نحوه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی مشخص شد / آمار مرکز ملی آمار ملاک عمل شد

گروه استان‌ها ـ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود اینکه مرکز آمار هر ۵ سال یک‌بار وضعیت مسکن در کشور را بررسی می‌کند، شناسایی واحدهای مسکونی خالی برای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی مالکانشان بر اساس داده‌های مرکز آمار انجام نمی‌شود.

 

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین در پاسخ به این سؤال که چرا آخرین آمار واحدهای مسکونی خالی در استان قزوین مربوط به سال 1395 است، اظهار داشت: آخرین آمار رسمی واحدهای مسکونی در برخی استان‌ها هنوز به‌روز نشده و بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 است که هر 5 سال یک‌بار بررسی و روزآمد می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال 95 مرکز ملی آمار 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی شهری و روستایی وجود دارد، اضافه کرد: ارائه این آمار به مفهوم آن نیست سامانه ملی املاک و اسکان براساس این آمار خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند و آمار مرکز ملی آمار ملاک ما برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.

محمودزاده ادامه داد: سامانه ملی املاک و اسکان واحدهای مسکونی در کشور را براساس اطلاعات به‌روز و به‌هنگامی که از دستگاه‌ّهای مختلف گرفته شناسایی می‌کند. ضمن اینکه این سامانه تا امروز 13.4 میلیون واحد مسکونی را در سراسر کشور شناسایی کرده و برای آنها شناسنامه تشکیل داده است.

معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی با ذکر اینکه حدود 27 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد، گفت: بنابراین از کل واحدهای مسکونی کشور 50 درصد آنها را در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی کرده و مشخص شده که هر کدام از این واحدها چه وضعیتی را از نظر اقامت و اسکان دارند.

محمودزاده یادآور شد: همچنین بر اساس سامانه برای کسانی که مالکیت‌های مکرر و متعدد داشتند، 1.5 میلیون پیامک فرستادیم و و در حال معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی و مراجع مربوطه دیگر هستیم.