علت افزایش قیمت سیمان، گرانی پاکت سیمان است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به شائبه‌های افزایش قیمت سیمان گفت: قیمت سیمان فله‌ای هیچ تغییری نداشته و تنها سیمان بسته‌ای به دلیل گرانی نرخ پاکت در هر تن به میزان ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

به گزارش اخبار ساختمان، در حالی این روز‌ها تب افزایش قیمت به تمام محصولات و کالا‌ها رسیده که دیگر مردم توان خود را در مقابله با این جهش نرخ‌ها از دست داده اند.

صنعت سیمان نیز از تیررس افزایش هزینه‌ها در امان نبوده و پس از گرانی قیمت سیمان از ابتدای سال جاری، همچنان به دنبال افزایش مجدد قیمت‌ها طبق وعده وزارت صمت است.

امروز همه صنایع با هر بهانه به دنبال گرانی محصولات خود هستند چراکه نوسانات نرخ ارز و رکود ناشی از تحریم‌ها، فضا را برای صنایع کشور به گونه‌ای رقم زده که با افزایش هزینه‌های بسیاری مواجه شده اند، اما در این بین تکلیف مصرف کنندگان چیست؟!

هرچند که صنعت سیمان ایران در سال‌های اخیر با رکود ادامه‌داری مواجه بوده است، اما عوامل مختلفی در این رکود و کاهش تولید سیمان اثرگذار بوده‌ است که می‌توان مازاد ظرفیت تولید این ماده در کشور را به عنوان یکی از مشکلات کنونی صنعت سیمان کشور عنوان کرد.

به اعتقاد فعالان این عرصه، از ابتدای سال جاری با هماهنگی‌هایی که درباره قیمت گذاری با وزارت صمت صورت گرفت مشکل خاصی در بحث افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان در سال جاری ایجاد نشد و این اقدام بر روی سیمان تا سقف ۳۰ درصد مصوب و اجرا شد.

هرچند طبق اعلام وعده‌ای که از سوی وزارت صمت داده شد قرار است افزایش قیمت سیمان طی دو مرحله در سال جاری افزایش یابد که در مرحله نخست آن ۲۰ درصد بر قیمت سیمان افزوده شد و در مرحله بعدی هنوز زمان باقی است و تاکنون هیچ اقدام و بررسی اعلام نشده است.

اما انگار این صنعت تاب و توانی برای حفظ همین میزان افزایش قیمت بر روی سیمان را ندارد و بر اساس توافقات به عمل آمده انجمن سیمان با سازمان حمایت، قیمت سیمان افزایش پیدا کرد.

 

در همین زمینه دبیر انجمن صنفی کافرمایان صنعت سیمان در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های سیمانی نوشته است: «خوشبختانه اولین موافقت با افزایش قیمت سیمان پاکتی به میزان هر تن ۴۰۰ هزار ریال نسبت به قیمت‌های مصوب توسط سازمان صنایع استان سیستان و بلوچستان در روز جاری صورت گرفت.»

در این نامه از مدیران عامل شرکت‌های سیمان خواسته شده تا هرچه سریعتر پس از هماهنگی با سازمان صنایع استان حوزه استقرار کارخانه، نسبت به تعدیل نرخ فروش سیمان پاکتی اقدام شود.

 

قیمت سیمان بدون تغییر!

این در حالی است که فعالان این عرصه معتقدند که هیچ افزایش قیمتی بر روی سیمان صورت نگرفته و گرانی هر کیسه سیمان به قیمت پاکت سیمان بر می‌گردد.

در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: سیمان فله‌ای گران نشده بلکه سیمان پاکتی گران شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: گرانی مواد اولیه پتروشیمی تاثیر زیادی بر قیمت کیسه‌های سیمان گذاشت و باعث افزایش قیمت کیسه سیمان شد، از این رو این جهش قیمت به مصرف کننده رسیده است. در واقع گرانی مواد اولیه پتروشیمی که عنصر اصلی تهیه پاکت سیمان است تا حدودی بر قیمت هر کیسه سیمان تأثیر گداشته است.

شیخان در پاسخ به این سوال که مدتی است کارخانه‌ها، سیمان را به صورت فله‌ای به فروش می‌رسانند پس چرا این تغییر قیمت کیسه بر محصولات سیمان تاثیر گذاشته است؟ گفت: در گذشته به دلیل مرقون به صرفه نبودن فروش کیسه‌ای سیمان، کارخانه‌ها اقدام به فروش فله‌ای سیمان می‌کردند، اما امروز با توجه به اینکه کیسه به موقع به دست کارخانه‌ها می‌رسد و از سوی دیگر قیمت مصوب جدید سیمان کیسه‌ای اعلام شده است قطعاً توزیع سیمان باز هم به حالت کیسه‌ای برخواهد گشت.

شیخان با تاکید بر اینکه سیمان فله قیمت مصوب دارد گفت: سیمان به وفور وجود دارد و به قیمت مصوب گذشته توزیع می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: قیمت مصوب سیمان درب کارخانه به ازای هر تن بدون ارزش افزوده ۲۲۰ هزار تومان است که امروز هم با همان نرخ توزیع می‌شود.

 

این فعال صنفی – صنعتی در ادامه یادآور شد: قیمت مصوب سیمان پاکتی نیز با احتساب پاکت خالی -که با رقم دو هزار تومان در اختیار قرار می‌گیرد- درب کارخانه به ازای هر تن ۲۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که امروز با افزایش قیمت کیسه، قیمت هر تن آن به ۳۱۰ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: همچنان قیمت سیمان به طور مصوب توزیع می‌شود و هیچ تغییری در قیمت‌ها به غیر از قیمت کیسه سیمان نداشته‌ایم.

شیخان در پایان تاکید کرد: سیمان هیچ افزایش قیمتی نداشته و تنها کیسه‌های سیمان به دلیل گرانی مواد پتروشیمی افزایش یافته است و این بر قیمت سیمان تاثیرگذار است لذا نباید گرانی پاکت را به پای سیمانی‌ها گذاشت.