پیگیری مصوبات سفر وزیر راه و شهرسازی به مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه چهارم خرداد امسال برای شرکت و سخنرانی در مراسم سالگرد سردار خلبان شیرودی درتنکابن به مازندران آمدو در برنامه سفرش بازدید و ارزیابی از چند طرح عمرانی حوزه این‌وزارتخانه را مورد نظر قرار داد.

مهرداد بذرپاش در برنامه نخست سفرش به مازندران پس از ورود به رامسر، مرز هوایی بین المللی فرودگاه این شهرستان را که در سال جاری در هیات دولت به تصویب رسید به طور رسمی اعلام کرد.

وی درباره این فرودگاه که یکی از سه فرودگاه مازندران است گفت که با تکمیل زیرساخت های مناسب و خدمات به پروازهای خارجی در بخش مسافری و حمل کالا مجوز مرز هوایی را با مصوبه هیات وزیران کسب کرد.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از صدور مجوز مرز هوایی اظهارداشت: مصوبه هیات وزیران در خصوص صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه شهدای رامسر صادر شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: براساس این مصوبه فرودگاه شهدای رامسر قادر خواهد بود با توجه به فراهم بودن زیرساخت های مناسب و تسهیلاتی که به زودی دربخش های گمرگ و قرنطینه و دیگر موارد مربوط به پروازهای خارجی در بخش مسافری و حمل کالا فراهم می شود، سرویس فرودگاهی ارائه کند.

فرودگاه در مسیر بین المللی شدن

بذرپاش یادآور شد: فرودگاه شهرستان رامسر پس از فرودگاه ساری مرکز استان مازندران دومین فرودگاهی است که مرز هوایی دریافت کرده است که با این مجوز امکان ورود و خروج اتباع ایرانی و خارجی را به کشور مهیا می کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با بهره برداری از باند بتنی فرودگاه رامسر امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ فراهم شده است.
همچنین وزیر راه و شهرسازی در این بازدید خبر خوش دیگری در خصوص این فرودگاه داد و اعلام کرد تا پیش از هفته دولت امسال و در صورت فراهم بودن شرایط، پروازهای خارجی در فرودگاه شهرستان رامسر برقرار شود.

وی گفت : با توجه به آنکه یک ماه پیش مجوز مرز هوایی و بین المللی شدن این فرودگاه در نشست هیات دولت تصویب شد مجوز به شرکت های هواپیمایی تا پیش از هفته دولت هیچگونه منع قانونی ندارد و افزون بر آن شرکت هواپیمایی تابان هم آمادگی دارد از مسقط به این فرودگاه پرواز برقرار کند که در دادن مجوز به این شرکت مشکلی ندارد.

وی اظهار کرد : افزون بر این اقدامات ضرورت دارد بخش های گمرکی و گذرنامه هم در مجموعه این فرودگاه مستقر شوند و در هفته دولت هم برنامه ریزی شود تا ترمینال فرودگاه هم بنای آن به حدود ۲ هزار و و ۵۰۰ متر افزوده شود و ضمن آنکه بخشی از اراضی متعلق سپاه هم نیاز است به بخشی از این باند افزوده شود که مسوولان امر به ویژه معاون سیاسی و امنیتی استانداری ضرورت دارد این حوزه همکاری کند.

همکاری نهادها برای کمک به رفع مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در برنامه بعدی سفرش از پروژه ۱۱۲ واحدی نهضت ملی مسکن رامسر بازدید کرد و با شناخت از مشکلات پیش رو در مازندران بویژه کمبود زمین برای اجرای طرح مسکن ملی از نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی درخواست کرد تا زمین مازاد را برای ساخت مسکن در اختیار راه و شهرسازی استان ها قرار دهند.
وی گفت : در استان مازندران برای تامین زمین با مشکل مواجه بودیم اما تا الان به همت همکاران ۱۳۰ هکتار زمین تامین شده و چهار شهرک مسکونی در حدود ۲۲۲ هکتار هستند در آستانه تصویب مراحل در شورای عالی شهرسازی است که هفته آینده اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : در این همین ارتباط نیز حدود ۱۰ هزار پروژه تخصیص پیدا کرده که بیش از ۲۲ هزار نفر متقاضی هم تشخیص داده شد.

بذرپاش یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام در چند ماه اخیر ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در کشور سرعت بیشتر گرفته و اگر بتوانیم کمبود زمین این بخش را جبران کنیم به طور قطع سرعت پروژه ها قابل قبول خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هر مجموعه ای ظرفیت بهره برداری فرودگاه های کشور را دارد این وزارتخانه آماده واگذاری است، گفت : یکی از سیاست های دولت مردمی فرودگاه های قابلیت واگذاری به بخش خصوصی به ویژه فعالان اقتصادی است که این برنامه ریزی ها همسو با کاهش تصدیگری دولت است.

