عقبگرد دلار در بازار رکودی آهن

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت و همانند چند روز گذشته اکثر مقاطع فولادی عمدتا ثابت و بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت دلار نیز با دریافت پالس‌های مثبت از مذاکرات در عرض یک روز حدود هزار تومان عقبگرد کرد و وارد کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان شد. به طوری که روز گذشته دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور ما اگر تحریم‌ها لغو شود احتمالا قیمت دلار در کانال قیمتی فعلی مانور خواهد داد و اگر همچنان تحریم‌ها ادامه پیدا کند ممکن است نرخ دلار به کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان بازگردد، اما با توجه به فضای هیجانی کشور ممکن است قیمت دلار همچنان کاهش بیابد به طوری که تا کانال قیمتی ۲۵ هزار تومان نیز برسد اما به طور کلی این کاهش‌ها تداوم نخواهد داشت.
تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به مسائل سیاسی جاری در کشور و همچنین استمرار کمبود تقاضا، ثبات قیمت اهن الات را در چندین روز گذشته تعمیق کرده است از همین جهت مطابق گزارش‌ها از بازار آهن، روز گذشته قیمت میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر بود اما تعدادی از فروشندگان به کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ این محصول اقدام کردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت پروفیل و لوله نیز همانند سایر مقاطع فولادی تغییر محسوسی نداشت و تنها یک شرکت با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی افزایش محدودی را تجربه کرد اما در بخش کیلوفروشی قیمت‌ها بدون تغییر بود. قیمت ورق سیاه نیز بدون تغییر بود درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی به طور میانگین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

همانطور که مشاهده می‌شود کلیه بازارها در فاز انتظار ناشی از مذاکرات در ثبات نسبی به سر می‌برند و هر بار با دریافت سیگنالی مثبت اندک تغییری در قیمت‌ها ایجاد می‌کنند، بازار آهن و فولاد نیز به تأثیر از این جو و اخبار از تغییر قیمت‌ آهن آلات دست کشیده و ثبات پیشه کرده‌اند.

اگرچه نبود متقاضی مصرف در این فصل از سال و همچنین کاهش روزانه قیمت دلار در شکل‌گیری اوضاع فعلی بازار آهن بسیار مؤثر است، اما آنطور که به نظر می‌رسد درحال حاضر مذاکرات برجام نقش پررنگی در ایجاد شرایط فعلی دارد.

براساس گزارش‌های موجود از نتایج نشست دور هشتم تا به امروز تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و دوطرف مذاکره‌کننده به دنبال کاهش اختلافات و تسریع روند مذاکرات هستند. به گفته برخی منابع شمارش معکوس و محدویت زمانی برای مذاکرات آغاز شده است درحالی که شواهد گویای برگزاری نشست‌ها به‌آرامی و به صورت معقول است تا سرانجامی روشن و مشخص حاصل شود.
تعویق در حذف ارز ترجیحی

به گزارش آهن پرایس، شنیده‌ها حاکی از آن است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور جدی در دستورکار دولت است اما به عقیده برخی کارشناسان حذف ارز ترجیحی در شرایط فعلی شوک جدیدی بر قیمت‌ها و ایجاد تورم کالایی در کشور را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن غرق در ثبات

در همین زمینه کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی اظهار کرد: در سال‌های پیش به دلیل رانتخواری برخی فولادی‌ها سودهای کلانی به جیب زدند و بهره‌های زیادی بردند درحالی که تولیدکنندگان سنگ آهن و گندله از این جریان متضرر شدند و همین امر زمینه ایجاد نابسامانی و آشفتگی در بازار را به دنبال داشت.

وکیل افزود: با توجه به سیاستگذاری‌های نادرست و مدیریت اشتباه، قیمت‌ها در زنجیره فولاد به هم ریخت به طوری که قیمت مواد اولیه نسبت به محصولات نهایی افزایش یافت که این امر به ضرر و زیان تولیدکنندگان منجر شد. حال با توجه به آنچه گفته شد وصول مالیات نیز از این واحدها بسیار عجیب می‌نماید درحالی که کارخانه زیان‌ده شده و سودی کسب نمی‌کند.

وی تصریح کرد: وزارت صمت سامانه‌های متعددی از جمله سامانه جامع تجارت برای ساماندهی امور و ایجاد نظم در زنجیره فولاد ایجاد کرد اما ناگفته پیداست که این سامانه‌ها هم در پی تأمین منافع شمار محدودی هستند و سود خاصی برای عموم مردم نداشته است و سازوکار بورس کالا نیز ظاهرا سرانجامی مشابه دارد و تنها افراد معدودی منتفع هستند.

این فعال صنعتی با اشاره به نادرست و غیرکارشناسی بودن عرضه مواد اولیه در بورس کالا، بیان کرد: به عقیده فعالان فولادی و کارشناسان چنین تصمیمی کارشناسی‌شده و درست نیست اما ظاهرا حرف کارشناسان محلی از اعراب ندارد.

به عقیده وکیل عرضه مواد اولیه در بورس کالا همانقدر اشتباه است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی! زیرا همان سال که مسئولان به دنبال اجرای تصمیم ارز ترجیحی بودند برخی از فعالان بخش خصوصی در پی اعلام مخالفت خود با این طرح، بیان کردند که کنترل این ارز برای دولت امری دشوار و خارج از توان است اما در همان حین دولت در راستای این تصمیم به ایجاد سامانه‌های نیما و سنا و جامع تجارت اقدام کرد ولی حال که به دنبال حذف ارز ترجیحی است با گره کور حذف این سامانه‌ها مواجه شده است.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نیز د زمینه حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: تصمیم‌ها بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما بنا به گفته رئیس جمهوری و اوضاع اقتصادی کشور در حال حاضر اجرای این تصمیم به تعویق افتاده است.

وی گفت: طبق نتایج نشست نمایندگان با رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصمیم بر حذف این ارز گرفته شد اما ناگفته پیداست بدون در نظر گرفتن تبعات این تصمیم با تورم کالایی مواجه خواهیم شد که به گسترش فقر و کوچکتر شدن سفره مردم منجر می‌شود.

اعظمی تصریح کرد: از قِبل ارز ۴۲۰۰ تومانی افراد زیادی اختلاس کرده و موجبات فساد و رانتخواری فراهم شده است از همین رو حذف آن به طور جدی در دستورکار دولت قرار دارد اما پر واضح است که افزایش یارانه‌ها پاسخگوی تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود به همین جهت بررسی همه جانبه تبعات این تصمیم باید به طور جدی در نظر گرفته شود.