عقب نشینی دولت در افزایش نرخ سود وام مسکن ملی| شورای پول و اعتبار اقساط ۹ میلیونی را کاهش می دهد؟

در حالی واکنش ها به افزایش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات مسکن ملی منفی و به شدت انتقادی است که دولت درصدد است در این خصوص تجدید نظر کند اما سوال این است بانک ها با این اقدام موافقت خواهند کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سیستم بانکی بر اساس سیاستهای دولت نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن را از ۱۸ به ۲۳ درصد رساند تا با این تصمیم به نوعی سرعت ساخت و ساز و تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن را بالا ببرد.

اگر چه بانک ها با این اقدام دولت خوشحال شده و علاقمندی خود را نشان داده اند اما از این موضوع نیز دفاع می کنند که این اقدام می تواند بازپرداخت اقساط را دچار مشکل کرده و به نوعی متقاضیان مسکن ملی را در برزخ قرار دهد.

وقتی هفته پیش، علی عسکری سرپرست بانک مسکن خبر داد که سیستم بانکی و بانک مسکن تابع سیاستهای دولت است و در قراردادهای جدید نهضت ملی مسکن، نرخ سود با همان دستورالعمل جدید دولت یعنی همان ۲۳ درصد اعمال خواهد شد موجی از اعتراضات و نارضایتی از سوی متقاضیان مسکن و نمایندگان مجلس ایجاد شد.

از همان روز، واکنش ها نسبت به این اقدام دولت منفی بوده و اکثر نمایندگان مجلس نیز با این اقدام مخالفت کردند. اما ظاهرا تصمیم دولت بعد از حدود سه هفته تغییر کرده و قرار است در جلسه شورای پول و اعتبار این موضوع مطرح و احتمالا طی یک شرط و شروطی تغییر و تصویب شود.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ظاهرا دولت از اصرار خود به رشد نرخ سود تسهیلات مسکن ملی عقب نشینی کرده و قصد دارد از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی اجاره بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی را کاهش دهد؟ گفت: ابتدا باید بگویم که این اقدام از همان ابتدا اشتباه بود که نرخ سود از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد برسد. حالا هم بعد از گذشت چند هفته از این تصمیم همین که به این نتیجه رسیده اند با روش هایی این اقدام را اصلاح کنند باید منتظر ماند و دید شورای پول و اعتبار چه تصمیمی می گیرد.

اقساط وام مسکن ملی با نرخ سود ۲۳ درصد بیش از ۸ میلیون تومان می‌شود. سوال این است وقتی حداقل حقوق کمتر از این عدد است متقاضیان چگونه باید اقدام به بازپرداخت اقساط کنند

او ادامه داد: اگر کمی دقت کنید و محاسبه کنید متوجه خواهید شد که اقساط وام مسکن ملی با نرخ سود ۲۳ درصد بیش از ۸ میلیون تومان می‌شود. سوال این است وقتی حداقل حقوق کمتر از این عدد است متقاضیان چگونه باید اقدام به بازپرداخت اقساط کنند.

ایری با اشاره به اینکه اقساط وام های مسکن باید متناسب با درآمد افراد تعیین شود اضافه کرد: دولت و سیستم بانکی باید نرخ سود تسهیلات بانکی را برای طرح نهضت ملی مسکن به گونه ای تعیین کنند که متقاضیان مسکن ملی توان بازپرداخت اقساط را داشته باشند.

این اظهارات نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس در حالی انجام می شود که حتی خود مقامات مسئول سیستم بانکی در خصوص بازپرداخت اقساط اظهار نگرانی می کنند.

سعیدرضا کوهی رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن با اعلام اینکه نرخ سود مسکن ملی از طریق شورای پول و اعتبار اعلام می‌شود، گفته بود که چون برای طرح نهضت ملی مسکن، حد اعتباری دیده نشده بود از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شد که نرخ آن ۱۸ درصد بود. به همین دلیل بعد از گذشت مدتی به ۲۳ درصد تغییر کرد.

با توجه به اینکه اقساط متقاضیان مسکن ملی با نرخ سود ۲۳ درصد تقریباً به حدود ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش خواهد داشت دولت قصد دارد برای کاهش این میزان اقساط چاره اندیشی کند.

نرخ سود بالا است فرمولش جواب نمی‌دهد یعنی طوری می‌شود که “رِبح مرکب” (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید و نمی‌توانند آن اقساطی که پرداخت می‌کنند، بدهی وام را تسویه کنند، ولی صحبت است که از طریق یارانه، دولت بتواند کمک کند

آنطور که رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن اعلام کرده است ( این موضوع مربوط به تمام بانک ها است) قرار است که پرداخت این‌ اقساط به صورت پلکانی شود. چون نرخ سود بالا است فرمولش جواب نمی‌دهد یعنی طوری می‌شود که “رِبح مرکب” (دریافت سود از سود) به وجود می‌آید و نمی‌توانند آن اقساطی که پرداخت می‌کنند، بدهی وام را تسویه کنند، ولی صحبت است که از طریق یارانه، دولت بتواند کمک کند.