مهرداد بذرپاش افزود : تمام تلاش ها آن است فرودگاه های قابلیت واگذاری را به بخش های خصوصی از جمله شرکت های هواپیمایی، مجموعه های مالی و بانک ها به عبارتی هر تشکل اقتصادی که آمادگی داشته باشد این فرودگاه ها را در اختیار گیرد این آمادگی وجود دارد چرا که این اقدام همسو با کاهش تصدیگری مسوولیت دولت است.

ثبات قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به این که ۱۴۰۲ سال خوبی در تولید مسکن خواهد بود، گفت: با افزایش عرضه مسکن و کنترل بازار و تقاضا شاهد ثبات در مسکن خواهیم بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در سال‌های گذشته شاهد تولید حداقلی مسکن بودیم که همین مساله موجب شد تا قیمت ها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تا پایان سال ۴۰۰ هزار قطعه زمین به مردم در سراسر کشور واگذار می شود، اظهارداشت : با ارائه بسته ۱۹ گانه در خصوص بافت فرسوده شاهد رشد صدور پروانه در این زمینه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در برخی شهرهای مازندران به دلیل نزدیکی جنگل و دریا با مشکل تامین زمین جهت ساخت مسکن مواجه هستیم که تلاش داریم تا با برنامه ریزی دقیق تر آن را برطرف نماییم.

بذرپاش تصریح کرد: از آنجا که زمین های کشاورزی مازندران قابل واگذاری برای ساخت مسکن نیست بنابراین توسعه شهری در برخی مناطق به کندی صورت می گیرد.
وی بیان کرد: در حوزه مسکن قیمت سازی های کاذبی از سوی برخی از مشاوران املاک صورت گرفت که با برخی از آنها برخورد شد.

وی گفت :‌شهرسازی با شناسایی و عرضه خانه های خالی شاهد کاهش قیمت ها بودیم که برای نمونه می توان به شهر جدید پردیس اشاره کرد.

و در نهایت وزیر راه و شهرسازی با حضور در چهل و دومین سالگرد شهادت خلبان علی اکبر شیرودی در بارگاه امام زاده سید حسن شیرود به سفر خود در مازندران خاتمه داد. او در این مراسم گفت : خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) بود و تا پای جان در برابر دشمنان این مرز و بوم ایستادگی کرد.

وی افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی بخش های مختلفی از ایران عزیزمان جدا شد و قیام ها برای بازپس گیری آنها فایده ای نداشت.
بذرپاش اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس علی اکبر شیرودی ها که نگذاشتند تا یک وجب از ایران اسلامی به دست دشمنان بیفتد و ملت بزرگ ایران با نثار خون جوانان خود از این سرزمین دفاع کردند.

بذرپاش با بیان این که رزمندگان اسلام با تبعیت از رهنمون های امام خمینی (ره) بر دشمنان پیروز می شدند، خاطرنشان کرد: امام راحل یک ملت را به حرکت واداشت تا در برابر ظلم ایستادگی نماید و در این راه به پیروزی های بزرگی دست یافت.
وی تصریح کرد: شهید شیرودی ولی زمان خودش را شناخت و او را یاری کرد و در تاریخ ماندگار شده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی باید یوم الله ها نظیر حماسه خرمشهر را پاس بداریم تا جمهوری اسلامی در برابر توطئه های دشمنان مصون بماند.
وی یادآور شد : باید یاد و خاطره شهدا و دلاورمردی های رزمندگان اسلام را زنده نگه داریم و به نسل های آینده منتقل نماییم.

به گزارش ایرنا، در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به روستاها بوده و ۸۰۰ هزار واحد دیگر در شهرها احداث خواهد شد. آمار ثبت‌نامی‌ها و استقبال مردم برای برخورداری از مزیت‌هایی این طرح هم به وضوح هدفگذاری درست دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

در این چارچوب توسعه افقی شهرها به‌ویژه در شهرهایی که دارای زمین کافی باشند، اولویت اصلی دولت در اجرای نهضت ملی مسکن است؛ اگرچه عده‌ای در ابتدا با عینک بدبینی به این طرح نگاه کردند اما اقدام‌های انجام شده نشان داد که عملی ساختن چنین ایده‌ای نه تنها دور از ذهن نیست بلکه در آینده به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم به یادگار خواهد ماند.

در این طرح، زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار داده می‌شود و آنها باید در مدت یک سال و نیم به صورت ویلایی در این اراضی ساخت‌وساز کنند.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن) نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد

سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.