پیش‌بینی چه کسی درباره ارز و مسکن اشتباه بود؟

واکاوی اخبار فروردین سال گذشته نشان می دهد پرمخاطب ترین خبر در این ماه، خبر عبور قیمت سکه از مرز یک میلیون و هشتصد هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، از اولین روزهای فروردین افزایش قمیت طلا و سکه همپای قیمت ارز به دغدغه ای مهم برای افکار عمومی تبدیل شده بود. در نوزدهم روز فروردین ماه عبور سکه از مرز یک میلیون و هشتصد هزار تومان به پرمخاطب ترین خبر اقتصادی تبدیل شد.

درست از پی این اتفاق بود که دولت نسبت به اعلام تک نرخی شدن ارز اقدام کرد و رییس کل بانک مرکزی در برنامه ای تلویزیونی فروش دلار به قیمتی بالاتر از ۴۲۰۰ تومان را ممنوع کرده و بازار ارز به بازاری محدود برای ایجاد شرایطی مبتنی بر کنترل قیمت تبدیل شد.

اعلام خبر تک نرخی شدن ارز نیز از پرمخاطب ترین اخبار در این ماه بوده است.

در عین حال رشد قیمت دلار حتی در تعطیلات نوروز، سبب شده بود افکارعمومی با حساسیت ویژه ای اخبار مبتنی بر این اتفاق را دنبال کند. حساسیت‌ها در این حوزه بسیار بالا بود و شایعات در بازار ارز خودنمایی می‌کرد. با این حال دعوت به آرامش و اعلام بازگشت قیمت دولت و مهار قیمت ها و … هیچ کدام نتوانست از باز روانی حاکم بر بازار بکاهد چرا که آن روزها ترامپ بر طبل خروج از برجام می کوبید، اقدامی که در اردیبهشت ماه آن را عملی کرد و نسبت به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران اقدام کرد.

فروردین ۹۷ خلاف دیگر سال ها سرشار از اخبار مهم و تصمیمات مهم تر بود. جدا از تک نرخی شدن ارز به منظور مدیریت بازار سکه، پیش فروش سکه نیز در دستور کار قرار گرفت. در کل در قالب این طرح بیش از ۷.۵ میلیون سکه پیش فروش شد اما این اقدام نه تنها تاثیری بر بازار سکه نگذاشت بلکه رانتی عظیم را نصیب پیش خریدکنندگان کرد.

بدترین پیش بینی از آن که بود؟

سئوال مهمی است، اینکه چه کسی بدترین پیش بینی را در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ از آن خود کرده است. مرور اخباری منتشر شده در خبرانلاین نشان می دهد اغلب کارشناسان و حتی فعالان بازار در این ماه در خصوص آینده پیش روی مسکن دچار اشتباه شدند. نائب رییس اتحادیه مسکن، تاکید کرده بود قیمت مسکن در نیمه اول سال حدودا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت این در حالی است که در همین دوره زمانی میزان افزایش از حدود هشتاد درصد به طور متوسط عبور کرد و در برخی مناطق میزان رشد قیمت به بیش از ۱۰۰ درصد نیز رسید.

حسام عقبایی

در عین حال عنوان بدترین پیش بینی کننده را می توان به سیف، رییس کل پیشین بانک مرکزی داد. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار ثابت نخواهد بود و براساس مدیریت شناور شده با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد گفت: البته این تغییرات زیاد نبوده و در حد ۵ یا ۶ درصد خواهد بود. البته قیمت دلار نوساناتی بسیار بیشتر را نیز به ثبت رساند و حتی روی ۱۸ هزار تومان را نیز در سال گذشته دید تا ۹۷ در تاریخ، به عنوان سالی ثبت شود که تکانه ارزی در آن رخ داد. تکانه ارز در دی ماه سال ۱۳۹۶ احساس شده بود اما پس لرزه های ۹۷ مهیبت تر از زلزله اولیه خود را به رخ کشید.

ولی الله سیف

سرکوب قیمت ارز در سالیان گذشته از یک سو، موج توفنده نقدینگی از سوی دیگر و تهدیدات ترامپ در خصوص تشدید تحریم و خروج از برجام همگی دست به دست هم دادند تا لنگر نرخ ارز برای دومین بار در دهه نود از جا در برود.

بهترین پیش بینی چه بود؟

هر چند این عنوان را نمی توان دربست به یک اظهار نظر و پیش‌بینی اختصاص داد اما با این وجود صفت بهترین پیش بینی را می توان به اظهارات حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار اعطا کرد چرا که در بیتس و هشتمین روز فروردین گفته بود: ۹۷ سال سخت اقتصاد ایران است، اما به‌طور حتم شرایط در ماه‌های پایانی سال نسبت به ۶ماه نخست بهتر خواهد شد.

حمید حاج اسماعیلی

وی تاکید کرده بود : نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته سبب شده تا انگیزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کاهش چشمگیر داشته باشد، بنابراین تا شرایط اقتصادی و بازار کار منطقی نشود، نمی‌توان نسبت به بهبود این شرایط امیدوار بود.