثر بر قیمت ساخت خانه است. رکود در بازار مسکن می‌تواند باعث کاهش رونق ساخت‌ و ساز و کاهش قیمت‌ها شود. متراژ خانه، تعداد اتاق‌خواب، تعداد سرویس بهداشتی، نوع تجهیزات به‌کار رفته مانند کف‌پوش و کابینت نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی مسکن هستند.

به‌طور کلی می‌توان گفت ۷۵ درصد از کل هزینه، مربوط به مراحل اجرایی ساخت یک ساختمان است و باقی هزینه‌ها مربوط به هزینه خرید زمین در منطقه مناسب، حیاط و باغچه، محوطه و طراحی خانه خواهد بود.

البته علاوه بر همه هزینه‌های مصالح، نیروی کار، سفت‌کاری، نازک‌کاری و زمین، بر اساس مقررات نظام‌ مهندسی ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه ساخت نیز به پیمانکار تعلق می‌گیرد.

تخمین هزینه‌های ساخت یک‌ خانه

ردیف مراحل ساخت درصد سهم هر مرحله

۱. کندن پی ساختمان ۱٫۲%

۲. پی‌ریزی ساختمان ۳٫۷%

۳. بتن‌ریزی پی ساختمان ۲٫۴%

۴. مصالح اسکلت‌بندی، میلگرد، بتن و دیوار چینی ساختمان ۱۰٫۱%

۵. استادکار و کارگر اسکلت‌بندی و دیوارچینی ۱۰٫۶%

۶. کابینت‌بندی و آشپزخانه ۵٫۲%

۷. عایق‌بندی ساختمان ۲٫۳%

۸. سقف و سربندی ساختمان ۵٫۵%

۹. نقاشی و رنگ ساختمان ۳٫۶%

۱۰. حمام و دستشویی ۱٫۲%

۱۱. شومینه و سیستم گرمایشی ۰٫۹%

۱۲. تهویه، داکت‌کاری، لوله ورود و خروج هوای ساختمان ۲٫۹%

۱۳. لوازم آشپزخانه ۱٫۶%

۱۴. لوله‌کشی و فاضلاب ساختمان ۷٫۳%

۱۵. درب ورودی و اتاق‌های ساختمان ۱٫۹%

۱۶. درب پارکینگ ۰٫۴%

۱۷. پنجره آلومینیوم ساختمان ۱٫۲%

۱۸. سنگ و نمای خارجی ساختمان ۶٫۴%

۱۹. گچ‌بری ساختمان ۴٫۷%

۲۰. کف‌پوش ۲%

۲۱. سیم‌کشی و اتصالات برق ساختمان ۳٫۲%

۲۲. بیمه و عوارض ساخت ۴٫۸%

۲۳. نظارت بر ساخت ۰٫۴

۲۴. جواز ساخت گرفتن و امتیازات آب و برق و گاز ۱٫۷%

۲۵. تمیزکاری ساختمان ۰٫۴

۲۶. پیمانکاری ساختمان ۱۲٫۵%

چه راهکار‌هایی وجود دارند که می‌توانند به ما در کاهش قیمت تمام‌شده ساخت‌ و ساز کمک کنند؟ اگر شما نیز مایل هستید پاسخ این پرسش را بدانید، حتماً ادامه مطلب را بخوانید.

۱- ساخت خانه، تجربه می‌خواهد

برای ساخت هر خانه‌ای، مهندس ناظر از طرف نظام‌ مهندسی تعیین می‌شود و شما می‌توانید خودتان ساختمان را بسازید. در این صورت، مبلغی از هزینه کل ساخت‌ و ساز را پس‌انداز خواهید کرد که مبلغ کمی هم نیست.

اگر تجربه ساخت خانه را ندارید، بهتر است آن را به یک پیمانکار کاربلد بسپارید، زیرا در صورت تجربه کافی نداشتن، احتمالاً در پایان کار، چند برابر هزینه قرارداد با یک پیمانکار ضرر خواهید کرد.

