معرفی مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست

کاهش استفاده از مصالح در ساختمان سازی به همراه استفاده از مواد بازیافتی تأثیر مستقیمی در محافظت از محیط زیست دارد. اما مصالح ساختمانی سبز چیست؟ کدام مصالح ساختمانی با محیط زیست سازگار هستند؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

آیا می دانید مصالح ساختمانی سبز یا سازگار با محیط زیست می‌توانند تا 35 درصد هزینه‌های تولید مصالح و ساختمان سازی را کاهش دهند؟ این مصالح علاوه بر اینکه اغلب از طریق بازیافت یا تکنیک‌های کم هزینه تولید می‌شوند نسبت به مصالح ساختمانی معمولی کارایی بیشتری دارند در نتیجه باعث کاهش حجم مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی می‌شوند.
مصالح ساختمانی سبز یا مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست چیست؟

به طور کلی محصولات یا خدماتی که در مقایسه با محصولات یا تکنیک‌های ساختمانی که کارایی مشابه مصالح معمولی دارند اما تأثیر کمتری بر سلامت انسان و محیط‌زیست می‌گذارند در دسته مصالح ساختمانی سبز یا سازگار با محیط زیست قرار می‌گیرند. بعضی از محصولات، مثلاً محصولات ساختمانی بازیافتی، در مرحله تولید سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

در مقابل محصولاتی نیز هستند که بعد از اجرا با کاهش هزینه‌های انرژی و بهره وری بالاتر نسبت به مصالح معمولی به سلامت انسان و محیط زیست کمک می‌کنند. برای مثال بلوک سبک که یک عایق مناسب محسوب می‌شود با جلوگیری از هدر رفت گرما در زمستان می‌تواند نیاز به مصرف گاز را کاهش دهد و از این طریق به محیط زیست انسان‌ها کمک کند. در هر دو صورت، می‌توان این محصولات را که در زمان تولید یا بعد از اجرا باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند را در دسته مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست قرار داد. بلوک‌های سبک تولیدی شرکت توسعه عمران داتام یکی از بهترین گزینه‌های موجود در ایران هستند.

مصالح و تکنیک‌های ساختمانی سازگار با محیط زیست می‌توانند دارای یک یا چندین ویژگی زیر باشند:

مصالح تجدید پذیر
قابلیت بازیافت
تولید از مواد بازیافتی
کمک به بهروری انرژی در ساختمان
دوام و طول عمر
آلودگی کمتر آب و هوا و زمین
استفاده مجدد از ضایعات

بنابراین اگر مصالح ساختمانی یا تکنیک‌های ساختمان سازی این ویژگی‌ها را داشته باشد به عنوان مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست از آن نام می‌برند.
معرفی انواع مصالح ساختمانی سبز و سازگار با محیط زیست

تا اینجا با مفهوم و ویژگی‌های مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست آشنا شده‌ایم. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین مصالح سبز و تکنیک‌های ساختمان سازی سازگار با محیط زیست آشنا خواهیم شد. با استفاده از این مصالح علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و ساخت، شاهد آسیب بسیار کمتر به محیط زیست و سلامت انسان‌ها خواهیم بود.

معرفی مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست
بلوک‌های بتونی و سیمانی پیش ساخته

بلوک‌های بتنی سبک و بلوک‌های سیمانی پیش ساخته شده معمولاً عایق مناسبی در مقابل گرما و سرما هستند. این بلوک‌ها علاوه بر اینکه هزینه‌های ساختمانی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند می‌توانند به بهروه وری انرژی در ساختمان‌ها نیز کمک می‌کنند. از طرفی بلوک بتن سبک وزن کمتری دارد و در تولید آن نیاز کمتری به بتن وجود خواهد داشت که این مورد نیز در کاهش آسیب رسانی به طبیعت تأثیر گذار خواهد بود. در نتیجه بلوک‌های بتونی سبک و پیش ساخته می‌توانند به عنوان یکی از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت مورد استفاده قرار بگیرند.
بتن سبز، تکنولوژی جدید تولید بتن

بدون شک بتن پرمصرف‌ترین ماده در صنعت ساختمان سازی است. متاسفانه تولید این ماده پر مصرف به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای آسیب‌های سنگینی به طبیعت وارد می‌کند. طبق آمار، تقریباً 7 درصد از کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده که باعث گرمایش جهانی شده‌اند، مربوط به تولید سیمان بتن است. بتن‌های معمول نیاز به انرژی و آب زیادی دارند و از طرفی مقدار فراوانی دی اکسید کربن تولید می‌کنند. اما خوش بختانه با معرفی بتن سبز می‌توان اثرات منفی زیست محیطی بتن را به شکل قابل توجهی کاهش داد. در تولید بتن سبز از محصولات پسماند استفاده می‌شود و در صورت جایگزین شدن آن با سیمان، هزینه‌های تولید به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند. بتن سبز را می‌توان یکی از بهترین مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست نامید.
بامبو، جایگزینی برای چوب

در اکثر نقاط جهان، چوب همچنان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمان سازی است. با این حال قطع کردن درختان برای مصرف چوب آن‌ها در ساختمان سازی آسیب گسترده‌ای به طبیعت وارد کرده است. بامبو می‌تواند جایگزین مناسبی برای چوب باشد. علاوه بر اینکه بامبوها خواص مشابه چوب دارند و دارای کاربردهای فراوانی هستند، جایگزین کردن آن‌ها نسبت به درختانی که گاهی بیش از 20 سال برای رشد مجدد آن‌ها لازم است، بسیار راحت‌تر است.
محصولات سبز مربوط به نمای ساختمان

