نوع ساخت مسکن به دلیل گرانی تغییر کرد

گرانی الگوی مصرف سازندگان مسکن را تغییر داد. دبیر انجمن سیمان با اعلام این خبر توضیح داد به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون آجر، فولاد و آهن، سیمان جایگزین دیگر مصالح ساختمانی شد.

بورسان: با افزایش تورم هزینه ساخت‌وساز خانه گران شده و همین مسئله الگوی مصرف سازندگان را تغییر داده است.

دبیر انجمن سیمان در این زمینه به تجارت‌نیوز توضیح داد: آجر، گچ، آهن و … گران شده و به دلیل ارزان بودن سیمان الگوی ساخت سازندگان هم به سمت بتنی شدن پیشرفته است.

گفتنی است استفاده از اسکلت بتنی به جای اسکلت فلزی مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال استفاده از بتن در ساختمان‌های بلندمرتبه و با شالوده سست توصیه نمی‌شود زیرا اسکلت بتنی سنگین و حجیم است و ایمنی ساختمان پایین می‌آید.

به گفته عبدالرضا شیخان همچنین توزیع سیمان نسبت به سال گذشته زیادتر شده و همچنین درخواست برای خرید سیمان بالا گرفته است.

دبیر انجمن سیمان ادامه داد: در چند سال گذشته صنعت سیمان با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کرد اما بتنی شدن ساختمان‌ها باعث شد کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند.

شیخان البته تاکید کرد: به دلیل تحریم‌ها قطعات و ماشین‌آلات کارخانه‌های سیمان فرسوده شده و همین مسائل قیمت تمام شده تولیدات این صنعت را گران کرده است.

او ادامه داد: علاوه بر این قیمت حمل‌ونقل سیمان هم افزایش چشمگیری داشته این در حالی است که سیمان به لحاظ قیمت، نسبت به دیگر مصالح ساختمانی کم ارزش است و کاهش مدام سود تولید، ادامه حیات صنعت سیمان را تهدید می‌کند.

دبیر انجمن سیمان همچنین گفت: قیمت سیمان درب کارخانه قابل توجه نیست اما به دلیل افزایش کرایه حمل‌ونقل قیمت سیمان برای مصرف‌کننده گران تمام می‌شود و در واقع هزینه‌های جانبی باعث افزایش قیمت سیمان شده‌اند.

همچنین رامین گوران اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران از افزایش خیره‌کننده هزینه ساخت‌وساز گفت و توضیح داد حداقل هزینه ساخت هر متر خانه را هفت تا ۱۰ میلیون تومان دانست و گفت که این عدد بدون احتساب (انشعابات، جواز ساخت) است.

او به تجارت‌نیوز گفت: معمولا هزینه ساخت هر مترمربع خانه‌های لوکس بالای ۱۰ میلیون تومان است اما هزینه ساخت مسکن با کیفیت حداقل، حدودا پنج میلیون تومان تمام می‌شود.