توقف روند افزایش قیمت مسکن در البرز / امید بازگشت به نرخ معقول

به گزارش ایرنا، زمستان سال ۱۴۰۱ قیمت مسکن استان البرز هر روز نرخ تازه ای داشت و بسیاری از فروشندگان از بیم ناتوانی در خرید مسکن جدید دست نگه داشتند تا بازار به وضعیت سکون و آرامش برسد و برخی هم موقعیت را برای فروش واحدهای مسکونی به عنوان فرصت قلمداد کردند.

بهار امسال این التهاب نیز ادامه یافت تا جائیکه افزون بر بالا رفتن قیمت مسکن، نرخ اجاره ها هم چند برابر شد و مستاجران برای یافتن سرپناه دچار مشقت فراوان شدند که البته این وضعیت هم اکنون نیز ادامه دارد.

در این میان انتشار اخباری مبنی بر کاهش برخی مصالح ساختمانی مانند میلگرد و آهن و رکود و ریزش قیمت مسکن پایتخت در دهه آخر خرداد ماه جاری نیز بر بازار مسکن البرز اثر گذاشت و ترمز قیمت ها را کشید؛ هر چند به گفته برخی مشاوران املاک ، مسکن البرز در اوج قیمت متوقف شده است.

اینکه بازار مسکن پس از یک برهه التهابی درست در فصل جابه جایی مستاجران یا خرید و فروش مسکن بار دیگر رکود قیمتی را تجربه می کند می توان آن را فرصتی مناسب برای تامین سرپناه کسانی دانست که خانه به دوش و در پی فرصت مناسب برای خانه دار شدن هستند.

با این وجود عزم دولت سیزدهم برای تنوع بخشی به سبد بازار مسکن نوساز موضوع دیگری است که در توقف قیمت ها بی تاثیر نبوده چرا که در این سبد از نوسازی بافت های فرسوده و غیر مقاوم گرفته تا تامین زمین برای ساخت واحدهای ویلایی خودمالکی و انبوه سازی گنجانده شده است و به طور کلی می توان گفت ضمن رونق بازار ساخت مسکن ، قیمت آن هم به سمت متعادل سازی پیش می رود.

بسیاری از مردم و مشاوران املاک البرز معتقدند که باید در روزها و ماه های آتی صبر کرد تا نشانه های رکود بیشتر آشکار شود آنگاه برای خرید و فروش اقدام کرد.

مستاجران و خریداران مسکن البرز چه می گویند؟

همانطور که اشاره شد اجاره بهای مسکن و قیمت خرید و فروش آن در ماه های گذشته دچار شوک بزرگی شد به طوریکه بیشتر مستاجران از جمله زینت طاهری ساکن شهرک اوج کرج، این وضعیت را برای خانواده های مستاجر بدترین حالت به لحاظ اجاره بها و خرید و فروش توصیف کردند.

این شهروند کرجی که خرداد ماه امسال سر رسید تمدید قرارداد یا تغییر مکان خانواده اش است به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره در قرار داد اجاره مسکن خانواده ام قید شد که امسال به یکباره این رقم به بالای ۲۰۰ میلیون تومان رهن و هفت میلیون تومان اجاره ماهانه تغییر کرد.

به گفته وی تجربه این وضعیت نه تنها برای خانواده اش بلکه برای بسیاری از خانواده های مستاجر کرجی غیرقابل تصور بود به ویژه آنکه نرخ اجاره ها از اردیبهشت ماه امسال به یکباره قد کشید و بار سنگینی برسبد زندگی خانواده های مستاجر تحمیل کرد.

این بانوی کرجی و بسیاری دیگر از شهروندان معتقدند که برخی صاحب خانه ها جانب انصاف را در پیش گرفتند اما برخی دیگر بر موج گرانی سوار شدند و در واقع جانب شرایط بازار را برعایت اوضاع و احوال مستاجران ترجیح دادند.

رکود قیمتی بازار مسکن بنا به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان می تواند نشانه های خوبی برای کاهش قیمت آن و فرصتی برای خرید و فروش فراهم کند هرچند به عقیده برخی کارشناسان قیمت مسکن دربالاترین حالت خود نسبت به سال های گذشته متوقف شده است .

