گلایه از عرضه نشدن مصالح ساختمانی مرغوب در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عرضه نشدن مصالح ساختمانی درجه یک در استان، نهایت کم‌لطفی تولیدکنندگان را نشان می‌دهد و واحدهای تولیدی مکلفند در قبال مسئولیت اجتماعی خود، تولیدات با کیفیت مطلوب را در اختیار شهروندان قرار دهند.

محمد فرهادی، روز گذشته ۱ مهرماه در نشست شورای فنی استان افزود: قرار نیست آلودگی‌های واحدهای تولیدی برای شهروندان باشد اما از تولیدات مرغوب این کارخانجات بهره‌ای نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وی ضمن قدردانی از تلاش تولیدکنندگان در ایجاد زمینه‌های اشتغال در استان گفت: قرار نیست ما همیشه پاسخگوی مطالبات تولیدکنندگان باشیم بلکه آنها هم باید پاسخگوی درخواست‌های ما و شهروندان باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: این موضوع قابل قبول نیست که ما برای اجرای پروژه‌های داخل استان، کاشی و سرامیک باکیفیت را از دیگر مناطق و با تحمیل هزینه‌های سنگین تهیه کنیم در حالی که شرایط برای تولید این محصول در منطقه فراهم است.

وی افزود: تولیدکنندگان استان اگر توجیه و از پیامدهای این اتفاق مطلع شوند، بدون تردید همراهی خواهند کرد و نسبت به عرضه محصولات درجه یک خود در بازار استان نیز اقدام می‌کنند.

فرهادی بر استفاده دستگاه‌های اجرایی از تولیدات استان در اجرای پروژه‌های عمرانی تاکید کرد و گفت: با فعال بودن چند واحد تولیدی، زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی باکیفیت در استان فراهم است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی تاکید کرد: این اقدام در راستای حمایت از واحدهای تولیدی استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به موضوع استفاده از سیستم‌های نوین در پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: کاربرد سیستم‌های نوین ضمن اینکه باعث کاهش هزینه‌ها و مشکلات زیست محیطی می‌شود، افزایش راندمان را به همراه دارد.

وی افزود: دو نکته مهم در استفاده از این سیستم‌ها، یکی دقت در ضوابط و استانداردهاست تا خللی در کیفیت آنها ایجاد نشود و دیگر اینکه تغییرات اقلیمی منطقه نیز لحاظ شود.

سومین نشست شورای فنی استان در سال جاری با چند دستور کار همراه بود که مهمترین آنها ارائه گزارش کارگروه مصالح و تجهیزات صنعت ساخت درخصوص کمبود برخی مصالح ساختمانی در استان و ارائه گزارش بررسی کیفیت آسفالت راه‌های روستایی بود.

لزوم توجه به مناسب‌سازی معابر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی معابر استان هم گفت: مناسب‌سازی معابر و ایجاد بستر مناسب برای حضور معلولان در جامعه از مباحث مهمی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: اگرچه چند سالی است که این موضوع مهم در کشور مطرح شده و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته اما با آنچه مدنظر است فاصله زیادی وجود دارد.

فرهادی اظهار کرد: بخش زیادی از جامعه معلولان، کسانی هستند که در دوران هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشتند و با معلولیت‌هایی مواجه شده‌اند و گروهی دیگر نیز افرادی که به دلایل مختلف چون تصادف و نقص مادرزادی گرفتار معلولیت شده‌اند.

وی گفت: این گروه از افراد جامعه مثل همه ما حق استفاده از تمامی امکانات را دارند و این در حالی است که هنوز افراد زیادی حتی در سطح مدیران به این باور مهم نرسیده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: بسیاری از جامعه هدف ما جانبازان سرافراز هشت سال دفاع مقدس هستند که جسم خود را فدا کرده‌اند تا ما بتوانیم در جامعه با آرامش و آسایش زندگی کنیم لذا بار سنگینی بر دوش همه ماست که بتوانیم بیش از پیش به این عزیزان خدمت کنیم.

وی گفت: مرز بین سلامتی و معلولیت، فاصله بسیار کوتاهی است لذا اگر خود را به جای فرد معلول قرار دهیم بیشتر می‌توانیم آنها را درک کنیم.

فرهادی با تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات داخل و نیز کشورهای پیش روی دنیا در این زمینه گفت: باید از همه تجربیات موفق برتر داخل و خارج در این زمینه استفاده کنیم زیرا بسیاری از اقداماتی که در راستای مناسب‌سازی صورت می‌گیرد نیاز به بودجه خاصی ندارد بلکه با تدبیر درست می‌توان نسبت به انجام صحیح آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که طی سال‌های گذشته در زمینه مناسب‌سازی معابر صورت گرفته است ادامه داد: برای تحقق این مهم می‌توان ضمن استفاده از راه‌های قانونی، در یک بازه زمانی سه ساله نسبت به اصلاح ساختمان‌های قدیمی اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: درخواست ما از سازمان نظام مهندسی ساختمان این است که در دوره‌های آموزشی خود، مناسب‌سازی را مورد تأکید ویژه قرار دهد و برای اعضای حاضر در این دوره‌ها امتیازاتی لحاظ کند تا همه به حضور و فراگیری ترغیب شوند.

وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در دفاتر طراحی، موضوع مناسب‌سازی را نیز مدنظر قرار دهد و به ناظران نیز تاکید شود که مباحث مرتبط با مناسب‌سازی را کنترل کنند و در صورت وجود هر مشکلی، تایید نهایی را صادر نکنند.

فرهادی گفت: مناسب‌سازی اماکن عمومی نظیر مطب پزشکان و پارک‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.