در چند سال اخیر، بسیاری از کسانی که قصد ساخت خانه را دارند، می‌گویند می‌خواهیم خودمان آرام‌آرام خانه رؤیایی خود را بسازیم! اما آیا تاکنون به افزایش قیمت میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی در یک سال اخیر توجه کرده‌اید؟

با توجه به تورمی که وجود دارد، بهتر است با یک پیمانکار قرارداد ببندید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ساخت خانه خود را به پایان برسانید. به یاد داشته باشید که حتماً در قرارداد، علاوه بر بودجه‌بندی، زمان‌بندی دقیقی نیز برای همه مراحل ساخت آورده شود. در این صورت، اگر ساخت خانه شما به دلایل غیر قابل قبول عقب افتاد، می‌توانید از پیمانکار غرامت بگیرید و ضرری متحمل نمی‌شوید.

ساخت خانه به کمک یک پیمانکار حرفه‌ای در همه مراحل ساخت، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. البته قبل از انتخاب پیمانکار با چند تن صحبت کنید و حداقل از ۳ تا ۵ پیمانکار تخمین هزینه بگیرید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از پیمانکاران برای گرفتن پروژه شما قیمت‌های پایین و غیر واقعی را پیشنهاد دهند و در طول پروژه به بهانه‌های مختلف، هزینه‌های اضافی بتراشند. بهتر است پس از ارزیابی منطقی بودن پیشنهاد هر پیمانکار، قرارداد محکمی با آنها ببندید.

اگر در نهایت، تصمیم دارید که خودتان ساخت خانه را به عهده بگیرید، به فهرست زیر توجه داشته باشید تا مرحله‌ای از قلم نیافتد:

· تخمین و تأمین بودجه ساخت

· خرید زمین مناسب برای ساخت با توجه به طرح

· انتخاب روش ساخت

· طراحی نقشه

· دریافت تأییدیه و جواز‌های لازم با توجه به طرح و نقشه

· بیمه کردن ساختمان پیش از ساخت

· آغاز ساخت‌ و ساز

· پایان کار و سند گرفتن

· محوطه‌کاری و جمع‌بندی

۲- حتما بودجه را از پیش تعیین کنید

در ساخت یک خانه، برای این که بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید، باید از ابتدا همه مراحل ساخت و طراحی برای همه بخش‌ها با جزئیات و مقیاس کامل، تعیین و هزینه‌ها برآورد شوند.

با تخمین درست هزینه‌های ساخت و برآورد بودجه خود، برنامه‌هایی که بودجه شما آن‌ها را تأمین نمی‌کند، از فهرست حذف‌ می‌شوند و تمرکز بیشتری خواهید داشت.

همچنین طرحی روی دست شما نمی‌ماند که در اواسط انجام آن به مشکل بودجه برخورد کرده باشید. می‌توانید برای تخمین هزینه ساخت، از نرم‌افزار‌های مخصوص این کار استفاده کنید که دقت بالایی دارند. این کار می‌تواند تا حد زیاد، هزینه‌های ساخت خانه شما را کاهش دهد.

۳- زمین مناسب بخرید

برای خرید زمین، با توجه به بودجه‌بندی خود می‌توانید محله‌ای مناسب را انتخاب کنید، اما به کاربری مسکونی و هزینه‌های جواز ساخت گرفتن با توجه به متراژ و طراحی خانه خود نیز توجه داشته باشید.

با این‌که زمین بدون کاربری مسکونی و پروانه ساخت قیمت پایین‌تری دارد، اما برای تغییر کاربری و پروانه ساخت گرفتن آن باید هزینه و زمان زیادی صرف کنید که در نهایت، برای شما مقرون‌ به‌ صرفه نخواهد بود.

با خرید یک قطعه زمین مسکونی در مناطق شهری و مسکونی که جواز و امتیازات لازم را دارد، می‌توانید از صرف هزینه و زمان اضافی برای گرفتن جواز و امتیازات و باقی مسائل جلوگیری کنید.

همچنین می‌توانید یک زمین با خانه کلنگی خریداری کنید، آن را بکوبید و بسازید. در این صورت، اگر طرح شما مشابه خانه کلنگی باشد، ممکن است بتوانید ستون‌های خانه جدید را روی پی و ستون‌های خانه قبلی بچینید و در هزینه‌های ساخت، صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشید.

۴- انتخاب روش ساخت

زیربنا، نقشه، طرح و تعداد طبقات، جزو عوامل تعیین‌کننده در انتخاب سبک و روش ساخت است. شما می‌توانید از روش‌های کم‌هزینه‌تر برای ساخت خانه خود استفاده کنید. در زیر به دو روش اسکلت‌بندی ساختمان، اشاره شده است.

