فایبر سمنت برد چیست؟ مزایا و معایب

امروزه پیشرفت صنعت در عرصه ساخت و ساز سبب تولید و پیدایش محصولات و سازه‌های پیش ساخته‌ای شده است که با استفاده از مصالح بازیافت شده یا قابل بازیافت طی فرآیندهای مکانیزه صنعتی تولید می‌شوند. مونتاژ و اجرای چنین سازه‌های پیش ساخته‌ای ضمن سرعت بخشیدن به پروسه ساخت و ساز ضایعات حاصل از ساختمان‌ سازی را به طزر چشمگیری کاهش می‌دهد.

یکی از انواع این محصولات پیش ساخته فایبر سمنت برد است که کاربرد بسیار زیادی دارد و به دلیل ویژگی‌های جالب توجه آن به یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است. چنین مصالحی نتایج بسیار رضایت‌بخشی در صنعت ساختمان دارند. در ادامه به شرح فایبر سمنت برد می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم تا به شناخت کاملی نسبت به این مصالح پیش ساخته برسید.
فایبر سمنت برد چیست؟

فایبر سمنت برد به صفحات و پانل‌های سیمانی اطلاق می‌شود که در ترکیب مواد تشکیل‌دهنده آن از الیاف سلولزی و الیاف شیشه و افزودنی‌های بدون آزبست استفاده شده است. چنین صفحات سیمانی خشکی با استفاده از تکنولوژی اتوکلاو تولید شده و در ضخامت‌های مختلفی در ساختمان‌سازی به کار برده می‌شوند. فایبر سمنت در واقع به معنی سیمان تقویت شده با فیبر یا همان فیبر سیمانی است و به جای محصولاتی به کار می‌رود که بر پایه آزبست تولید شده‌اند. این نوع پانل سیمانی الیاف‌دار از ترکیب ماسه، سیمان و الیاف سلولزی تولید می‌شود و با توجه به نوع کاربرد آن در شکل‌های مختلفی وجود دارد اما عمدتاً به شکل ورق و تخته افقی می‌باشد. در ادامه مزایای استفاده از این محصول را بیان می‌کنیم و در خلال آن ویژگی‌های فایبر سمنت را شرح می‌دهیم.
مزایا و ویژگی‌های فایبر سمنت برد چیست؟

مهم‌ترین مزیت این صفحات سیمانی اجرای راحت و سریع آن‌ها است، به همین دلیل بیشتر به عنوان نمای سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
فایبر سمنت تنوع بسیار بالایی در ابعاد، طرح و رنگ دارد. این ویژگی ضمن افزایش کاربردهای این سازه خشک، گزینه مناسبی برای پوشش سلیقه‌های مختلف است. طرح چوب این پانل‌ها معمولاً طرفدار بیشتری دارد و در سازه‌های دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این محصول در برابر آتش‌سوزی مقاومت بسیاری دارد. بهتر است این گونه بیان کنیم که فایبر سمنت در برابر آتش و حرارت خنثی است و واکنشی ندارد، یعنی اگر باعث کاهش شدت حریق نشود، سبب شعله‌ور شدن آتش نیز نمی‌شود.
فایبر سمنت در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد، به همین خاطر در حمام و به عنوان روکش کفپوش استفاده می‌شود. همچنین به دلیل عدم کپک‌زدگی گزینه ایده‌آلی برای ساخت نما در مناطق مرطوب شمال کشور است.
یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این پانل سیمانی انعطاف‌پذیری و ایجاد قوس در آن برای ساخت طرح‌های متنوع است. بسیاری از محصولات و پانل‌های پیش ساخته به دلیل عدم انعطاف در برابر مشکلات آتی و حوادث غیرطبیعی مقاومت ندارند، در حالی که این صفحات سیمانی الیاف‌دار در شرایط غیر طبیعی مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهند.
از دیگر ویژگی‌های جذاب فایبر سمنت‌ برد رنگ‌پذیری آن است. شما می‌توانید پس از اجرای سازه، رنگ دلخواه خود را بر روی آن پیاده کنید و به ترتیب امکان طراحی متنوعی برایتان وجود دارد.
محصولات فایبر سمنت مقاومت مطلوبی در برابر حرارت و انتقال صدا دارند. البته این میزان از مقاومت به یک شکل برای محصولات متنوع فایبر سمنت با ضخامت‌های مختلف تعریف نشده است. به این ترتیب هر چه پانل فیبر سیمانی ضخامت و تراکم بیشتری داشته باشد، مقاومت بیشتری در برابر حرارت و صوت از خود نشان می‌دهد.
در تولید این محصول از سموم دفع آفات استفاده نمی‌شود، به همین دلیل سازگاری مطلوبی با محیط زیست دارد. این صفحات از مواد اولیه پایدار تولید شده و آب مورد استفاده در تولید این محصولات بازیافت می‌شود.
پانل‌های سیمانی فیبردار نسبت به سایر مصالح دیواری مقرون به صرفه‌‌اند و در کل فرآیند تولید تا نصب انرژی کمی مصرف می‌کنند.
این محصول در برابر ترک خوردگی، اعمال فشار و تغییرات دما بسیار مقاوم است.