اما بخوانیم از مشاوران املاک البرز

“علی آذری” یکی از مشاوران املاک شهرک اوج کرج می گوید که طی روزهای گذشته تاکنون شاهد فروکش کردن التهاب قیمت مسکن هستیم اما این قیمت ها در اوج خود متوقف شده است.

به گفته وی اکنون بازار مسکن کرج وارد دوران رکود به لحاظ قیمت و خرید و فروش شده و احتمال ریزش قیمت ها وجود دارد.

آذری گفت: اگر قیمت مصالح ساختمانی پایدار بماند، رکود بازار مسکن ادامه دار خواهد بود و در نتیجه قیمت خرید و فروش و به تبع آن اجاره ها نیز سیز نزولی طی خواهد کرد.

“سید محمود موسوی” یکی از مشاوران املاک شهرک امام رضا (ع) کرج با تائید رکود بازار مسکن در البرز گفت: قیمت ها بالا است؛ به طور مثال یک ساختمان ۲ واحدی با ۱۴۴ متر مربع زمین در شهرک امام رضا (ع) کرج خرداد ماه سال گذشته حدود چهار تا پنج میلیاردن تومان قیمت گذاری شده بود اما اکنون ۷.۵ تا هشت میلیارد تومان به فروش می رسد.

وی اظهار کرد: انتظار می رود با کاهش قیمت ها، بازار مسکن به مرحله ثبات برسد تا مردم بتوانند با قیمت مناسب خرید و فروش یا اجاره مسکن داشته باشند.

موسوی گفت: بالا بودن قیمت ها به نفع هیچ کس نیست هرچند که خانوارهای فاقد مسکن بیش از دیگران آسیب و زیان می بینند اما پایین بودن میزان نقدینگی در نهایت ترمز قیمت ها را خواهد کشید.

این مشاور املاک بیان کرد: با اینکه در شرایط التهاب مسکن تعدادی اقدام به فروش املاک خود کردند اما بسیاری در این وضعیت به خاطر رعایت انصاف یا ترس از عدم خرید مسکن جدید حاضر به خرید و فروش نشدند و در نتیجه خرید و فروش هم وارد رکود شده است.

روسای اتحادیه چه می گویند؟

” پیمان مددی ” رییس اتحادیه املاک شهرستان فردیس می گوید: بازار مسکن بر خلاف آنچه به نظر می رسد امسال فرصت زیادی برای تحریک و تشنج پیدا نمی کند و تا وقتی مشتریان قادر به انجام معامله نباشند هیچ عدد و رقمی در ذهن فروشنده به درد نمی خورد.

وی رکود در قیمت مسکن را به بازار ارز و نرخ تورم گره زد و گفت: بازار ارز و نرخ تورم عواملی هستند که به طور سنتی روی بازار مسکن تاثیر می گذارند؛ امسال هر ۲ عامل توان خود را از قبل صرف کرده اند و فعلا نای نفس کشیدن را ندارند.

مددی بیان کرد: . بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ کاملا در شرایط بحرانی قرار داشت ، قیمت ها روز به روز افزایش و توان مردم برای مقابله با تورم مسکن روز به روز کمتر می شد زیرا ‌بازار مسکن در حالت کلی تابعی از شرایط کلی اقتصاد کشور است .

افزایش ۱۰ درصدی خرید و فروش مسکن در کرج

رییس اتحادیه املاک کرج می گوید: خرید و فروش مسکن در این استان در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.

“مریم قمی “ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: قراردادهای اجاره و رهن نیز در این استان بنا به مصوبه دولت ۲۰ درصد تعیین شده است؛ بازار خرید و فروش مسکن در استان البرز نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده اما از رکود خارج نشده که پیش بینی ها برای رونق بیشتر این بازار در ماه های آینده است.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود وضعیت بازار مسکن به زودی بهبود یابد تا چرخه اقتصاد مسکن نیز رونق گیرد. شهروندان به هیچ وجه در موقع خرید و فروش مسکن فریب برخی سودجویان را نخورده و دقت لازم را داشته باشند.
رییس اتحادیه املاک کرج افزود: هرساله در ابتدای سال برخی افراد سودجو برای به دست آوردن منفعت خود اقدام به تبلیغات افزایش قیمت کاذب در بازار مسکن می کنند که هیچکدام صحت ندارد؛ در اجرای طرح نظارت بر عملکرد مشاوران املاک در این استان، طی ماه گذشته بیش از ۸۵۰ واحد بازرسی و ۱۳۱ واحد به دلیل نداشتن مجوز به واحد بازرسی اتاق اصناف معرفی شدند.

