کناف چیست و چگونه در طراحی داخلی استفاده می‌شود

کناف یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی که امروزه به طور گسترده در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی به‌ ویژه در ساخت و طراحی سقف استفاده می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که در هنگام طراحی محل کار خود با آن مواجه می‌شویم، ایجاد تغییر در فضاهای داخلی قدیمی است. استفاده از مصالح مناسب علاوه بر طرح‌های مدرن و به روز تا حدود زیادی می‌تواند کار ما را آسان‌تر کند. یکی از این مصالح مدرن که امروز کاربرد زیادی دارد، کناف است.

اما کناف چیست؟ کناف یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی که امروزه به طور گسترده در حوزه طراحی دکوراسیون داخلی به‌ ویژه در ساخت و طراحی سقف استفاده می‌شود. این نوع متریال که به سقف کاذب نیز معروف است، صفحاتی گچی و با روکش کاغذی است که برای ایجاد طراحی‌های متنوع روی دیوار و سقف‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف تأثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد و می‌تواند در رسیدن به هدف طراحی نهایی به شما کمک کند. از طرفی استفاده از این نوع متریال برای سقف به دلیل سبکی می‌تواند در برابر زلزله بسیار مناسب باشد. در این مقاله با کناف و انواع آن آشنا خواهید شد و همچنین در ادامه به برخی از مزایا و معایب آن نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با این محصول آشنا شوید.

امروزه از این نوع مصالح در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده گسترده‌ای می‌شود. کناف به‌عنوان گچ در مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و به افرادی که در زمینه طراحی داخلی کار می‌کنند، این امکان را داده است که بتوانند به‌آسانی طرح‌های مختلفی را اجرا کنند. اصولاً از کنف بیشتر در ساخت سقف استفاده می‌شود. این محصول در واقع یک سازه فلزی است، که با گچ یا سیمان پوشانده می‌شود. از کناف برای ساخت سقف یا دیوارهای داخلی استفاده می‌شود و به دلیل سبک بودن به راحتی می‌توان از آن در مکان‌های مختلف استفاده کرد. کناف به دلیل سبکی و مقاومت بالا در برابر زلزله و حوادث دیگر بهترین انتخاب است و آسیب کمتری به همراه دارد.

علت محبوبیت کناف

آلمان اولین تولید کننده این محصول است و کناف (knauf) نام یک برند خانوادگی و معروف در آلمان است، که امروزه بازار فروش آن بسیار رونق گرفته است. کناف نسل جدیدی از گچ است که قابلیت لایه‌بندی دارد و از این رو استفاده از آن را در بخش‌های مختلف آسان کرده است . یکی از ویژگی‌های اصلی کناف، ارزان بودن آن است. استفاده از این نوع متریال در طرح‌های مختلف برای ساخت سقف هزینه کمتری دارد و از همه مهم‌تر زمان استفاده از آن‌ها بسیار کوتاه است. به عبارت دیگر استفاده از کناف به شما کمک می‌کند در زمان صرفه جویی کنید. عمدتاً از کناف برای پوشش سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود اما در برخی موارد می‌توان از کناف برای ساخت دیوارهای داخلی نیز استفاده کرد. در واقع استفاده از این نوع مصالح فرصتی بی‌نظیر برای دستیابی به دکوراسیون داخلی اداری فوق العاده زیبا است.

انواع کناف

امروزه کناف در دو دسته مختلف تولید می‌شود، که بسته به نیاز و شرایط می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. معمولاً افرادی که در زمینه طراحی داخلی کار می‌کنند می‌توانند در انتخاب نوع مناسب به شما کمک کنند.

انواع کناف سقفی بر اساس شکل ظاهری
کناف یکپارچه:

در این سبک، از فولاد به عنوان زیرساخت اصلی استفاده می‌شود و کناف موجود با استفاده از پیچ و مهره به زیرساز فولادی این زیرساخت متصل می‌شود و سپس تمامی درزهای موجود آن به طور کامل پوشانده و بتونه کاری می‌شود.

کناف مشبک:

در نوع مشبک که یکی از پرکاربردترین روش‌ها است از گچ به عنوان زیرساخت استفاده می‌شود و با آویزهای مخصوص آن را به سقف می‌چسبانند. ناگفته نماند که نصب این نوع آسان بوده و در کمترین زمان اجرا می‌شود. در اجرای کناف مشبک ابتدا آویزها را به سقف متصل می‌کنند و بعد تایل‌های از پیش ساخته شده به آنها متصل می‌‌شود.

از مهمترین مزایای کناف مشبک می‌توان به وزن آن اشاره کرد که بسیار سبک‌تر از کناف یکپارچه است و جابجایی و نصب آسانی نیز دارد.

مزایای کناف سقفی

استفاده از کناف سقفی چندین مزیت دارد.

1) امکان ایجاد طرح‌های جذاب و متنوع

بسیاری از افراد دوست دارند در سقف فضای خود، طرح‌های زیبایی داشته باشند و به دنبال راه حل های متفاوتی هستند. کناف بهترین انتخاب برای این افراد خواهد بود؛ زیرا این امکان را به طراحان داخلی می‌دهد که طرح‌های مختلف را در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر پیاده سازی کند.

2) کم هزینه نسبت به سایر مواد

هزینه تکمیل کناف به هیچ وجه با سقف‌های معمولی قابل مقایسه نیست. به راحتی می توانید هزینه‌ها را با هم مقایسه کنید.

3) نصب سریع و آسان

راه‌اندازی و اجرای چنین سقف‌هایی در کمترین زمان امکان‌پذیر است. داشتن بسته‌بندی مناسب کناف باعث می‌شود که در موقع جابجایی آسیبی ‌نبیند و حجم کم آن‌ها هزینه‌های حمل و نقل مصالح را هم کاهش می‌دهد. همچنین در صورت بروز آسیب‌دیدگی در قسمتی از سازه که در آن از کناف استفاده شده است، می‌توانید قسمت آسیب دیده را به آسانی جدا و تعمیر کنید که همین مورد می‌تواند عمر مفید ساختمان را نیز افزایش دهد.

4) وزن کمتر

دیوارهای کنافی نسبت به دیوارهای قدیمی و سنتی حدود ده برابر سبک‌تر هستند و به علت سبکی و یکپارچگی، در صورت تخریب ساختمان در اثر زلزله خطرات جانی کمی به دنبال دارد. همچنین ضخامت کمتر پنل‌های کناف نسبت به دیوارهای سنتی باعث افزایش سطح مفید محیط نیز می‌شود.

5) امنیت بیشتر

به دلیل نحوه اتصال و ضخیمی پنل‌ها، کناف باعث کاهش نیروی زلزله می‌شود. همچنین کناف‌های ضد حریق اف آر، مقامت خوبی در برابر حرارت و گرما نیز دارند.

کناف سقفی
معایب کناف سقفی

با وجود این مزایا، کناف سقفی محدودیت‌هایی نیز دارد.

همانطور که اشاره کردیم نصب آن آسان و در کمترین زمان انجام می‌شود، اما مطمئناً نصب آن نیازمند تیمی متخصص است. اگر این کار توسط تیم متخصص انجام نشود، ممکن است پس از نصب مقاومت کافی را نداشته باشد و سقوط کند؛ یا دیگر، عایق کافی در برابر گرما و صدا نداشته باشد. در واقع این مشکل تنها با استفاده از یک تیم حرفه‌ای مانند گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب قابل‌حل است.