۵- مقایسه هزینه ساخت اسکلت بتنی و فلزی

اسکلت بتنی، ترکیبی از بتن و میلگرد است که مقدار میلگرد استفاده‌شده در بتن تقریباً ۳۵% کمتر از کل وزن آهن مصرفی در یک سازه فلزی خواهد بود.

به همین دلیل، اغلب افراد فکر می‌کنند به دلیل بالا بودن قیمت میلگرد، هزینه ساخت اسکلت بتنی کمتر از هزینه‌ ساخت اسکلت فلزی است؛ اما اگر هزینه مقدار حجم بتن به قیمت میلگرد مصرفی و دستمزد اجرا حساب شود، دیگر چنین طرز تفکری درست نخواهد بود!

۶- طراحی نقشه را به کاردان بسپارید

طرح و نقشه باید به تأیید مهندس ناظر برسد. بنابراین، بهتر است از یک معمار برای این کار کمک بگیرید. دستمزد یک معمار کار بلد و با سابقه بیشتر خواهد بود، البته به همان میزان، طراحی بهتری نیز به شما تحویل خواهد داد.

اگر روش‌های ساخت خانه با صرف کمترین هزینه را می‌خواهید، باید به‌شدت به جزئیات در نقشه و طراحی دقت کنید تا بتوانید از طرح‌هایی که ساخت آن‌ها هزینه بیشتری خواهند داشت، جلوگیری کنید. مثلاً دیوار‌های قائم، هزینه کمتر نسبت به ساخت دیوار‌های خم دارند. یک معمار با تجربه در این مرحله می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

همچنین، یک طرح خوب با حذف پرتی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در متراژ‌های پایین‌تر نیز به نقشه دلخواه خود برسید. بنابراین، بهتر است در این بخش، زیاد به فکر صرفه‌جویی نباشید.

۷- دریافت جواز ساخت و تعیین مهندس ناظر

برای پایان کار گرفتن و دریافت سند، مهندس ناظر تعیین‌شده باید همه مراحل ساخت را نظارت و تأیید کند. معمولاً هزینه جواز و مهندس ناظر با توجه به متراژ و محل ساخت‌ و ساز مشخص می‌شود.

۸- بیمه را فراموش نکنید

برای جلوگیری از پرداخت خسارت و جریمه در صورت وقوع حوادث غیر منتظره، حتماً پیش از آغاز ساخت‌ و ساز، خانه را بیمه کنید.

۹- قیمت مصالح را رصد کنید

میلگرد، بتن، تیرآهن، نمای داخلی، کاشی، گچ و نمای خارجی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه کل ساخت خانه را به خود اختصاص می‌دهند و انتخاب مصالح، تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده ساختمان شما دارد.

بسیار در انتخاب مصالح، دقت کنید و تنها به قیمت آن توجه نداشته باشید، زیرا ممکن است با انتخاب یک نوع میلگرد با قیمت پایین، در هزینه‌های مربوط به ساخت خانه صرفه‌جویی شود، اما در طولانی‌مدت شاهد هزینه زیاد عملیاتی، نگهداری و تعمیر خانه باشید.

برای صرفه‌جویی می‌توانید مقایسه‌ای از قیمت میلگرد‌هایی با یک سطح کیفی داشته باشید و در نهایت، بهترین را انتخاب کنید. هزینه اسکلت‌بندی و آرماتوربندی نیز به‌شدت به قیمت میلگرد وابسته است.

قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی در حال حاضر دچار نوسان شدید است و باید روزانه به قیمت آن‌ها توجه داشته باشید. هر نوسان در قیمت میلگرد و تیرآهن می‌تواند تأثیر زیادی در قیمت تمام‌شده ساخت خانه داشته باشد.

در این مطلب سعی شد که چند راهکار کاربردی برای کاهش هزینه‌های ساخت‌ و ساز به شما ارائه شود. اغلب افراد، هنگام ساخت‌ و ساز در تلاش‌ هستند با حذف بخش‌هایی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند که گاه همین کارها برای آنها گران تمام می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر به‌کار بردن راهکار‌های گفته‌شده، تلاش کنید با خواندن مطالب مربوطه، از اشتباهات خود در هنگام ساخت‌ و ساز جلوگیری کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند هزینه هنگفت داشته باشند.