۴۴ درصد خانه‌های روستایی مازندران نیازمند بازسازی است

ساری – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اعلام این که ۴۴ درصد خانه‌های روستایی این استان نیازمند بازسازی است ، گفت که پیری جمعیت این مناطق سبب شده تا از طرح‌های بازسازی استقبال نشود.

علی اصغر آسمانی‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا آمار واحدهای مسکونی روستایی مازندران را ۴۴۴ هزار واحد اعلام کرد و افزود : استقبال روستاییان استان برای دریافت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی مناسب نیست.

وی توضیح داد : بسیاری از این افراد به دلیل کهولت سن و یا اینکه نمی‌خواهند خودشان را درگیر ساخت و ساز کنند ، از طرح‌های اداره کل بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی استقبال نمی‌کنند.

مازندران بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۳ درصدشان در مناطق روستایی ساکن هستند. همچنین طبق ارزیابی های انجام شده بیش ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند که بیشترشان در مناطق روستایی سکونت دارند.

مخدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت که در سال‌های گذشته ۲۵۶ هزار خانه معادل ۵۶ درصد از مجموع واحدهای مسکونی روستایی مازندران نوسازی شد ، اما همچنان با شرایط آرمانی در مقاوم‌سازی تمامی این خانه‌ها فاصله زیادی وجود دارد.

وی با اعلام این که میانگین سالانه هشت تا ۱۰ هزار واحد مسکونی در بخش روستایی مازندران نوسازی می‌شود ، افزود : تسهیلاتی که در سال گذشته برای نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی به روستاییان استان پرداخت شد ، ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود چهاردرصد و بازپرداخت ۱۵ ساله بود.

آسمانی مقدم میزان تسهیلات مسکن روستایی در استان برای سال جاری را یکصد میلیون تومان اعلام کرد و گفت که سود این تسهیلات پرداختی پنج درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

وی افزود : از مجموع هشت هزار واحد مسکونی حوزه روستایی که قرار است در سال جاری در مازندران بازسازی شود، در زمان حاضر سه‌هزار و ۵۰۰ مالک به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند و در ماه‌های آینده فرایند پرداخت تسهیلات به دیگر متقاضیان هم انجام می‌شود.

۴۴ درصد خانه‌های روستایی مازندران نیازمند بازسازی است

۴۴ درصد خانه‌های روستایی مازندران فاقد بیمه حوادث

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته وقوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی خسارت‌های جبران ناپذیری به بسیاری از روستاهای مازندران وارد کرد ، گفت : یکی از راهکارهای ‌اصولی برای جبران خسارت‌های احتمالی، بیمه حوادث است که در زمان حاضر ۴۴ درصد از مجموع واحدهای مسکونی روستایی مازندران فاقد بیمه حوادث هستند.

وی افزود : با همکاری اداره کل مدیریت بحران استانداری و دهیاری‌های مازندران قرار است طرح تحت پوشش قرار گرفتن تمامی خانه‌های روستایی مازندران به بیمه حوادث در دستور کار قرار گیرد و با این راهبرد حداقل می‌توان بخشی زیادی از خسارت‌های احتمالی در بلایای طبیعی را جبران کرد.

آسمانی مقدم گفت : ب راساس آمار تاکنون حدود هشت‌ هزار مازندرانی در طرح نهضت ملی مسکن روستایی نام‌نویسی کردند ، اما روستاییان و این اداره کل از نحوه تسهیلات پرداختی ۲۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله راضی نیستند.

وی افزود : با پیگیری‌های مستمر خواستار بازنگری در اجرای این طرح هستیم و پیشنهاد پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به وزات راه و شهرسازی برای ساخت خانه روستایی در قالب طرح ملی مسکن ارایه شده است.