قیمت مسکن سه برابری شد

کاهش تقاضاهای مصرفی در بازار مسکن به دلیل قیمت بالای آن می تواند منجر به تشدید رکود بخش مسکن شود، مگر اینکه با استفاده از سیاست هایی برای کاهش هزینه نهایی مسکن و اصلاح قانون پیش فروش ساختمان، این مشکل برطرف شود.
دیدارنیوز- سال ۹۸ در حالی سپری شد که بازار مسکن در شهر تهران با رکود سنگینی در معاملات همراه بود. رکودی که به نظر می رسد در سال گذشته شدیدتر شده و می تواند بر تولید مسکن در این شهر تاثیر بگذارد. بررسی گزارش های مختلف بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می دهد، از سال ۹۲ تاکنون، سال ۹۸ تنها سالی بوده است که تعداد معاملات صورت گرفته در شهر تهران کمتر از ۱۰۰ هزار معامله بوده است. لازم به ذکر است در حالی که از سال ۹۲ تا ۹۷ به صورت میانگین، ۱۵۳ هزار معامله در سال صورت گرفته، در سال ۹۸ فقط ۸۴ هزار معامله انجام شده است که نشان از رکود شدید بازار معاملات مسکن بوده است.

افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۷ و ۹۸

از منظر قیمتی نیز، در حالی که از سال ۹۲ تا ۹۶ یک ثبات قیمتی در بازار مسکن شهر تهران حاکم بود، سال ۹۷ و ۹۸ قیمت ها افزایش شدیدی پیدا کرد. مقایسه متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۹۸، نسبت به زمان مشابه در سال ۹۵ نشان از سه برابر شدن قیمت مسکن در شهر تهران می دهد. همچنین در حالی که متوسط قیمت مسکن در تهران در سال های ۹۳ تا ۹۶ از سقف ۵ میلیون تومان تجاوز نکرد، با یک رشد سریع در سال ۹۸ به بیش از ۱۳ میلیون تومان برای هر متر مربع واحد مسکونی رسید.

کاهش شدید توان خانه اولی ها برای خرید مسکن

به نظر می رسد افزایش شدید قیمت مسکن در دو سال اخیر در مقایسه با توان خرید خانواده ها، نتیجه ای جز خروج تقاضاهای مصرفی از بازار موثر مسکن در شهر تهران به دنبال نداشته است. البته در این بین باید بین تقاضاهای مصرفی خانه اولی ها و افرادی که به دنبال تبدیل به احسن کردن واحدهای خود بوده اند، تمایز قائل شد. زیرا خانه اولی ها، معمولا پس انداز مناسبی برای صاحب خانه شدن ندارند، در حالی که افرادی که مالک مسکن بوده اند، تورم رخ داده به قیمت واحد مسکونی آن ها نیز اثر گذاشته و در نتیجه توان حضور در بازار مسکن و تبدیل به احسن کردن مسکن خود را دارند.

البته باید اشاره کرد دولت هم فرصت ۶ ساله ای را برای استفاده از روش های مختلف برای خانه دار کردن، خانه اولی ها از دست داد. صندوق پس انداز مسکن یکم هم آن چنان در این مسیر موفق نبود و از ابتدای فعالیت خود کمتر از ۱۲۰ هزار خانه اولی را صاحب خانه کرد.
چگونه باهوش و با حافظه باشیم ؟!!!
ادامه مطلب
منبع: فارس