اما مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حالی اعلام می کند که رئیس‌جمهوری با کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن موافقت کرده که تصویب آنرا به اولین جلسه شورای پول و اعتبار محول می کند.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت اقساط تسهیلات است تاکید کرده است که در این خصوص با رییس جمهور گفت‌وگو و موافقت شد تا در اولین جلسه شورای پول و اعتبار از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی به ما اجاره بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی کاهش یابد.

به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی در جلسه با انبوه سازان متوجه شده می توان با تفاهم و توافق با سازندگان بخش خصوصی سرعت ساخت و ساز نهضت ملی مسکن را بالا برد به همین دلیل می توان حتی از ظرفیت آنها در تهاتر و مشارکت نهایت بهره را برد.

در برخی شهرها توان واگذاری اراضی در مقیاس بالا وجود ندارد از این رو با مدل‌های آپارتمان‌سازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می کنیم. چرا که با این روش می توانیم در این شرایط با حداقل قیمت متقاضیان واقعی مسکن را صاحب خانه کرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سال آینده از طریق تامین زمین و مشارکت با انبوه سازان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا می کند، می گوید: در برخی شهرها توان واگذاری اراضی در مقیاس بالا وجود ندارد از این رو با مدل‌های آپارتمان‌سازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می کنیم. چرا که با این روش می توانیم در این شرایط با حداقل قیمت متقاضیان واقعی مسکن را صاحب خانه کرد.

آنطور که شواهد نشان می دهد ظاهرا بانک های بزرگ در وعده هایی که به دولت و وزیر راه و شهرسازی داده اند قصد دارند تا در سال ۱۴۰۲ نهایت همکاری خود را با بخش مسکن داشته باشند. آنها بعد از فراخوان وزارت راه و شهرسازی و بعد از تفاهمنامه ای که با این وزارتخانه امضاء کردند قصد دارند تا حدودی کسری و عقب ماندگی خود را در اعطای وام به حوزه مسکن جبران کنند.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که بانک های دیگر در نهضت ملی مسکن با دولت همکاری نمی کنند می گوید: به هر حال بانک های دیگر در سال اول نهضت ملی مسکن یک مقدار به میدان نیامدند اما با توافقی که وزیر راه و شهرسازی با بانک ها کردند در سال دوم قطعا بهتر به میدان خواهند آمد.

دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است و قطعا با افزایش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات اقساط نیز تغییراتی خواهند داشت

او در پاسخ به این پرسش که آیا حالا که نرخ سود وام مسکن ملی به ۲۳ درصد افزایش یافته است بازپرداخت اقساط چند ساله خواهد بود؟ گفت: دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است و قطعا با افزایش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات اقساط نیز تغییراتی خواهند داشت.

حال از آنجا که دوره بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است و به غیر از بانک مسکن سایر بانک ها علاقه ای ندارند که وام با نرخ سود ۱۸ درصد با بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت کنند شورای پول و اعتبار کار سختی در گرفتن موافقت سایر بانک ها با این تصمیم جدید دولت برای کاهش نرخ سود وام مسکن ملی داشته باشد.

دولت برای جلب نظر مثبت بانک ها در کاهش نرخ سود بانکی تلاش خواهد کرد تا پیشنهاد پرداخت پلکانی اقساط مسکن ملی را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کند تا حداقل اگر با کاهش نرخ سود موافقت نشد در سال اول متقاضیان اقساط ۹ میلیونی پرداخت نکنند

آنطور که به نظر می رسد دولت برای جلب نظر مثبت بانک ها در کاهش نرخ سود بانکی تلاش خواهد کرد تا پیشنهاد پرداخت پلکانی اقساط مسکن ملی را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کند تا حداقل اگر با کاهش نرخ سود موافقت نشد در سال اول متقاضیان اقساط ۹ میلیونی پرداخت نکنند.

بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، نرخ سود وام نهضت ملی مسکن، متناسب با پیشنهاد نرخ سود شورای پول اعتبار بانک مرکزی تعیین خواهد شد که در حال حاضر ۲۳ درصد است. از سوی دیگر به منظور افزایش رفاه متقاضیان این تسهیلات در مدت زمان ۲۰ ساله تقسیط می‌شود که با توجه به بازه زمانی ۳ ساله مشارکت، این عدد به ۱۷ سال دوره بازپرداخت کاهش پیدا می‌کند.