کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی با روش‌های نوین

افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکار‌های تحقق وعده دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال گفت: نیاز کشور در بخش مسکن بیش از سالی یک میلیون واحد مسکونی است و اگر در ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی نیز ساخته شود باز هم نیاز به مسکن مرتفع نمی‌شود.

کارشناس بازار مسکن معتقد است این طور نباید گفت که دولت باید هر سال یک میلیون واحد مسکونی را تحویل دهد و باید این طور درنظر گرفت که در طول ۴ سال دولت قصد دارد ۴ میلیون واحد مسکونی بسازد حال از سال اول می‌توانند حجم ساخت را رفته رفته افزایش دهد و این گونه طی ۴ سال وعده قابل تحقق است.

وی افزود: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در درجه اول نیاز به تامین زمین دارد که طبق برآورد‌های کارشناسی زمین به میزان کافی در کشور وجود دارد و از این بابت مشکلی نیست.

پروین پور گفت: در حوزه منابع مالی باید بانک مسکن از طریق افزایش سرمایه تقویت شود به طور مثال نرخ سود تسهیلات درنظرگرفته شده در طرح مجلس مبنی بر جهش تولید مسکن بالاست و بازپرداخت آن در توان اقشار متوسط و کم درآمد نیست و باید دولت در این زمینه تمهیداتی بیاندیشد که بتواند با تقویت منابع بانک مسکن و افزایش سرمایه و روش‌های دیگر تامین مالی نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد که به قشر کم درآمد فشاری وارد نشود.

کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: عمدتا افرادی که نیازمند این واحد‌های مسکونی هستند زوج‌های جوان و مستاجران هستند در نتیجه تسهیلات این طرح باید با نرخ کمتری در دسترس آن‌ها قرار گیرد لذا بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش نرخ سود تسهیلات تا ۸ درصد نیز قابل تامین است به شرطی که نگاه ویژه‌ای از سوی دولت و بانک مرکزی به بانک مسکن وجود داشته باشد.

به گفته وی دولت باید بخش مسکن را به نفع بخش‌های دیگر از جمله بخش‌های صنعت و معدن و کشاورزی تقویت کند تا نیازمهم مسکن برای مردم تامین شود.

استفاده از روش‌های ساخت صنعتی و نیمه صنعتی برای تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی

پروین پور تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز قطعا باید از روش‌های ساخت صنعتی و نیمه صنعتی برای ساخت مسکن اقدام کرد و تامین نیاز ۴ میلیونی مسکن با روش‌های سنتی امکان پذیر نخواهد بود به همین دلیل باید از روش‌های نوین استفاده کرد و خوشبختانه در کشور شرکت‌های دانش بنیان خوب زیادی وجود دارد که فناوری‌های پیشرفته‌ای را به صورت بومی ایجاد کردند به طوریکه در طول مدت کوتاهی می‌توانند ساخت یک واحد مسکونی را به سرانجام رسانند.

کارشناس بازار مسکن گفت: موضوع مهمتر اینکه باید به سمت معماری و شهرسازی اسلامی -ایرانی حرکت کرد و در حال حاضر در مرحله تمدن سازی قرار داریم و این مرحله باید تبلور خود را در حوزه‌های مختلف زندگی مردم نشان دهد.

وی افزود: باتوجه به مزیت پهنه‌ سرزمین در کشور بااحتیاجی به مرتفع سازی و آپارتمان نشینی وجود ندارد و باید ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه با معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته پروین پور مسکن فقط خوابگاه نیست و محل تربیت فزندان و رشد اعضای خانواده است و باید مولفه‌های فرهنگی از جمله وسعت مناسب و حریم‌ها درآن رعایت شود و خانه‌ها به یکدیگر اشراف نداشته باشند.

کارشناس بازار مسکن گفت: این خصوصیات در معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی وجود دارد و در مراکز پژهشی نقشه‌های مرتبط با این معماری طراحی شده است که می‌توان آن‌ها را پیاده کرد و الگوی مناسبی در ساخت مسکن به دنیا ارائه کنیم.

پروین پور با اشاره به ساخت سالانه ۳۵۰ هزار واحد مسکونی از سوی بخش خصوصی و مردم گفت: دولت برنامه ریزی ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی را انجام می‌دهد و در ساخت و ساز هیچ گونه دخالتی نباید داشته باشد و ساخت و ساز باید به بخش خصوصی سپرده شود.

وی تاکید کرد: دولت باید تولید و عرضه نهاده‌های ساختمانی را به گونه‌ای برنامه ریزی کند که نهاده‌ها با قیمت کمتری به دست سازندگان برسد و هزینه نهایی ساخت مسکن کاهش یابد چراکه عمده هزینه‌های ساخت مربوط به مصالح ساختمانی است.

معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی بیان کرد: روش تامین مالی زنجیره‌ای در بخش مصالح ساختمانی در دنیا ۴۰ سال است که استفاده می‌شود و می‌توان با به کار گیری چنین روش‌هایی ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت مصالح ساختمانی را برای سازندگان کاهش داد.