معاون وزیر راه و شهرسازی: هدف در بازآفرینی شهری باید امنیت جان مردم باشد

ساری – ایرنا – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، هدف از نوسازی مناطق ناپایدار شهری را درآمدزایی ندانست و تاکید کرد: هدف والای بازآفرینی بافت فرسوده شهری امنیت جان و زندگی مردم است که دولت تمام قد از فعالان این عرصه حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد آیینی عصر چهارشنبه در ستاد بازآفرینی استان مازندران اظهارکرد: آنچه انتظار می رفت و کمتر در سخنان مسوولان شهری استان مازندران بود، این است که اساس بازآفرینی حفظ جان مردمی است که در واحدهای ناپایدار زندگی می کنند.

وی ادامه داد: این مسئله در استان مازندرانی که از لحاظ حوادث طبیعی در معرض خطر قرار دارد و همواره در طی سال آماج تخریب وسیع حوادث طبیعی و غیر مترقبه قرار می گیرد باید بیش از هرجای دیگر مورد پیگیری قرار گیرد و در تفکر و رفتار مدیران مشهود باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ١٢٢ هزار و ٦١٤ واحد ناپایدار در مازندران گفت: این مسئله نشان از وضعیت نامناسب استان دارد که ٣٥٠ هزار نفر در این واحدهای ناپایدار زندگی می کنند؛همچنین بیشترین ناپایداری در بخش حاشیه نشینی و حومه شهرها دیده می شود.

به گفته آیینی، هدف این است که در مناطق کم برخوردار و ناپایدار وضعیت زندگی مردم به متوسط استاندارد شهر یعنی مناطق بالانشین یا به اصلاح بالاشهرها برسد. این باید در تمامی برنامه بازآفرینی باشد و دیده شود.

وی از عملکرد شهرداری ها در حوزه بازآفرینی شهری انتقاد کرد و افزود: در مجموع شهرداری ها ١١ درصد برنامه را اجرا و از اعتبارات و مشوق ها استفاده کردند که نشان از عملکرد نامناسب آنها در حوزه اهمیت دادن به مناطق با بافت فرسوده و ناپایدار دارد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، هرچند استان مازندران جزو استان های خوب در جذب تسهیلات باز آفرینی است، اما این عملکرد با وضعیت مطلوب فاصله معناداری دارد و طی یکسال اخیر ٨٧٠ واحد ناپایدار در استان نوسازی شده که مورد قبول ما نیست و با توجه ظرفیت مازندران راه بسیاری مانده است.

آیینی از شهرداری ها خواست تا از ١٠٠ درصد ظرفیت قانونی برای حمایت از بازآفرینی شهری و نوسازی استفاده کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون برای نوسازی بافت فرسوده شهرداری ها از ٥٠ تا ١٠٠ درصد امکان تحفیف در صدور پروانه برخوردار هستند، تاکید کرد: انتظار داریم شهرداری ها این عدد را به ١٠٠ درصد برسانند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مدیران خواسته می شود در کنار مطالعه قانون بازآفرینی شهرداری، بودجه سال ١٤٠١ را مطالعه کنند زیرا این بودجه تحولی در حوزه بازآفرینی دارد که یک نقطه عطف محسوب می شود.

آیینی تاکید کرد: از مدیران و سازنده ها خواسته می شود برای توجیه پذیر شدن پروژه های بازآفرینی طرح های چند منظوره ارایه کنند تا از حالت تک محصولی خارج شود. ساکنان مناطق بافت فرسوده اقشار کم درآمد هستند و خودشان توان نوسازی ندارند. همچنین سازنده ها نیز به دلیل وجود موقعیت برتر در مناطق برخوردار شهر به محلات فرسوده وارد نمی شوند، پس باید فضای تشویقی را برای سازنده ها داشت.

وی ادامه داد: دولت برای این منظور چهار بسته پیشنهادی در نظر گرفته است که کوتاه شدن زمان صدور پروانه ساخت یکی از این مشوقات است. متاسفانه در حال حاضر متوسط زمان برای صدور پروانه در کشور هشت ماه است در حالی طبق قانون این زمان باید کمتر از ٢ هفته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تسهیلات مالی یکی دیگر از مشوقات قانونی است. برخورداری از تمامی امکانات طرح نهضت ملی مسکن، برخورداری از تسهیلات تبصره ١٨ با نرخ ١٠ درصد و در نهایت مشوق های شهرسازانه است که به معنای عدم محرومیت سازنده ها از پروانه ساخت، تجمیع با اراضی همسایه، تشویق تراکم و مشوق افزایش پارکینگ است.

نشست امروز ستاد بازآفرینی شهری استان مازندران با حضور استاندار و مسوولان ارشد استانی و شهرستانی و همچنین انبوه سازان برگزار شد.