ساخت مسکن رایگان آغاز شد

برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و حل مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر چابهار هزار واحد مسکونی با همکاری دولت و به‌صورت رایگان در چابهار ساخته می‌شود. به گزارش «ایران»، روز گذشته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، چندین پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در چابهار افتتاح یا ساخت آن شروع شد.
به گزارش تجارت‌نیوز، آغاز ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان یکی از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای چابهار، اتصال این منطقه به شبکه ریلی و در نهایت اتصال راه‌آهن چابهار به کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است. بر این اساس روز گذشته ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار آغاز شد. ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است.
بخش شمالی خط آهن چابهار ـ زاهدان از ایرانشهر آغاز شده و پس از عبور از خاش و ایستگاه جیگولی به زاهدان می‌رسد و بخش جنوبی این خط آهن پس از چابهار از نیکشهر عبور کرده و به ایرانشهر متصل می‌شود.توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی منطقه شرق کشور، اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سواحل مکران از اهداف اجرای خط آهن چابهار – زاهدان است.در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این خط ریلی ۴۷ درصد برآورد می‌شود و طبق وعده مسئولان در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

رفع مشکلات حاشیه نشینی چابهار

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز ساخت خط ریلی چابهار-زاهدان از سمت چابهار گفت: تفاهمنامه چندجانبه‌ای با کشورهای مشترک‌المنافع و شرکت‌های راه‌آهن منطقه منعقد کردیم تا با تعرفه‌های واحد، سهم ترانزیت ریلی خود را در منطقه افزایش دهیم.
اسلامی اظهار داشت: پروژه راه‌آهن چابهار مهمترین، راهبردی‌ترین و طولانی‌ترین پروژه ریلی کشور به طول ۶۲۸ کیلومتر و با احتساب ایستگاه‌ها و خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر است.
وی ادامه داد: ‌با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهوری اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی را مدنظر قرار داد که محقق شد. وزیر راه و شهرسازی افزود:‌در حال حاضر ۵ پروژه ریلی در دست اقدام است که مهمترین آن خط آهن چابهار- زاهدان است.
اسلامی گفت: ‌حدود سه ماه پیش از سمت زاهدان ریل‌گذاری مکانیزه را آغاز کردیم. تا پایان ماه جاری راه‌آهن خواف- هرات به عنوان پروژه‌ای بین‌المللی با حضور مقامات عالی دو کشور افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه‌آهن یزد- اقلید خط آهن میانه- اردبیل و راه‌آهن همدان- سنندج در حال تکمیل و اجرا است. همچنین پروژه ریلی بندر کاسپین- رشت و اصفهان- شهرکرد جزو ۷ پروژه باقی مانده است که حداکثر تا پایان سال آینده افتتاح می‌شود.اسلامی گفت: ‌مجموعه خطوط ریلی کشور که در ابتدای دولت یازدهم ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بود امروز با احتساب خطوط فرعی ۱۶۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.
وی بیان کرد: ‌عضویت راه‌آهن ایران در کشورهای مشترک المنافع و تفاهمنامه‌های چند جانبه با شرکت‌های راه‌آهن‌های منطقه در حال انعقاد است تا با تعرفه‌‌های واحد سهم ترانزیت ریلی را افزایش دهیم و از این طریق از شرق تا غرب و شمال تا جنوب کریدورهای ترانزیتی فعال شوند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: شهر فرودگاهی چابهار از پروژه‌های مصوب است، مشکلاتی دارد که در حال رسیدگی و پیگیری هستیم.
اسلامی بیان کرد: ‌همچنین خط آهن شملچه- بصره در حال پیگیری است.
وی با اشاره به بازدید خود از مناطق حاشیه نشین چابهار گفت: ‌مشکلات حاشیه نشینی چابهار بزودی رفع خواهد شد.

