میلگرد را از کجا بخریم؟

میلگرد در مصالح ساختمانی از مقاطع فولادی پرمصرف است که تأمین آن از تأمین‌کننده معتبر می­تواند تضمینی بر کیفیت آن باشد. توصیه می­شود قبل از خرید این محصول با مهندسین محاسب ساختمان و مهندسین سازه صحبت شود تا میلگردهای سایز مناسب به میزان مناسبی خریداری شود. قیمت میلگرد یکی از المان­های تأثیرگذار بر قیمت ساختمان است و درصورتی‌که به قیمت نخریم و حتی مازاد بر نیاز یا کمتر از نیاز خرید کنیم و یا سایز مناسب در خرید میلگرد را رعایت نکنیم هزینه­ای که ساختمان از قیمت میلگرد مترتب خواهد شد بالا خواهد رفت و قیمت نهایی ساختمان نیز افزایش خواهد یافت و حتی اگر میلگرد را در سایز درست و استاندارد مناسب خریداری نکنیم ایمنی ساختمان دچار مخاطره شده و جان افراد و ساکنین ساختمان به خطر خواهد افتاد.

میلگرد از جنس فولاد یا غیر فولادی می­باشد که از میلگرد فولادی در المان­هایی از سازه که تحت‌فشار است استفاده می­شود زیرا مقاومت فشاری بالایی دارند و از میلگرد الیافی یا غیر فولادی که مقاومت کششی بالاتری دارد عموماً در فضاهای مرطوب استفاده می­شود زیرا قدرت و مقاومت بالایی در برابر خورندگی و اکسید شدن دارند. میلگرد در گریدهای مختلف A1 تا A4 تولید می­شود که مقاومت فشاری و کششی در هرکدام متفاوت است و با زیادتر شدن گرید مقاومت فشاری و کششی افزایش می­یابد به همین دلیل است که قیمت میلگرد با گرید A4 نسبت به مابقی گریدهای تولیدی میلگرد یعنی A1، A2 و A3 بالاتر است. نقطه اشتراک تمامی گریدهای نامبرده آن است که از آن­ها به‌منظور تقویت خمشی و کششی بتن در داخل بتن استفاده شده و بتن را به‌وسیله میلگرد مسلح می­کنند.

به‌منظور پاسخ به این سوال که میلگرد را از کجا خریم فاکتورهای زیادی در پاسخ وجود دارند. میزان مسافت تولیدکننده تا مقصد، زیرا در صورت زیاد بودن این فاصله هزینه حمل‌ونقل زیادی باید پرداخت گردد، قیمت میلگرد، کیفیت میلگرد و حجم سفارش و … همگی از پارامترهایی است که در پاسخ به سؤال میلگرد را از کجا بخریم دخیل است.

در قیمت میلگرد عوامل مختلفی چون نرخ ارز، نوع تأمین­کننده، قیمت فولاد و مواد اولیه، هزینه تولید و هزینه حمل‌ونقل دخیل هستند و باعث تغییرات قیمت میلگرد می­گردند. قیمت میلگرد در کارخانه­های مختلف ثابت نیست و رقابت زیادی بین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد وجود دارد و یک تغییر کوچک در یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد بر قیمت میلگرد در هرکدام از این کارخانه­ها تأثیر خواهد گذاشت. عموماً با مشاهدات میدانی و استعلام قیمت میلگرد از سایت­های پربازدید می­توان گفت که کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گران­ترین میلگرد و کارخانه میلگرد سمنان ارزان­ترین میلگرد را به بازار عرضه می­کنند. به‌منظور خرید میلگرد یا می­توان به طور مستقیم از کارخانه میلگرد را تهیه کرد که در این حالت اگرچه قیمت میلگرد کمتر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید اما کارخانجات حجم انبوهی را عرضه کرده و در حجم کم نمی­توان از آن­ها میلگرد خریداری کرد. می­توان برای خرید میلگرد در حجم کم از شرکت­های بازرگانی بهره گرفت، این شرکت­ها اگرچه میلگرد را کمی بالاتر از قیمت کارخانه­ای در اختیار خریدار قرار می­دهند اما می­توان در حجم پایین­تر از این کارخانجات میلگرد را خریداری کرد.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد هزینه حمل‌ونقل و به‌تبع آن مسافت خریدار تا کارخانه تأمین­کننده میلگرد است. هزینه حمل‌ونقل بر عهده خریدار است البته که این هزینه مطابق تعرفه اعلامی سازمان حمل‌ونقل کشوری خواهد بود. توصیه می­شود تا با خرید از کارخانه­هایی که نسبت به خریدار نزدیک­تر هستند با پایین آوردن هزینه این المان قیمت میلگرد خریداری شده را کاهش داد.

خرید مستقیم میلگرد از کارخانه همانطور که اشاره شده در حجم بالا و بارهای بالای 20 تن ممکن است و همچنین فرایند سفارش­گذاری خرید از این کارخانجات بسیار پیچیده و زمان‌بر است. درصورتی‌که بخواهیم حجم میلگردی کمتر از 20 تن در اختیار داشته باشیم می­بایست از طریق شرکت­های تأمین­کننده و بازرگانی معتبر در این زمینه میلگرد موردنظر خود را خریداری کنیم.

برندهای مختلف تولیدکننده میلگرد در ایران عبارتند از:

کارخانه ذوب‌آهن اصفهان
کارخانه فولاد آذربایجان
نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد
مجتمع فولادی خراسان
مجتمع صدر فولاد
مجتمع ذوب‌آهن آریان بویین زهرا
مجتمع فولاد تاکستان
شرکت نورد فولاد گیلان
مجتمع فولاد سپید فراب کویر
مجتمع صنایع فولاد نطنز
مجتمع فولاد آریا ذوب
مجتمع آهن و فولاد الوند
مجتمع فولاد شمش سپهر
گروه فولاد گلستان و …