پای گرانی به بازار مصالح ساختمانی باز شد | رویایی دست‌نیافتنیِ خریدن خانه

سایه گرانی و رکود بر بازار مسکن با گذری ساده به فروشگاه‌های عرضه مصالح ساختمانی در سنندج به خوبی قابل مشاهده است.

 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، طبق جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز قیمت مصالح ساختمانی در سه ماهه نخست سال‌جاری به طور میانگین و در مقایسه با زمستان سال قبل، قیمت مصالح ساختمانی حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است.

گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۱۹.۱ درصد و گروه «آهن‌آلات میلگرد پروفیل در و پنجره و نرده» با ۱۰.۸ درصد افزایش، به ترتیب رتبه‌های بعدی تأثیرگذاری در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر را داشته‌اند. بررسی جدول منتشر شده توسط این سازمان نشان می‌دهد که تقریباً در همه ۱۵ گروه کالایی و خدماتی مربوط به مصالح ساختمانی افزایش قیمت داشته‌ایم.

رکودی که ناشی از افزایش قیمت ۱۵ گروه کالایی و خدماتی مصالح ساختمانی بوده و ساخت و ساز مسکن را در شرایط کنونی با مشکلات زیادی مواجه کرده؛ امری که در ادامه افزایش قیمت مسکن را نیز به دنبال خواهد داشت.

خریدن خانه در کردستان رویا شد!

شهرام شهبازی، شهروند سنندجی با اشاره به اینکه خرید مسکن یا حتی ساخت خانه در سنندج به آرزو و رویای دست نیافتتی بدل شده است، اظهار کرد: قیمت نهاده‌های ساختمانی پا به پای افزایش قیمت زمین رشد کرده و از توان خرید بسیاری از مردم خارج شده است.

وی افزود: با افزایش قیمت مصالح، هزینه‌های تولید هم‌چون دستمزدها و حمل و نقل نیز افزایش یافته است.

این شهروند سنندجی با بیان اینکه بسیاری از افراد به دلیل افزایش قیمت مصالح، خانه‌های نیمه ساخت خود را رها کرده اند، گفت: اگر به بنگاه‌های معاملاتی املاک مراجعه کنید با فهرست بلندبالایی از ساختمان‌های نیمه کاره روبه‌رو می‌شوید.

گران می‌خریم، مجبوریم گران بفروشیم

هوشنگ کیانی، یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی است. وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا مصالح به این اندازه گران شده است؛ گفت: گرانی در بازار کنونی چیز عجیبی نیست و تنها شامل مصالح ساختمانی نمی‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی پیرو افزایش قیمت دلار و میزان قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده است.

این فروشنده مصالح ساختمانی در سنندج با تأکید بر اینکه به دلیل گران تمام شدن قیمت نهایی، نهاده‌های ساختمانی با قیمت بالا به دست مشتری می‌رسد، ادامه داد: در این بین فرشندگان مقصر نیستند چراکه ما نیز کالا را گران می‌خریم و مجبوریم گران بفروشیم تا در خرید بعد کسری بودجه که به دلیل افزایش قیمت رخ می‌دهد را بتوان جبران کرد.

تولیدی‌ها دیگر قسطی کار نمی‌کنند

اسد کرمی نیز که در فروشگاه آیینه و شیشه در سنندج مشغول به کار است، گفت: پیش از افزایش قیمت کالاها، به صورت اقساطی با تأمین‌کنندگان شیشه و آیینه کار می‌کردیم، اما در شرایط کنونی این مراکز تنها با پول نقد تمایل به معامله دارند.

وی افزود: به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، نمی‌توان انتظار قسطی کار کردن را داشت.

این فروشنده شیشه در سنندج با بیان اینکه قیمت‌ها در کنترل هیچ کس نیست، ادامه داد: هر کالایی را که می‌فروشیم مجبوریم در خرید بعدی با قیمتی بالاتر خریداری کرده که این فاصله قیمتی باعث ضرر و زیان شده و بسیاری را مجبور به جمع کردن کسب و کارشان کرده است.

وی با ذکر اینکه پیش از این رنگ ساختمان را نیز در مغازه داشته است، گفت: رنگ دارای تاریخ مصرف بوده و به دلیل گران شدن قیمت آن ریسک فروش نرفتن و فساد محتمل است به همین دلیل دیگر رنگ را عرضه نکرده و فروش را محدود به شیشه و آیینه کرده‌ایم.

کرمی گرانی نهاده‌های ساختمانی را مختص به یک محصول ندانست و خاطرنشان کرد: تمامی مصالح ساختمانی گران شده و مردم دیگر تمایلی به خرید نداشته و رکود بر بازار حاکم شده است.

توجه به قیمت مصالح ساختمانی باید یکی از اولویت‌های مسئولان ذیربط قرار گیرد چراکه هزینه‌های اولیه عاملی کلیدی برای انتخاب مصالح از سوی مصرف‌کننده است و زمانی که فرد به دلیل نداشتن بودجه کافی مجبور به خرید مصالح با کیفیت پایین می‌شود، نه تنها جان خود و خانواده‌اش را تحت شعاع قرار داده، منجر به شکل‌گیری ساختمان‌هایی به دور از استانداردهای لازم خواهد شد.