معایب استفاده از فایبر سمنت برد چیست؟

هر محصول تولیدی در کنار حسن و ویژگی‌هایی که دارد حتماً از معایبی نیز برخوردار است و پانل فایبر سمنت نیز از این قاعده مستثنا نیست. هر چند که در تولید این محصول از آزبست و سموم مضر استفاده نشده است اما گرد و غبار ناشی از مواد و الیاف به کار رفته در ساخت صفحات سیمانی الیاف‌دار مضر بوده و لازم است هنگام برش کاری این صفحات از ماسک‌های فیلتردار استفاده شود.
از آنجا که سطح این صفحات صیقلی نیست، جِرم‌پذیری بالایی دارند و تمیز نگهداشتن آن‌ها مخصوصاً در نمای بیرونی کمی دشوار است.
از سوی دیگر این صفحات در ضخامت‌های بالاتر، وزن سنگینی دارند و وزن قابل توجهی به ساختمان اضافه می‌کنند. بنابراین در صورت استفاده از این صفحات باید وزن سایر مصالح را در نظر بگیرید.

کاربرد فایبر سمنت برد چیست؟

صفحات سیمانی الیاف‌دار به دلیل مزایای بسیاری که دارند در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی با توجه به افزایش استفاده از محصولات صفحه‌ای پیش ساخته و خشک در صنعت ساختمان، استفاده از فایبر سمنت قوت بیشتری گرفته است. ویژگی‌های منحصر به فرد فایبر سمنت سبب شده از آن در ساخت انواع دیوار، پارتیشن، سقف کاذب، کفپوش، نمای داخلی و خارجی، پشت بام، پوشش تیر و ستون و بخش‌های دیگر ساختمان استفاده کرد. در کل می‌توان گفت این پانل‌ها به عنوان مصالح پیش ساخته خشک در ساختمان‌هایی که بر پایه اسکلت فلزی یا بتنی بنا شده‌اند، استفاده می‌شوند. همچنین این صفحات در ساختمان‌های سبک با سازه فلزی ال اس اف به فراوانی به کار گرفته می‌شوند.

نکته مهم در خصوص استفاده از این پانل‌های سیمانی زیرسازی آن‌ها است که اغلب با استاد و رانر انجام می‌شود. البته زیرسازی فایبر سمنت با زیرسازی سایر سازه‌ها تفاوت چندانی ندارد. ضریب انبساط طولی فایبر سمنت به دلیل رطوبت و حرارت محیط بالا است. به همین دلیل هنگام نصب این سازه باید حتماً از پروفیل زیرسازی استفاده کرد. همان طور که می‌دانید سیمان، ذاتاً جذب رطوبت بالایی دارد. از طرفی وجود الیاف سلولزی در فایبر سمنت برد سازگاری این صفحات را نسبت به جذب آب افزایش داده است. بنابراین زمانی که این صفحات از رطوبت اشباع شوند، منبسط شده و هنگام خشک شدن منقبض می‌شوند. این کاهش و افزایش طول پانل و تنش ناشی از آن بر روی محل اتصال پانل‌ها در دیوار و نما مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید حتماً پشت پانل، سیلر مخصوصی قرار دهید و روی پانل هم که با استفاده از رنگ پوشانده می‌شود و جذب رطوبت آن به حد استاندارد کاهش می‌یابد استفاده نمود.

نکته مهم دیگری که باید هنگام استفاده از فایبر سمنت مورد توجه قرار دهید، نحوه برش آن است. برش این صفحات باید با استفاده از دستگاه میز برش یا نهایتاً با استفاده از اره دیسکی نجاری انجام شود. استفاده از دستگاه سنگ فرز برای برش این صفحات به هیچ وجه مناسب نیست. این صفحات پس از برش با استفاده از پیچ به پروفیل‌های گالوانیزه وصل می‌شوند. به این صورت که ابتدا پروفیل گالوانیزه بر روی سازه فلزی نصب و سپس صفحات فایبر سمنت برش خورده با پیچ مخصوص بر روی سازه گالوانیزه نصب می‌شوند. این سازه‌ها به دلیل نصب سریع برای ساخت پایگاه‌های فوری مانند مراکز درمانی و اتاق‌های نشیمن در مناطق زلزله زده و کاربردهای این‌ چنینی استفاده می‌شوند.
روش نصب فایبر سمنت برد

1) زیر سازی فلزی فایبر سمنت برد

به جهت اینکه در اغلب پروژه های ساختمانی دیوارهای پیرامونی از مصالح سبک ساخته می شوند و تنها نقاط اتصال سازه ی نما تیرهای طبقات می باشد، جهت تامین اتصال المانهای افقی در سرتاسر نما از وال پست استفاده می شود و چون بار تمام نما به این سازه منتقل می گردد، از قوطی 80*40 و یا بنا بر محاسابت طراح پروژه از المان مناسب استفاده می گردد. برای اجرای فایبر سمنت برد سابقه شرکت و کیفیت اجرای شرکت بسیار حائز اهمیت می باشد. در پروژه های بلند مرتبه محاسبه بار باد و تاثیر آن بر المان­های عمودی و همچنین اتصالات آنها به سازه اصلی از همیت بالایی برخوردار است که البته مسایل مالی و قیمت تمام شده نیز تاثیر دارد.