معمولاً در نمای ساختمان از انواع سنگ‌ها استفاده می‌شود. استفاده از سنگ نما علاوه بر هزینه‌های سنگین، آسیب زیادی به طبیعت وارد می‌کند. زیرا استخراج سنگ پرهزینه است و تخریب طبیعت در آن ناگزیر خواهد بود. اما محصولات جدیدی برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند که گاهی حتی از پلاستیک‌های بازیافتی در آن استفاده می‌شود. این محصولات ساختمانی سازگار با محیط زیست علاوه بر زیبایی، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند و دارای طول عمر بالایی هستند. نصب این محصولات با کمک کلایمر نما که هزینه‌های داربست زدن را حذف می‌کند می‌کند راه مناسبی برای جلوگیری از آسیب به طبیعت است.
استفاده از شیشه و پلاستیک‌های بازیافتی برای تولید مصالح کانتر

حتی مصالحی برای روی کانترها وجود دارد که سازگار با محیط‌زیست هستند. دو انتخاب عالی شیشه و پلاستیک بازیافت شده و بتن می‌باشد. شیشه / بتن بازیافت شده از شیشه بازیافت شده و بتن با مواد بازیافتی تهیه می‌شوند. شیشه به‌کاررفته در این متریال دیگر شکسته نمی‌شود، بنابراین بسیار مناسب ساخت کانتر است. همچنین می‌توان از آن در حمام و اطراف شومینه‌ها استفاده کرد.

استفاده از کف پوش‌های تولید شده از چوب بازیافتی و چوب پنبه‌ای

اگر تصمیم دارید کف‌پوش چوبی داشته باشید، کف‌پوش چوبی بازیافتی گزینه بسیار خوبی است. در این نوع کف‌پوش‌ها اغلب از نوعی چوب سخت استفاده می‌کنند که در کاری غیر از این هرگز کاربرد و استفاده‌ای ندارد. این چوب ممکن است از محل‌های تخریب سایت‌ها یا درختانی که بریده شده‌اند، اما هرگز استفاده نشده‌اند تهیه شود. تهیه کف‌پوش‌ها از چوب بازیافتی به‌جای چوب تازه اغلب ارزان‌تر بوده و به همان اندازه زیبا و بادوام است.

ف‌پوش چوب‌پنبه یک جایگزین عالی برای چوب و سازگار با محیط‌زیست است. در این کف‌پوش فقط از پوست درخت استفاده می‌شود و درنتیجه محصول درخت را نمی‌کشد. پوسته درخت یک منبع تجدید پذیر عالی است زیرا این پوسته در طی نه سال کاملاً رشد می‌کند. کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای بسیار راحت، بادوام بوده و عایق خوبی است و می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد.
استفاده ازعایق‌های کاه و پنبه برای جلوگیری از هدر رفت انرژی

دو گزینه عالی برای عایق، کاه و پنبه است. از کاه به دلایل زیادی استفاده می‌شود. به‌طورکلی نسبت به سایر مصالحی که به‌عنوان عایق استفاده می‌شوند ارزان‌قیمت است و عایقی عالی می‌باشد. بسیار بادوام است و به‌راحتی وزن زیادی را پشتیبانی می‌کند؛ و معمولاً تکیه‌گاه‌های اضافی برای تحمل وزن آن موردنیاز نیستند که این مسئله باعث کاهش استفاده از الوار چوب می‌شود.

عایق‌های از جنس پنبه جایگزین مناسبی برای عایق‌بندی فیبر شیشه‌ای است. این نوع عایق از الیاف پنبه‌ای طبیعی حاصل می‌شود که بازیافت می‌شوند. استفاده از این متریال بسیار راحت است و به‌صورت الیاف حلاجی‌شده مشابه به عایق‌های سنتی ساخته می‌شود. همچنین نصب آن بسیار آسان و بی‌خطر است و از مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی و کیفیت عالی عایق‌بندی صدا برخوردار است. با اجاره کلایمر می‌توانید به راحتی انواع عایق‌های پنبه‌ای و کاهی را در دیوارهای بلند اجرا کنید.
عمران داتام، تولید کننده بتن‌های سبک سازگار با محیط زیست

در این مقاله با مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست آشنا شدیم و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم. مصالح پیشنهادی در این مقاله تنها بخشی از مصالح سبز یا سازگار با محیط زیست هستند. در این بین استفاده از بلوک‌های بتنی سبک به دلیل کاربرد فروان نسبت به سایر گزینه‌ها، تأثیر بیشتری در کاهش هزینه‌ها و بهبود بهروه وری انرژی در ساختمان‌ها خواهد داشت. شرکت توسعه عمران داتام تولید کننده مواد اولیه بتن سبک، ماشین آلات فوم بتن و خطوط تولید بلوک بتن سبک، NAAC و CLC است که با بهره گیری از دانش مهندسی نوین، به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و جلوگیری از آسیب به طبیعت کمک فراوانی می‌کنند. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به سایت omrandatam علاوه بر خرید محصولات ساختمانی سبز، اطلاعات بیشتری در مورد این محصولات به دست آورید.