طرح جدید ارزان سازی مسکن به نتیجه رسید؟

طرح جدید مجلس برای سامان دهی به بازار مسکن و کاهش قیمت این کالای مهم و مورد نیاز خانوارها با انتقاداتی از سوی کارشناسان مواجه شده است به گونه ای که برخی از خبرگان بازار مسکن مسیر ترسیم شده برای این طرح را با هدف آن در تضاد می دانند.

به گزارش کاماپرس، جهش شدید قیمت مسکن طی ۳ سال اخیر و انفعال دولت در برابر این گرانی که دست اقشار گوناگون را از سرپناه مناسب به قیمت منطقی کوتاه کرده ، مجلس را بر آن داشته تا طرحی به منظور ساماندهی بازار مسکن تدوین کند. اساس این طرح بیش از هر چیز بر رونق بخشی به ساخت و ساز استوار است تا از مسیر افزایش تولید بتوان قیمت مسکن را کنترل کرد.

متقاضیان مسکن بدون پس انداز امکان خرید خانه ندارند

فردین یزدانی از کارشناسان اقتصاد مسکن و نویسنده طرح جامع مسکن با انتشار یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد انتقاداتی به این طرح وارد کرده است. مهم ترین انتقاد وی به این طرح این است که با توجه به قدرت پایین خرید متقاضیان و نبود امکان پس انداز برای آنها، حتی اگر تولید مسکن افزایش یابد، افراد و خانوارهای فاقد مسکن قدرت خرید آن را نخواهند داشت چرا که وضعیت اقتصادی اغلب مردم اکنون به گونه ای است که اصولا پس اندازی برای آنها نمی ماند که بتوانند با آن خانه خریداری کنند.