رییس اتحادیه املاک کرج بیان کرد: هرگونه دریافت وجه بابت ارائه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک در استان البرز غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد؛ متصدیان املاک فقط براساس تعرفه اتحادیه خدماتی که به فروشنده و خریدار ارائه می دهند مبلغ دریافت خواهند کرد و هزینه ای بابت کد رهگیری از مشتریان گرفته نمی شود.

قمی اطرنشان کرد: مراجعه کنندگان به واحدهای صنفی مشاور املاک قبل از تنظیم هرگونه قرارداد، شامل رهن و اجاره، خرید، فروش ملک، ضمن رویت اسناد و مدارک مالکیتی، از صحت آن نیز اطمینان حاصل کنند.

ورود جدی دولت به بازار مسکن و توقف قیمت ها

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز، توقف قیمت مسکن در این استان را متاثر از کاهش نرخ بعضی مصالح ساختمانی مانند آهن و میلگرد و اجرای طرح نهضت ملی مسکن با حمایت قاطع دولت در این استان دانست.

“یونس سیفی” افزود: افزایش قیمت مسکن و اجاره مسکن در ماه های گذشته سبب شد تا بسیاری از افراد فاقد مسکن به سمت طرح نهضت ملی مسکن هدایت شوند و همین امر در کاهش تعداد مشتریان بازار مسکن بی تاثیر نبوده است.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت : البته بخشی از صاحبان املاک در این وضعیت از فروش املاک خود صرف نظر کرده که به نوعی رکود در بازار فروش محسوب می شود.

وی در عین حال اظهار کرد: بازار ساخت و ساز مسکن در استان البرز رونق خاص خود را دارد و مشاغل وابسته به صنعت ساختمان از بازار کار مناسبی برخوردار هستند.

سیفی، تنوع در سبد مسکن نهضت ملی مسکن را عاملی تاثیر گذار برای رونق بازار ساخت و ساز در عین حال تعدیل کننده قیمت ها برشمرد و گفت: در این سبد از ایجاد مشوق ها برای نوسازی بافت های فرسوده، ساخت مسکن شخصی یا خودمالکی، مسکن ویلایی و مسکن آپارتمانی دیده می شود.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی البرز با بیان اینکه در طرح بازسازی بافت های فرسوده، برنامه جدیدی به نام کلید به کلید در استان البرز آغاز شده است، افزود: در این برنامه ها طبق توافق با ساکنان محله های فرسوده، خانه های مردم با حمایت قانونی دولت و توسط انبوه سازان احداث و تحویل ساکنان آنها خواهد شد.

وی اظهار کرد: در برنامه کلید به کلید اگر فرد دارای یک واحد مسکونی در بافت فرسوده باشد یک واحد مسکونی نوساز رایگان در همان محل دریافت می کند و اگر بیشتر از یک واحد باشد ، مابه التفاوت هزینه ها از وی دریافت خواهد شد.

کلام آخر

سخن پایانی اینکه بازار مسکن تابعی از وضعیت اقتصادی کشور است که در این روزها شاهد کاهش نرخ ارزو تثبیت قیمت مصالح ساختمانی هستیم که اثرات این وضعیت در بازار مسکن و سایر اقلام و کالاها مشهود است.

با این حال افزایش قیمت ها به نفع هیچ کس نیست چرا که رونق بازار تابعی از ابزار نقدینگی و توان مالی مردم است و اگر موجودی ها و نقدینگی در تراز قیمت کاذب نباشد این قیمت ها خود به خود خواهد شکست و به ناچار مسیر واقعی را در پیش خواهد گرفت ضمن آنکه ورود دولت به ساخت انبوه مسکن با سبد متنوع ، فرصت مناسب را برای خانه دار شدن بی سرپناهان فراهم می کند.