لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

تهران- ایرنا- رییس بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از معرفی سازه‌ها و فناوری‌های نوین ساختمانی برای ارتقای کیفیت و سرعت ساخت اجرای طرح نهضت ملی مسکن‌ خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «فرهنگ فرحبد» اظهار داشت: تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی باکیفیت در چهار سال دولت سیزدهم با تامین یکسری زیرساخت‌های اساسی از جمله تخصیص زمین، تامین اعتبار مالی، تامین مصالح ساختمانی با کیفیت، در حد انبوه تا به کارگیری پیمانکاران، مجریان و سازندگان ذیصلاح، مشارکت انجمن‌های صنفی و فعالیت کارخانجات تولیدکننده سیستم و فناوری‌های نوین پیشنهاد شده چراکه اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن فرصتی برای رونق اشتغال و صنعت در کشور است.

وی ادامه داد: همکاری بین تمامی زنجیره‌های فعال در صنعت ساخت‌وساز می‌تواند منجر به اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن شود.

فرحبد کیفیت و سرعت را دو ویژگی اجرای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و افزود: تضمین کیفیت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با همکاری همه‌جانبه محقق می‌شود و در این خصوص باید موضوعات مختلف از جمله نوع سیستم سازه‌ای، نوع مصالح، شیوه حمل و نقل، شرایط انتخاب پیمانکاران و نظارت مستمر، منسجم و در هماهنگی با هم انجام شود.

وی تصریح کرد: وظیفه مرکز تحقیقات است تا همسو با برنامه دولت مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای طرح نهضت ملی مسکن را هموار کند. در عین حال مرکز تحقیقات در صدد است تا سازه‌ها و فناوری‌های نوین برای تحقق هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی باکیفیت برای متقاضیان مسکن را معرفی کند.

رییس بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: بررسی‌های مرکز تحقیقات نشان می‌دهد که باید انتخاب نوع سیستم سازه‌ای و سیستم ساختمانی برای مسکن انبوه با دقت نظر انجام شود؛ به عنوان نمونه وقتی ساختمان‌ها زیر سه طبقه است، سیستم‌های دیوارهای باربر بتنی که سرعت در ساخت سازه و ارتقای کیفیت را به دنبال دارد، مناسب است، در حالی که وقتی تعداد طبقات بالاتر می‌رود، سیستم‌ها باید به سیستم قابی شکل تغییر ماهیت بدهد؛ همچنین برای ساختمان‌های هفت طبقه و بالاتر سیستم‌های قالب تونلی، قالب یکپارچه و .. می‌تواند موثر باشد.

فرحبد افزود: بنابراین انتخاب سیستم سازه‌ای با شرایط یک منطقه و با توجه به ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان سبب ارتقای کیفیت می‌شود و باید در انتخاب سیستم تعمق وجود داشته باشد.

این مقام مسوول پیشنهاد داد تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موضوعات مربوط به اجزای غیرساختمانی همچون دیوارها، تاسیسات مکانیکی و برقی و همچنین نازک‌کاری‌هایی که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اجرای کار ساختمانی را شامل می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا ویژگی سرعت نیز در اجرای طرح رعایت شود.

وی اعلام کرد: برخی تصور می‌کنند که اسکلت سازه‌ای، بخش عمده فعالیت ساختمانی است؛ در حالی که اسکلت و سازه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کار ساختمانی را شامل می‌شود و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به اجزای غیرسازه‌ای مرتبط است. قفل کار در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مربوط به این بخش است که می‌توان سرعت لازم را به اجرای طرح داد.

فرحبد گفت: در طرح نهضت ملی مسکن باید راهکارهایی مورد توجه قرار بگیرد که علاوه بر کیفیت به کار اجرا نیز سرعت داد.