مابه‌التفاوت ارز مرجع و آزاد به حساب مردم واریز شود/ باید از دست ارز چندنرخی فسادآور خلاص شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور گفت: مابه التفاوت ارز آزاد و ارز مرجع (۴۲۰۰ تومانی) به حساب مردم واریز شود آنگاه با این روش می‌توان از بروز شوک‌هایی همچون سال گذشته جلوگیری کرد.
نرخ ارز

اقتصاد۲۴- در حالی دولت بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است که همچنان شاهد جهش قیمت این کالاها همپای نرخ آزاد ارز هستیم.

هدف دولت از تخصیص یارانه به کالاهای اساسی، حفظ ثبات قیمت در بازار این کالاها و عدم ورود شوک‌های بزرگ به چرخه اقتصادی بود؛ اما تجربه اخیر در پرواز قیمت گوشت و نهاده‌های دامی نشان داد این سیاست دولت چندان چاره‌ساز نبوده و یارانه ارزی کالاهای اساسی نتوانسته قیمت را ثابت نگه دارد.

از این‌رو با توجه به ناکارآمدی این سیاست و بروز فسادهای سنگین در نتیجه­ اعمال آن و عدم بهره‌مندی مصرف‌کنندگان واقعی از این یارانه، برخی کارشناسان توصیه می‌کنند دولت به این سیاست پایان دهد و یارانه مربوط به واردات مواد غذایی اساسی را مستقیماً به ‌حساب سرپرست خانوار واریز کند، تا ضمن کاهش فساد اقتصادی، این یارانه به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

در این رابطه، زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار اقتصاد۲۴، گفت: امیدوارم قیمت ارز یکسان شده و از دست ارز چندنرخی که فسادآور است خلاص شویم و مابه التفاوت آن به حساب مردم واریز شود آنگاه با این روش می‌توان از بروز شوک‌هایی همچون سال گذشته جلوگیری کرد.

وی در توضیح بیشتر سازوکار این روش، گفت: تجربه هرساله که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان تخصیص می‌یابد، نشان داد که در شرایط ویژه اقتصادی، این اقدام چندان کارساز و مفید واقع نمی‌شود، همانطور که شاهد تخصیص هزاران میلیارد تومان ارز به واردکنندگان کالاهای اساسی بودیم اما در نهایت تنها نیمی از این ارز به کالاهای اساسی تخصیص یافت و مابقی آن صرف واردات کالاهایی همچون گوشی موبایل و لوازم آرایش شد.

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا واریز مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد به حساب اشخاص، نقدینگی را افزایش نمی‌دهد؟ گفت: برای جلوگیری از بروز سیل عظیم نقدینگی حاصل از تخصیص مابه التفاوت ارز آزاد و ۴۲۰۰ تومانی باید سیاست‌های بسیار ظریف و صحیحی بکار بسته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر مدیریت به هنگام در این مورد از سوی بانک مرکزی و دولت به صورت توامان اعمال شود قطعاً از ایجاد نقدینگی سرگردان جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در هر حال ادامه شیوه کنونی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد چراکه هم اکنون شاهد هستیم که به اقلام اساسی، ارز ۴۲۰۰ تخصیص می‌یابد اما این کالاها با همان قیمت ارز آزاد به دست مردم می‌رسند.