ساخت مسکن رایگان برای حاشیه‌نشینان

مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری هم که در چابهار حضور داشت، در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد حل مشکل حاشیه‌نشینی در چابهار گفت: علت اینکه دولت رفع مشکل حاشیه نشینی در چابهار را در دستور کار قرارداده این است که بر اساس مدل جمعیتی، چابهار بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارد.عبوری افزود: دو شهر مرادآباد و میرآباد در محدوده قانونی شهر چابهار به عنوان پایلوت در پایان حاشیه‌نشینی مورد نظر هستند. حاشیه‌نشینان این دو شهر عمدتاً کپرنشین یا زاغه‌نشین هستند.به گفته عبوری دولت برای نخستین بار در نظر دارد زاغه‌نشینی و کپرنشینی در این منطقه را پایان دهد به همین دلیل با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها و سازمان بسیج هزار مسکن رایگان برای حاشیه‌نشینان چابهار در مرحله اول ساخته و به آنان واگذار می‌شود. ساخت این مسکن‌ها از روز گذشته شروع شد.به این ترتیب برای اولین بار در کشور واحد مسکونی رایگان برای توسعه حاشیه شهرها ساخته می‌شود. بیشتر حاشیه نشینان چابهار مهاجرانی هستند که بعد از اجرای طرح‌های توسعه‌ای این بندر به منطقه مهاجرت کردند و مجبور به زاغه‌نشینی یا کپرنشینی شده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که برنامه توسعه مناطق حاشیه‌ای چابهار به ساخت مسکن محدود نمی‌شود و ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز در این مناطق در دستور کار است.
آغاز ۵ پرورژه دریایی و بندریروز گذشته همچنین محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ساخت ۵ پروژه دریایی و بندری با سرمایه‌گذاری ۹۱۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر چابهار خبر داد.راستاد در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های بندر چابهار اظهار داشت: در چابهار بیش از۴۱۶ میلیارد تومان پروژه در حوزه دریایی و بندری به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌های مذکور شامل تجهیزات روبنایی، پایانه کانتینری، ترمینال کانتینری، طرح توسعه بندر چابهار و پروژه‌های مرتبط با شناورهای عملیاتی بندر شهید بهشتی چابهار است.وی همچنین از ورود یک فروند قایق حفاظت به بندر چابهار خبر داد که توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است. همچنین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۵ پروژه با اعتبار ۹۱۴ میلیارد تومان آغاز می‌شود.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل انبارهای نگهداری کالا، احداث مخازن محصولات پتروشیمی، مخازن فرآورده‌های نفتی و تأسیسات نگهداری مواد غذایی و… است.

 تبدیل چابهار به شهر لجستیکی

در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای چابهار، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره فرودگاه در دست احداث چابهار اظهار داشت: در این پروژه مطالعات بالادستی انجام شده است و سند توسعه سواحل مکران لزوم ساخت این فرودگاه را تأکید دارد. وی ادامه داد: فرودگاه چابهار فقط فرودگاه مسافری نیست بلکه شهر فرودگاهی است و با تکمیل این فرودگاه چابهار یکی از ۴ شهر لجستیک کشور خواهد شد.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در حال حاضر بندر امام خمینی(ره)، بندرعباس و بوشهر لجستیکی هستند و مقرر شده است هر ۴ مدل حمل و نقلی در چابهار هم اجرا شود و با احداث این فرودگاه و تکمیل خط‌ آهن چابهار ـ زاهدان موضوع شهر لجستیکی تکمیل خواهد شد.کردی گفت: مطالعات طرح جامعه شهر فرودگاهی چابهار به پایان رسیده و مقرر است شهر فرودگاهی چابهار نظیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) یکی از شهرهای فرودگاهی ترانزیت مسافری مرتبط شود.وی ادامه داد: ما از نظر جغرافیایی نسبت به دوحه و دوبی جایگاه مناسب‌تری داریم و می‌توانیم پروازهای کانکشنی و ترانزیتی به/از چابهار برقرار کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: درباره ساخت شهر فرودگاهی چابهار مسائلی مطرح شده است و باید کارشناسی شود و تصمیم‌گیری ملی در این باره اجرا شود.