مبلغ اقساط وام ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن

سقف وام خرید مسکن که اخیرا افزایش یافته، برای افراد ۱۴۰ میلیون و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است و باتوجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود؛ لذا افراد باید ۳۳۵ میلیون تومان و زوجین باید ۵۷۵ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند.

با افزایش قابل توجه قیمت مسکن از سال گذشته، تقاضای بسیاری برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن وجود داشت، چراکه این تسهیلات عملا سهم کوچکی از قیمت منازل مسکونی را پوشش می‌داد.

با این وجود مسئولان تصمیم‌گیر معتقد بودند که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، سبب ایجاد تورم و افزایش دوباره قیمت مسکن می‌شود و بارها تاکید کردند که برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن وجود ندارد. از سوی دیگر، طرح‌هایی برای کاهش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن و به تبع آن کاهش قیمت مسکن اعلام شد که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن در این باره به ایسنا گفته بود که طرح ایجاد زنجیره تامین اعتبار ساخت مسکن توسط این بانک در حال طراحی است که اجرای آن سبب کاهش ۳۰ درصدی هزینه ساخت مسکن می‌شود و می‌تواند این کاهش هزینه را به قیمت مسکن نیز انتقال دهد.

با این حال، در شرایطی که هنوز خبری از این طرح نیست، شورای پول و اعتبار در هفته گذشته تصویب کرد که سقف تسهیلات خرید و جعاله مسکن افزایش یابد.

بر اساس آن‌چه شورای پول و اعتبار تصویب کرده سقف تسهیلات مسکن از ۶۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری به ۶۰ میلیون تومان رسیده است.

سپرده‌گذاران بانکی شامل افزایش مبلغ وام نمی‌شوند

این در حالی است که بر اساس تصمیم این شورا، سقف تسهیلات جعاله از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) نیز تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ تسهیلاتی که تا پیش از این سقف آن ۲۰ میلیون تومان بود.

به نظر می‌رسد که شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات را فقط برای افرادی که از طریق اوراق گواهی حق تقدم اقدام به دریافت وام می‌کند افزایش داده است و به این ترتیب سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم شامل این افزایش سقف‌ها نخواهند شد.

البته هنوز دستورالعمل اجرایی این تسهیلات به بانک مسکن ابلاغ نشده و گفته می‌شود که این دستورالعمل روز سه‌شنبه به شعب بانک‌ها ابلاغ خواهد شد. همچنین طبق آنچه اعلام شده سود این تسهیلات همان ۱۷.۵ درصد و ۱۲ ساله است.

مبلغ اقساط وام جدید مسکن

بر اساس تصویب شورای پول و اعتبار افرادی که در تهران از طریق اوراق گواهی حق تقدم، وام مسکن می‌گیرند می‌توانند به صورت فردی تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود.

زوجین نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

اگر نرخ سود این تسهیلات مانند گذشته ۱۷.۵ درصد و ۱۲ ساله باشد، حداکثر مبلغ اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود.

به این ترتیب مبلغ تسهیلات دریافتی برای افراد ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود که با افزوده شدن بیش از ۱۹۵ میلیون تومان در ۱۲ سال مجموع بازپرداخت آن به بیش از ۳۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین برای زوجین نیز با دریافت ۲۴۰ میلیون تسهیلات، مبلغ کل بازپرداخت در طول ۱۲ سال بیش از ۵۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

ایسنا