کاهش ۶۰ درصدی معاملات مسکن در مشهد

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: میزان خرید و فروش مسکن در بازار این کلانشهر ظرف پنج ماه گذشته امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش یافته لذا هم اینک وضعیت مطلوبی ندارد.

علی اصغر مرادزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال از زمان افزایش تورم و روند گرانی مواد اولیه ساخت مسکن قیمتها در بازار مسکن سیر صعودی پیدا کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس قیمت کنونی مسکن در سطح بازار نسبت به سال ۱۳۹۶ به طور میانگین ۱۴۷ درصد افزایش یافته و به همان نسبت معاملات مسکن نیز به دلیل گرانی قیمتها رو به کاهش رفته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد گفت: همچنین سیر صعودی نرخ اجاره مسکن ظرف همین مدت روندی اجتناب ناپذیر و رو به رشد داشت است.

وی افزود: از آنجا که بیشتر توافقات مربوط به اجاره مسکن بین مستاجر و موجر صورت گرفته و توسط مشاوران املاک ثبت نمی شود لذا نمی توان آمار دقیقی از میزان افزایش نرخ اجاره مسکن ارائه کرد.

یک میلیون ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی در سطح خراسان رضوی وجود دارد که ۶۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد آن آپارتمانی و یک میلیون ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد غیرآپارتمانی است.
افزون بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۳۴ هزار نفری خراسان رضوی در ۷۳ شهر دارای شهرداری این استان سکونت دارند. جمعیت بیشتر خانوارهای ساکن در خراسان رضوی چهار نفره است. پس از مشهد شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام به ترتیب بیشترین جمعیت و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت را در خراسان رضوی دارند.