زیرسازی فایبر سمنت برد

2) زیر سازی گالوانیزه فایبر سمنت برد

با توجه به بالا بودن ضریب انبساط طولی در فایبر سمنت برد که از دو عامل اصلی رطوبت و حرارت محیط نشات می گیرد، استفاده از پروفیل های زیر سازی فایبر سمنت بورد الزامی به نظر می رسد و اکیدا نصب فایبر سمنت برد بر روی زیر سازی فلزی توصیه نمی­گردد. بهتر است از پروفیل گالوانیزه M شکل و پروفیل گالوانیزه V شکل استفاده گردد.

3) نصب فایبر سمنت برد

صفحات سیمانی الیاف دار یا همان فایبر سمنت برد به لحاظ اینکه عمداتاً از سیمان ساخته شده اند ذاتاً با محیط مرطوب و آب سازگاری خوبی دارند، اما به دلیل وجود الیاف سلولزی در ترکیب آنها و خاصیت جذب آب بالای این مواد در هنگام اشباع شدن از رطوبت (چه مستقیم و چه به وسیله بخار و رطوبت موجود در هوا) منبسط و در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و تنش های ناشی از این کاهش و افزایش طول بر روی محل اتصال (محل پیچها) نما را دچار مشکل خواهد نمود. برای جلوگیری از این موضوع در پشت پنل سیلر مخصوص استفاده شده و از روی پنل هم پرایمر و رنگ این وظیفه را انجام میدهند، تا جذب رطوبت به حداقل رسانده شود.
قیمت فایبر سمنت برد

این محصولات مقرون به صرفه‌ترین سازه‌های خشک در صنعت ساختمان‌سازی هستند. در واقع قیمت فایبر سمنت برد نسبت به کاربردی بودن، مقاومت و پایداری‌شان بسیار به صرفه است. این مسئله نه تنها در دراز مدت به صرفه است بلکه صرفه اقتصادی آن، هنگام خرید نیز مشهود است. قیمت این صفحات با توجه به عوامل مختلفی مانند: طرح و رنگ، ضخامت و تراکم صفحات و ابعاد آن‌ها، تعداد صفحات و متراژ محل نصب، کیفیت ساخت، برند تولیدکننده، نحوه خرید، قیمت ارز و تأثیر آن بر مواد سازنده فایبر سمنت مخصوصاً سیمان، هزینه حمل و نقل و نصب و عوامل بسیار دیگر تعیین می‌شود. با وجود تمام این پارامترها و نوسان در قیمت انواع فایبر سمنت، این محصولات قبل از هر چیزی با قیمت ارزانشان شناخته می‌شوند.
بهترین انواع فایبر سمنت برد را از کجا تهیه کنیم؟

بهترین فایبر سمنت برد انواع رنگ

با توجه به افزایش استفاده از این سازه‌ها شرکت‌های تولیدی بسیاری به طراحی و تولید فایبر سمنت مشغولند. بنابراین بهتر است این صفحات را از شرکت‌هایی خرید کنید که ضمن توجه به کیفیت ساخت پانل‌ها از ثبات قیمت بهتری برخوردارند. در این راستا به شما پیشنهاد می‌دهیم برای خرید فایبر سمنت‌ها به سایت شرکت ایده نو مراجعه کنید و خرید اینترنتی مطمئن و باکیفیتی را با ایده نو تجربه کنید. این شرکت از سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و کارنامه بسیار درخشانی در عرصه تأمین مصالح ساختمانی و اجرای پروژه‌های مختلف دارد. فایبر سمنت برد یکی از مهم‌ترین مصالح اجرایی این شرکت است. تمام محصولات فایبر سمنت در شرکت ایده نو دارای گواهی نامه فنی از مرکز تحقیقات هستند. همچنین این شرکت در زمینه فروش و اجرای فایبر سمنت‌ها از گواهی نامه lso 9001 برخوردار است.

از آنجا که این شرکت خود تولیدکننده است و خدمات اجرای فایبر سمنت را نیز ارائه می‌دهد، با توجه به حذف واسطه می‌توانید خدمات بسیار باکیفیتی را با بهترین قیمت دریافت کنید. برای مشاهده انواع پانل‌ها و تخته‌های افقی فایبر سمنت برد بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سایت آن شوید. شما می‌تواند انواع پانل و مشخصات مربوط به آن را در صفحه سایت مشاهده کرده و جهت سفارش اقدام کنید.